De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gebruik videocolleges in het onderwijs over Jodendom

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gebruik videocolleges in het onderwijs over Jodendom"— Transcript van de presentatie:

1 Gebruik videocolleges in het onderwijs over Jodendom
Dr. Lieve Teugels

2 Overzicht Inleiding: wat, waarom, hoe? Voorbeeld 1: Simchat Tora [stukje] Kijkvragen Film vertonen Voorbeeld 2: Qumran [stukje] Voorbeeld 3: sneak preview Jeruzalem eerste eeuw Klaverbladmodel Voorbereidende opdrachten Afsluiting

3 Wat? Korte gefilmde colleges Jodendom: allerlei aspecten
BA, MA, premaster, PAO MOOC (Massive Online Open Course) Op locatie Relevante setting Anders moeilijk bereikbaar Experts aan het woord Engels of Nederlands, ondertitels Reeds gemaakt/in proces ‘Simchat Tora’: LJG Tilburg ‘Qumran’ (Barry Hartog) collegereeks “Jeruzalem in de tijd van Jezus”

4 Waarom? kennis van antieke en moderne Jodendom noodzakelijk voor theologen kritische reflectie op de christelijke traditie en multireligieuze samenleving Jodendom als levende religieuze traditie Op maat gemaakt; eigen docenten Deels online Beperkt reistijd Beperkt contacturen Blended learning Verschillende intelligentievormen Efficiënter leren Onderwijsvernieuwing PThU

5 Hoe? Korte video’s: 10-15 min Reeks video’s: 12x 3 min Multimediaal
Ingebed in college met meerder werkvormen Flipping the classroom Efficient gebruik van tijd

6 Simchat Tora

7 Kijkvragen video Simchat Tora
Wat betekent ‘Simchat Tora’ letterlijk, en waarom heeft het feest deze naam? Wat is de specifieke gelegenheid voor het vieren van dit feest? Noem twee kenmerken van Liberaal Jodendom (in tegenstelling tot Orthodox Jodendom) en geef aan waar deze in het tweede deel van de film te zien zijn. Waarom zijn de tora-mantels verschillend in het eerste deel en in het tweede deel van de film? Noem twee fysieke vormen van een Torah die in de film te zien zijn. Hoe heet de kast waarin de Torah rollen bewaard worden? Wat is het sjema en op welke manier komt het in deze film voor? Schrijf alle bijbelteksten op die in deze liturgie geïntegreerd zijn (let op de ondertitels). Welke bijbeltekst leest de ‘Bruid van de Torah’? Welke bijbeltekst leest de ‘Bruidegom van de Torah?

8 Qumran

9 Kijkvragen video Qumran
Waar en wanneer zijn de Qumran rollen gevonden? Wat is de verhouding tussen de ‘Qumran rollen’ en de ‘Dode Zee rollen’? Waar, wanneer en door wie zijn de Qumran rollen geschreven? Wat is de verhouding tussen de archeologische site ‘Kirbet Qumran’ en de rollen? Volgens de Qumran-Essene hypothesis waren de bewoners van Qumran Essenen: Wat zijn mogelijke problemen met deze hypothese? Wat zijn mogelijke oplossingen voor deze problemen? Welke argumenten wijzen op de aanwezigheid van een grote groep mensen hier? Welke problemen zijn er met de hypothese dat hier veel mensen woonden? Hoe weten we dat rituele reinheid belangrijk was voor de bewoners? Waarom noemt men een van de ruimtes ‘Scriptorium’? Wat is de verhouding tussen het Scriptorium, de rollen en de grotten? Waarom is ‘Grot 4’ duidelijker deel van de archeologische site dan de andere grotten? Wat wijst er op dat de mensen die hier leefden Joods waren? Wanneer en door wie is deze site verwoest?

10 Collegereeks: Jeruzalem in de tijd van Jezus
12 korte video’s ingebed in 12 colleges 4 thema’s: Geography History Jewish Jesus Temple: centraal verbindend thema Daarnaast andere werkvormen Voorbereidende opdrachten: flipping the classroom

11 Jeruzalem in de tijd van Jezus

12 Voorbereidingsopdrachten college ‘Joodse kalender’
Bekijk het filmpje ‘Een nieuwe maan’ ‘Waarom was het vaststellen van de nieuwe maan zo belangrijk in de Tweede Tempeltijd? Extra vraag (niet over de kalender) Kijk goed naar de achtergrond, naar de stadsmuur: welke stadspoort zie je daar? Wat is er bijzonder aan deze poort? Welke tradities zijn er aan verbonden?. Bijgevoegde tekst bevat Misjna Rosj Hasjana hst 1 en 2. Lees hst 2 (over de nieuwe maan) grondig. Noteer van elke misjna de belangrijkse onderwerpen en stappen in de redenering. Zoek op internet het volgende op: a. In welk jaar van de Joodse kalender leven we nu? b. Wanneer is dit jaar begonnen? c. Vanaf welke gebeurtenis rekent deze kalender (wat is het jaar 0?) d. Zoek van de Rosj-ha-Sjana, Pesach, en Sukkot op, op welke dag van de Joodse maand ze beginnen. Waarom beginnen ze op deze dag? Zoek voor deze drie feesten een bijbelse bron op waarin de datum vermeld staat. De naam van twee speciale dagen of feesten is in feite een datum. ‘Ontcijfer’ de naam van onderstaande feesten. Zoek ook op wat er dan gevierd/herdacht wordt. Tu-bi-Sjvat – טו בשבט Tisja be-Av תשעה באב -

13 Sneak preview: Een nieuwe maand


Download ppt "Gebruik videocolleges in het onderwijs over Jodendom"

Verwante presentaties


Ads door Google