Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte
2
Doel van de les Aan het einde van de les heb je je kennis over toonhoogte en frequentie weer opgehaald.
3
Trillingstijd Met een oscilloscoop kun je geluid ‘zien’
Je kunt hiermee meten hoe lang een trilling is. De tijd van 1 trilling noem je de trillingstijd Kies om je meetfout kleiner te maken meerdere trillingen en reken dan terug!
4
De frequentie is in Hertz (Hz)
Wanneer je de trillingstijd kent, kun je het aantal trillingen per seconde berekenen. Dit noem je de frequentie f = 1 / T Des te hoger het getal van de frequentie, des te hoger de toon.
5
Frequentiebereik Frequentiebereik is welke frequenties je kunt horen.
Geluid boven de Hz noem je ultrasoon
6
Snaren Een muziekinstrument kan verschillende tonen maken.
De toonhoogte bij bijvoorbeeld een gitaar wordt bepaald door: - Spanning van de snaar - Doorsnede (dikte) van de snaar - Lengte van de snaar
7
Terug naar het beginprobleem
8
De rest van de les Maken opgaven paragraaf 2
Nakijken opdrachten paragraaf 2 Stellen vragen over de opgaven die je niet begrijpt.
9
Einde les Doel: Aan het einde van de les heb je je kennis over het onderwerp geluid weer even opgehaald. Heb je het doel gehaald?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.