Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 16 Liedsoorten, mis, oratorium, opera, musical
2
Volkslied en Kunstlied
Middeleeuwen Volksliederen Eenvoudige ritmische en melodische structuur omvang van de melodie beperkt. door iedereen te zingen (geen speciale techniek van zingen vereist) Voorbeelden: liefdesliederen drinkliederen, verhalende liederen (ballades), werkliederen, strijdliederen. Van de wereldlijke volksliederen zijn er weinig in geschriften teruggevonden. Kunstliederen Aan de uitvoering ervan worden hogere muzikaal-technische eisen gesteld, waardoor ze dikwijls worden uitgevoerd door beroepsmuzikanten Daarom zijn in ieder geval veel teksten opgeschreven en is soms ook de muziek (melodie) genoteerd. In veel gevallen is ook bekend wie de maker is. Egidiuslied:
3
Het kunstlied Schubert: Das Grab en Der Leiermann (doodsverlangen, het geluk is daar waar je zelf niet bent, loslaten van het aardse, bovennatuurlijke) Die Forelle (verheerlijking van de natuur; de gecultiveerde mens als verstoorder van de natuurlijke staat) Van Schumann: Die beiden Grenadiere (nationalistisch, tekstschildering in muziek) Van Wagner: Liebestod: de sterfscène in Tristan und Isolde (climaxwerking, heel veel modulaties, zeer ver gaande doorwerking van motieven, extremen in dynamiek, grote melodische contrasten) Wat betreft vorm, kunnen we onderscheiden: 1. het coupletlied Het coupletlied bestaat uit een aantal coupletten, die allemaal dezelfde melodie hebben Voorbeeld: "Komm liebe Zither" W. A. Mozart 2. het gevarieerd coupletlied gevarieerd coupletlied bestaat uit een aantal strofen, waarvan de meeste dezelfde melodie hebben. Voorbeeld: Abendempfindung W.A. Mozart 3. het doorgecomponeerde lied Bij een doorgecomponeerd lied hebben de strofen steeds verschillende melodieën Voorbeeld: Erlkönig - Franz Schubert
4
Opera Muzikaal drama voor zangstemmen en orkest; de muziek vervult een rol bij het schetsen van het verloop van de handeling en het weergeven van stemmingen en emoties die daarmee samenhangen. Onderdelen: de ouverture, recitatieven, aria's, koren, balletten, instrumentale intermezzi, duetten, terzetten De opera is bedoeld voor scenische uitvoeringen Voorbeeld Opera: Barok Handel - Rinaldo Weense Klassieken Mozart, Die Zauberflöte Romantiek Wagner – Ring des Nibelungen Twintigste Eeuw 'Einstein on the beach' (Philip Glass)
5
Voorbeeld Oratorium: Barok Weense Klassieken Joseph Haydn - Die Schöpfung Romantiek Liszt - Christus Twintigste Eeuw PENDERECKI: DIES IRAE 'AUSCHWITZ ORATORIUM' Oratorium Grote, meerdelige vocaal-instrumentale compositie op een meestal religieuze tekst. Onderdelen: ouverture (sinfonia), recitatieven, aria's, koren en instrumenten.
6
Opera en Oratorium Overeenkomsten en verschillen tussen cantate, passie, oratorium en opera. Voorbeeld Oratorium: Mendelssohn - Paulus Voorbeeld Cantate: Bach – Actus Tragicus Voorbeeld Passie: Bach - Johannes-Passion Opera, oratorium, cantate en passie (oratorium op het lijdensverhaal): In al deze vormen worden instrumentale stukken als ouvertures, tussenspelen afgewisseld met koorpassages, recitatieven en aria's (ook duetten, terzetten, kwartetten enz.) door solozangers. Het verschil zit in de inhoud (wereldlijk of geestelijk) en de lengte: oratorium en opera zijn avondvullend, een cantate (of een mis) kunnen 15 minuten, maar ook 45 minuten duren. Een cantate kan een wereldlijke of geestelijke inhoud hebben, een oratorium vooral geestelijke thema's. De opera is wereldlijk en wordt op toneel gespeeld. Veel geestelijke muziek is ongeschikt voor de liturgieviering door de lengte en de grote bezettingen.
7
Voorbeeld Musical: Twintigste Eeuw Jesus Christ Superstar Voorloper van de musical: Gay/Britten: The Beggar's Opera Musical Muziekdramatische werk uit de 20e eeuw op Engelse tekst, bedoeld als amusement, soms enigszins geëngageerd. Op basis van populaire dansritmen
8
Operette Lichte opera uit de tweede helft van de negentiende eeuw; vooral gesproken dialogen en veel modieuze dansen (cancan, wals, polka, galop) en marsen; in een operette loopt het verhaal voor de hoofdpersonen meestal gelukkig af Voorbeeld Operette: Franz Lehár "Die lustige Witwe" DIE FLEDERMAUS Johann Strauss
9
Voorbeeld Passie: Bach: Matthaus Passion Passie Grote, meerdelige vocaal-instrumentale compositie met als tekst het lijdensverhaal van Jezus. Bij de onderdelen komen ook koralen voor (=oratorium op lijdensverhaal)
10
Voorbeeld Cantate: Bach: Kerkelijke Cantate Bach: Wereldlijke Cantate Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! Met andere tekst terug te horen in het Weihnachts-Oratorium (wat eigenlijk uit 6 afzonderlijke cantates bestaat) Cantate Meerdelige, vocaal-instrumentale compositie, minder lang dan een oratorium. Meestal is de tekst religieus (maar Bach schreef ook wereldlijke cantates, zie vb) Onderdelen: recitatieven, aria's, koralen koren
11
In de 17e eeuw ontwikkelen zich vanuit de monodie twee genres, die in veel barokmuziek een belangrijk rol gaan spelen: het Recitatief en de Aria Recitatief Een onderdeel van grotere vocale vormen waarin de solist een verhaal vertelt. De muziek is syllabisch en de melodie is sober, met weinig toonverschillen en veel kleine intervallen. De begeleiding bestaat slechts uit ondersteunende harmonieën op de belangrijkste woorden kenmerkt zich door een spreekritme flexibel in maat en tempo. Wat vorm betreft zeggen we wel: doorgecomponeerd; de tekst bepaalt de muziek. Veel toonherhalingen (‘reciteren’) Weinig tekstherhalingen
12
Bach: Matthaus Passion, Da Jesu diese Rede
13
de Aria Een onderdeel van grotere vocale vormen voor solostem met orkestbegeleiding;
vaak melodische zeer rijk, melismatische en virtuoos. De tekst bevat veel herhalingen en is ondergeschikt aan de muziek. Komt ook voor als zelfstandige compositie. staat stil bij een enkele emotie (Affekt) het gevoel over wat er gebeurd is, wordt weergegeven. De aria is lyrisch van karakter heeft een vaste maat en een vast tempo. Bij de aria speelt het spreekritme geen rol. Van een heldere vorm of structuur is vaak sprake (bv. ABA-vorm). de begeleiding speelt een belangrijke rol. Veel tekstherhaling Recitatief en aria zijn onafscheidelijk van elkaar tot in de 19e eeuw en klinken in opera's, oratoria, cantates en passies (Wagner is wel de eerste die definitief met deze traditie voor wat betreft de opera breekt) In het volgende voorbeeld hoor en zie je een duidelijk voorbeeld van de aria:
14
Bach: Matthaus Passion, Aria: Erbarme dich
15
Hoofdstuk 16 Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen - Herkennen en onderscheiden van liedvormen Herkennen van: - een recitatief - een aria Interpreteren van tekstuitbeeldingen in aria's, songs en koren. Interpreteren van de relatie tussen tekst en lied
16
Aria. Oratorium, passie, cantate. Musical. Opera, operette Recitatief. - Song. begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen Liederen naar soort: - blues - geestelijk lied - kunstlied - (pop)song - volkslied
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.