De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk"— Transcript van de presentatie:

1 Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk

2 Articulatie Onder articulatie verstaan we de manier waarop de tonen elkaar opvolgen, gebonden of gescheiden; de speelmanier. Legato = gebonden Staccato = kort zingen of spelen

3 Fermate Muziekteken tot onbepaalde verlenging van de duur van een noot of rust. De uitvoerder mag bepalen hoe lang de noot, het akkoord of de rust aangehouden wordt. Dit is meestal langer dan de feitelijk voorgeschreven notenwaarde

4 Human beatbox Het imiteren van een drum –en bass lijn met je mond. Rappen Het spreken van teksten op een ritmische ondergrond

5 Scratchen het ritmisch heen en weer bewegen van een vinylplaat door de dj, waardoor een geluid ontstaat dat klinkt alsof de plaat gekrast (in het Engels scratched) wordt. Slappen Bij het slappen wordt met de duim op de snaren van de basgitaar geslagen Dit geeft een sterk ritmisch, funky effect.

6 Pizzicato De term wordt doorgaans gebruikt bij strijkinstrumenten om aan te geven dat de snaren met de vingers moeten worden bespeeld in plaats van met de strijkstok.

7 Versiering Het toevoegen van met speciale tekens aangegeven tonen

8 Cover De verschillen:  Andere toonhoogte
Bestaande song uitgevoerd in een andere sound De verschillen:  Andere toonhoogte  Andere stem (man/vrouw)  Andere drum ritme (heviger bij Trijntje)  Bij Trijntje, minder duidelijk aanwezige piano/synthesizer  Bij Wonder is er nog een orkest(je) en een koor aanwezig, bij Trijntje alleen wat blazers en een klein koortje.  Bij het origineel (rond 1m29) is er een solo, bij Trijntje mm-mm-mm-t ze alleen een beetje.  Het tempo blijft ongeveer gelijk.  Ook moet nog rekening gehouden met dat de cover een live-uitvoering is, en dus in een keer goed moet gaan, en dat Stevie het nummer waarschijnlijk wel dertig keer heeft kunnen inspelen. For once in my life Stevie Wonder Trijntje Oosterhuis

9 Herhaling Notatie Da capo al fine: van het begin tot fine
Dal segno al fine: vanaf het segno-teken tot aan fine De herhalingstekens.

10 Glissando Een glijdend verloop van toonhoogte
De Rhapsody in Bluevan George Gershwin begint met een glissando van een klarinet ABBA's Dancing Queen begint eveneens met een glissando op de piano

11 Tutti Allen spelen tegelijk

12 A capella Vocale uitvoering zonder begeleiding

13 Hoofdstuk 8: Uitvoeringspraktijk
Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen en benoemen van: - speeltechnieken en effecten articulatiewijzen uitvoeringswijzen Herkennen van versieringen

14 begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen
Articulatie: staccato, legato, Speeltechnieken en effecten: Aanslaan/tokkelen (gitaar) Aanslaan/raspen/schudden (slaginstrument) Glissando Pizzicato Scratchen Slappen (basgitaar) Uitvoeringswijzen: A capella. Akoestisch Cover Elektronisch De herhalingstekens. Slaggitaar en sologitaar (leadgitaar) Stemgebruik: human beatbox, rap Tutti - solo Unplugged Versiering.


Download ppt "Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk"

Verwante presentaties


Ads door Google