De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 22 Omgaan met troef

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 22 Omgaan met troef"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 22 Omgaan met troef
DEEL 3 H 22 Verder met Bridge Hoofdstuk 22 Omgaan met troef versie A/MJ 1

2 x Vijfkaart hoog Handwaardering Distributiepunten
De 2e kleur bij troefcontracten De Niemeijerconventie De Multi 2♦-opening Transferbiedingen Forcing Slembiedingen Controlebiedingen Muiderberg De regel van 2 en 3 Het volgbod De deelscore bevechten Het redbod DEEL 3 H 22 x

3 x Informatieve doubletten Het negatief doublet Het strafdoublet
Het redoublet Multi en Muiderberg bestrijden Het juiste tempo Omgaan met troef Eliminatie en ingooi Veilig spelen De beste kans Uitkomsten Signaleren: kleurpreferentie Distributiesignalen Tegenspelen Wedstrijdbridge DEEL 3 H 22 22. Omgaan met troef x

4 OMGAAN MET TROEF DEEL 3 H 22 Bij het maken van een speelplan spelen de nodige aspecten een rol. Verstandig is zo snel mogelijk troef te trekken, maar soms moet deze actie juist worden uitgesteld. En zo zijn er meer beslissingen die moeten worden genomen. Uiteindelijk gaat het bij een troefcontract om zoveel mogelijk extra slagen te maken met de afzonderlijke troefkaarten. In deze les komen enkele technieken aan bod.

5 PASSEND BIJ DEEL 1 VAN BmB
DE SIMPELE AANPAK PASSEND BIJ DEEL 1 VAN BmB DEEL 3 H 22 EERST TROEFTREKKEN DAN DE WERKKLEUR 5

6 DE GEVORDERDE AANPAK PASSEND BIJ DEEL 2 VAN BmB
H 22 VERLIEZERS TELLEN VANUIT DE HAND MET DE MEESTE TROEVEN UITSTEL VAN TROEFTREKKEN? VERLIEZERS TIJDIG WEGWERKEN 6

7 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 4 1 in  1 in  2 in  0 in  verliezers: ?  H B  H V 7  A 8 5  V 5  V 6 4  B 6 5  A H B N W O Z W N O Z 1 p 3 4 5-kaart ANALYSE  THEMA 1

8 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N ♦H verliezers: 4 1 in  1 in  2 in ♦ 0 in  verliezers: ?  H B  H V 7  A 8 5  V 5  V 6 4  B 6 5  A H B N W O Z A en A zijn vaste verliezers een ♦-verliezer moet dus weg dat kan op de derde  van oost  eerst de ♦-verliezer weg dan pas A afgeven SPEELPLAN 

9 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N ♦H  H B  H V 7  A 8 5  V 5  V 6 4  B 6 5  A H B N W O Z slag 1  A slag 2  V slag 3 5  A slag 4  H slag 5 troeftrekken, etc. ♦5 weg, één verliezer minder verliezers: 4  3

10 TROEFTREKKEN UITSTELLEN
= EERST VERLIEZER WEGWERKEN DEEL 3 H 22 TROEFTREKKEN UITSTELLEN ALS JE EERST SNEL EEN VERLIEZER MOET WEGWERKEN 10

11 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N ♦H verliezers: 4 0 in  1 in  2 in  1 in  verliezers: ?  A H V B 2  A H 7  A 8 5  8 7  B 5  A 6 5 2 N W O Z W N O Z 2SA p 3 3 4 a.p. Niemeijer ANALYSE  THEMA 2

12 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 4  A H V B 2  A H 7  A 8 5  8 7  B 5  A 6 5 2 N W O Z er dreigen meteen al twee ♦-verliezers en ook de -verliezer valt niet te vermijden, maar de derde ♥ kan in oost worden getroefd.  2x troeftrekken kan, maar voor de communicatie is 1x handiger SPEELPLAN 

13 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N H  A H V B 2  A H 7  A 8 5  8 7  B 5  A 6 5 2 N W O Z slag 1  A slag 2  A slag 3  A slag 4  H slag 5 7  troef 10 troeftrekken, etc. waarom is troeven met 10 beter dan troeven met 6 ? één verliezer minder verliezers: 4  3

14 TROEFTREKKEN UITSTELLEN
= EERST EEN INTROEVER DEEL 3 H 22 TROEFTREKKEN UITSTELLEN ALS JE EERST SNEL EEN INTROEVER MOET MAKEN 14

15 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 2 N H verliezers: 6 1 in  2 in  2 in  1 in  verliezers: ?  H V B 9 5 2  9 7 2  A 8 5  V  7 6 4  A 6 5  9 7 3  H B 10 2 N W O Z W N O Z 1 p 2 a.p. 5-kaart ANALYSE  THEMA 3

16 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 2 N H verliezers: 6  H V B 9 5 2  9 7 2  A 8 5  V  7 6 4  A 6 5  9 7 3  H B 10 2 N W O Z Als je meteen gaat troeftrekken, kunnen NZ daarna twee ♦-slagen oprapen en ♥ aanvallen  6 verliezers. Door direct V te spelen en die zo nodig over te nemen met H kun je tijdig twee ♥-verliezers wegwerken. SPEELPLAN 

17 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 2 N H  H V B 9 5 2  9 7 2  A 8 5  V  7 6 4  A 6 5  9 7 3  H B 10 2 N W O Z slag 1  A slag 2 V  A (NZ) slag 3  V (NZ) slag 4  B (NZ) slag 5 7  A slag 6 H (1e -verliezer weg) slag 7 B (2e -verliezer weg) slag 8 troeftrekken, etc. verliezers: 6  4 NAWOORD 

18 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 2 N H  H V B 9 5 2  9 7 2  A 8 5  V  7 6 4  A 6 5  9 7 3  H B 10 2 N W O Z slag 1  A slag 2 V  H stel: NZ nemen A niet slag 3 B (1e -verliezer weg) later op 10 (2e -verliezer weg) en daarna troeftrekken, etc. stel: NZ nemen nu wel A

19 TROEFTREKKEN UITSTELLEN
= EERST ZIJKLEUR VRIJSPELEN DEEL 3 H 22 TROEFTREKKEN UITSTELLEN ALS JE EERST SNEL EEN ZIJKLEUR MOET VRIJSPELEN 19

20 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N V verliezers: 5 0 in  2 in  1 in  2 in  verliezers: ?  A V 8 6 3  9 7 2  V 3  A 8 5  H 9 2  A 6 5  H B 10 2  B 7 3 N W O Z W N O Z 1 p 4 a.p. 5-kaart ANALYSE  THEMA 4

21 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N V verliezers: 5  A V 8 6 3  9 7 2  V 3  A 8 5  H 9 2  A 6 5  H B 10 2  B 7 3 N W O Z Op dummy’s ruitens kunnen twee verliezers weg. Vanwege de -start is alleen H daarvoor een entree. Die moet je dus bewaren tot de -kleur vrij is. SPEELPLAN 

22 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N V verliezers: 5  A V 8 6 3  9 7 2  V 3  A 8 5  H 9 2  A 6 5  H B 10 2  B 7 3 N W O Z slag 1  A slag 2  A slag 3  V slag 4  V slag 5 3  A (NZ) NZ rapen twee -slagen op en spelen  na voor  A BELANG VAN ENTREE 

23 UITSTEL VAN TROEFTREKKEN?
DEEL 3 H 22 W 4 N V  A V 8 6 3  9 7 2  V 3  A 8 5  H 9 2  A 6 5  H B 10 2  B 7 3 N W O Z oversteken naar  H op  H 1e -verliezer weg op  B 2e -verliezer weg verliezers: 5  3

24 TROEFTREKKEN UITSTELLEN
= ALS ENTREE IN TROEFKLEUR DEEL 3 H 22 TROEFTREKKEN UITSTELLEN ALS JE ENTREE IN DE TROEFKLEUR ZIT 24

25 TROEFTREKKEN UITSTELLEN
SAMENVATTING DEEL 3 H 22 ALS JE SNEL EEN VERLIEZER MOET WEGWERKEN EEN INTROEVER MOET MAKEN EEN ZIJKLEUR MOET VRIJSPELEN ALS JE ENTREE IN DE TROEFKLEUR ZIT 25

26 SPECIALE TECHNIEKEN IN DE VOLGENDE VOORBEELDEN
DEEL 3 H 22 IN DE VOLGENDE VOORBEELDEN ENKELE SPECIALE TECHNIEKEN ZOALS EEN ZIJKLEUR VRIJTROEVEN DE CROSS-RUFF DE PARTIËLE CROSS-RUFF DE DUMMY REVERSAL MEESCHRIJVEN OP TAFELBLAD VmB-22.41 26

27 VOORBEELDEN SPECIALE TECHNIEKEN 1. EEN KLEUR VRIJTROEVEN
DEEL 3 H 22 VOORBEELDEN SPECIALE TECHNIEKEN 1. EEN KLEUR VRIJTROEVEN TAFELBLAD VmB-22.41 UITWERKING

28 4 wordt gemaakt, maar een overslag is ook nooit weg
DEEL 3 H 22 W 4 N HV B verliezers: 3 0 in  2 in  0 in  1 in  verliezers: ?  A H B  9 8  A 4  H 3 2  V 7 4  7 6  H  A 7 6 N W O Z W N O Z 1 p 2 3 4 a.p. ANALYSE  4 wordt gemaakt, maar een overslag is ook nooit weg TAFELBLAD VmB-22.41 VOORBEELD 1

29 Voor de overslag moet er een verliezer weg op een vrij te troeven .
DEEL 3 H 22 W 4 N ♥HV B verliezers: 3  A H B  9 8  A 4  H 3 2  V 7 4  7 6  H  A 7 6 N W O Z Voor de overslag moet er een verliezer weg op een vrij te troeven . Met  4-2 heb je in dummy 3 entrees nodig (2 om twee keer  in te troeven, 1 om de vrije  te kunnen benutten). De entrees zijn H, V en A. SPEELPLAN  TAFELBLAD VmB-22.41 VOORBEELD 1

30 W 4 N HV B verliezers: 3  A H B 10 5 2  V 7 4  9 8  7 6  A 4
DEEL 3 H 22 W 4 N HV B verliezers: 3  A H B  9 8  A 4  H 3 2  V 7 4  7 6  H  A 7 6 N W O Z slag 1, 2  H, V (noord) slag 3 B  H slag 4, 5  A, H slag 6, 7  A, H TAFELBLAD VmB-22.41 VOORBEELD 1

31 EEN KLEUR VRIJTROEVEN W 4 N HV B verliezers: 3  A H B 10 5 2
DEEL 3 H 22 W 4 N HV B verliezers: 3  A H B  9 8  A 4  H 3 2  V 7 4  7 6  H  A 7 6 N W O Z slag 1, 2  H, V (noord) slag 3 B  H slag 4, 5  A, H slag 6, 7  A, H slag 8 6 getroefd  10 waarom niet getroefd met 2? TAFELBLAD VmB-22.41 VOORBEELD 1

32 EEN KLEUR VRIJTROEVEN W 4 N HV B  A H B 10 5 2  V 7 4  9 8  7 6
DEEL 3 H 22 W 4 N HV B  A H B  9 8  A 4  H 3 2  V 7 4  7 6  H  A 7 6 N W O Z west is aan slag met 10 (6 getroefd) slag 9  V als  3-3, dan de verliezende  weg op 9 als  4-2, dan nog een  (7) troeven daarna oversteken naar A dan de verliezende  weg op 9 verliezers: 3  2 TAFELBLAD VmB-22.41 VOORBEELD 1

33 VOORBEELDEN SPECIALE TECHNIEKEN 2. CROSS-RUFF TAFELBLAD VmB-22.41
DEEL 3 H 22 VOORBEELDEN SPECIALE TECHNIEKEN 2. CROSS-RUFF TAFELBLAD VmB-22.41 UITWERKING

34 W 4 N 9 verliezers: 6 0 in  0 in  3 in  3 in  verliezers: ?  5
DEEL 3 H 22 W 4 N 9 verliezers: 6 0 in  0 in  3 in  3 in  verliezers: ?  5  H V B 2  A V 3 2  A B 7 3  A  A 8 6 2  6 N W O Z W N O Z 1 p 1 1 4 4 splinter ANALYSE  TAFELBLAD VmB-22.41 VOORBEELD 2

35 snijden op V (H goed = 1 verliezer minder)
DEEL 3 H 22 W 4 N 9 verliezers: 6  5  H V B 2  A V 3 2  A B 7 3  A  A 8 6 2  6 N W O Z SPEELPLAN 1 snijden op V (H goed = 1 verliezer minder) hopen op ruiten 3-2 = 1 verliezer minder twee keer  troeven in oost = 2 verliezers minder verliezers: 6  2 ! KANSRIJK ?  TAFELBLAD VmB-22.41

36 SPEELPLAN 1 = NIET KANSRIJK
DEEL 3 H 22 W 4 N 9 verliezers: 6  5  H V B 2  A V 3 2  A B 7 3  A  A 8 6 2  6 N W O Z SPEELPLAN 1 = NIET KANSRIJK snijden op V (H fout = 8 wordt nagespeeld) hopen op ruiten 3-2  nee = geen verliezer minder twee keer  troeven in oost = 2 verliezers minder verliezers: 6  4 SPEELPLAN 2  TAFELBLAD VmB-22.41

37 W 4 N 9 verliezers: 6  5  A B 7 3  H V B 2  A 10 5 3  9 7 4 3
DEEL 3 H 22 W 4 N 9 verliezers: 6  5  H V B 2  A V 3 2  A B 7 3  A  A 8 6 2  6 N W O Z SPEELPLAN 2 slag 1  H slag 2  A slag 3 2 troeven  3 slag 4  A slag 5 3 troeven  2 EN VERDER ‘IN DE CROSS-RUFF’  TAFELBLAD VmB-22.41

38 EN 3 keer  getroefd in west EN 3 keer  getroefd in oost
DEEL 3 H 22 W 4 N 9  5  H V B 2  A V 3 2  A B 7 3  A  A 8 6 2  6 N W O Z SPEELPLAN 2 slag 6, etc. afwisselend  troeven  troeven gemaakt: A, A en A EN 3 keer  getroefd in west EN 3 keer  getroefd in oost en natuurlijk A (beter is deze aas al in slag 2 te spelen) verliezers: 6  3 TAFELBLAD VmB-22.41

39 DE CROSS-RUFF KENMERKEN JE HEBT VOORAL HOGE TROEVEN
DEEL 3 H 22 JE HEBT VOORAL HOGE TROEVEN AAN BEIDE KANTEN IS EEN KORTE KLEUR DAT ZIJN VERSCHILLENDE KLEUREN AANPAK EERST DE TOPSLAGEN INCASSEREN 39

40 VOORBEELDEN SPECIALE TECHNIEKEN 3. PARTIËLE CROSS-RUFF
DEEL 3 H 22 VOORBEELDEN SPECIALE TECHNIEKEN 3. PARTIËLE CROSS-RUFF TAFELBLAD VmB-22.41 UITWERKING

41 W 4 N H verliezers: 5 2 in  1 in  0 in  2 in  verliezers: ?
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 5 2 in  1 in  0 in  2 in  verliezers: ?  A H 3 2  A 8 5 2  9 5  A 6 2  8 6  H 7 4 3  A H 7 4  8 5 3 N W O Z met  3-2 W N O Z 1SA p 2 2 4 a.p. ANALYSE  SPEL 3 TAFELBLAD VmB-22.41

42 als je twee keer  kunt troeven, dan zijn er 3 verliezers
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 5  A H 3 2  A 8 5 2  9 5  A 6 2  8 6  H 7 4 3  A H 7 4  8 5 3 N W O Z als je twee keer  kunt troeven, dan zijn er 3 verliezers  geen drie keer troeftrekken. SPEELPLAN  TAFELBLAD VmB-22.41

43 W 4 N H verliezers: 5  A H 3 2  8 6  A 8 5 2  H 7 4 3  9 5
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 5  A H 3 2  A 8 5 2  9 5  A 6 2  8 6  H 7 4 3  A H 7 4  8 5 3 N W O Z slag  A slag 2, 3  AH slag 4, 5  AH slag 6, 7  AH EN VERDER ‘IN DE CROSS-RUFF’  TAFELBLAD VmB-22.41

44 gemaakt: A, AH, AH en AH EN 2 keer  getroefd in oost
DEEL 3 H 22 W 4 N H  A H 3 2  A 8 5 2  9 5  A 6 2  8 6  H 7 4 3  A H 7 4  8 5 3 N W O Z slag 8, etc. afwisselend  troeven  troeven gemaakt: A, AH, AH en AH EN 2 keer  getroefd in oost EN 2 keer  getroefd in west verliezers: 5  3 bij drie keer troef spelen, is er één troef te weinig DAN: verliezers: 5  4 TAFELBLAD VmB-22.41

45 VOORBEELDEN SPECIALE TECHNIEKEN 4. DE DUMMY REVERSAL
DEEL 3 H 22 VOORBEELDEN SPECIALE TECHNIEKEN 4. DE DUMMY REVERSAL TAFELBLAD VmB-22.41 UITWERKING

46 W 4 N 8 verliezers: 4 0 in  1 in  0 in  3 in  verliezers: ?
DEEL 3 H 22 W 4 N 8 verliezers: 4 0 in  1 in  0 in  3 in  verliezers: ?  A H V 3 2  A 8 2  5  B 10 4  H 7 3  A  A 5 3 N W O Z W N O Z 1 p 4 a.p. SPEL 4 ANALYSE  TAFELBLAD VmB-22.41

47 Je hebt 9 vaste slagen en 4 verliezers.
DEEL 3 H 22 W 4 N 8 verliezers: 4  A H V 3 2  A 8 2  5  B 10 4  H 7 3  A  A 5 3 N W O Z Je hebt 9 vaste slagen en 4 verliezers. Als je de 4e  kunt troeven (minder waarschijnlijk na de troefstart), of  zit 3-3, dan zijn er slechts 3 verliezers. Maar als je 3 keer  in je hand troeft heb je zeker 10 slagen! SPEELPLAN  TAFELBLAD VmB-22.41

48 W 4 N 8 verliezers: 4  A H V 3 2  B 10 4  A 8 2  H 7 3  5
DEEL 3 H 22 W 4 N 8 verliezers: 4  A H V 3 2  A 8 2  5  B 10 4  H 7 3  A  A 5 3 N W O Z slag  V slag  A slag 3 4 troeven  2 slag 4, 5  AH slag 6 7 troeven  H VERDER  TAFELBLAD VmB-22.41

49 HOEVEEL VERLIEZERS NU? 
DEEL 3 H 22 W 4 N 8  A H V 3 2  A 8 2  5  B 10 4  H 7 3  A  A 5 3 N W O Z slag  A slag 8 ♦10 troeven  A HOEVEEL VERLIEZERS NU?  TAFELBLAD VmB-22.41

50 en nog twee troefslagen nu vanuit oost
DEEL 3 H 22 W 4 N 8  A H V 3 2  A 8 2  5  B 10 4  H 7 3  A  A 5 3 N W O Z slag  A slag 8 10 troeven  A en nog twee troefslagen nu vanuit oost verliezers: 4  3 0 in  1 in  0 in  2 in  VEEL INTROEVERS (3 KEER ) MAKEN AAN DE LANGE KANT TAFELBLAD VmB-22.41

51 DUMMY REVERSAL KENMERKEN JE HEBT VOORAL HOGE TROEVEN
DEEL 3 H 22 JE HEBT VOORAL HOGE TROEVEN IN DE DUMMY IS KLEUR MET VEEL VERLIEZERS IN DE HAND IS DEZELFDE KLEUR KORT AANPAK VEEL INTROEVERS MAKEN AAN DE LANGE KANT 51

52 DEEL 3 H 22 OEFENEN MET TAFELBLAD VmB-22.71 UITWERKING

53 EEN KLEUR VRIJTROEVEN  W N O Z 3 p 4SA 5 6 a.p. W 6 N V
DEEL 3 H 22 W 6 N V verliezers: ? verliezers: 2 1 in  0 in  1 in  0 in   5 2  H V B  7 4  7 2  A 9 7  A 8 3  A 5  A H 6 5 3 N W O Z ANALYSE  SPECIALE TECHNIEK TAFELBLAD 22.71 SPEL 1

54 EEN KLEUR VRIJTROEVEN W 6 N V verliezers: 2  5 2  H V B 10 6 5 2
DEEL 3 H 22 W 6 N V verliezers: 2  5 2  H V B  7 4  7 2  A 9 7  A 8 3  A 5  A H 6 5 3 N W O Z Er moet een verliezer weg op een vrij te troeven . Met  4-2 heb je in dummy 3 entrees nodig (2 keer om  in te troeven, 1 keer om de vrije  te kunnen benutten) De entrees zijn een hoge , A en A. SPEELPLAN  TAFELBLAD 22.71 SPEL 1

55 EEN KLEUR VRIJTROEVEN W 6 N V verliezers: 2  5 2  H V B 10 6 5 2
DEEL 3 H 22 W 6 N V verliezers: 2  5 2  H V B  7 4  7 2  A 9 7  A 8 3  A 5  A H 6 5 3 N W O Z slag  A slag 2, 3  H, V slag 4, 5  A, H slag 3 getroefd  2 als de troeven 3-0 zitten (en bij noord), moet nu met 10 worden getroefd VERDER  TAFELBLAD 22.71 SPEL 1

56 EEN KLEUR VRIJTROEVEN W 6 N V  5 2  H V B 10 6 5 2  7 4  7 2
DEEL 3 H 22 W 6 N V  5 2  H V B  7 4  7 2  A 9 7  A 8 3  A 5  A H 6 5 3 N W O Z slag  A slag 8 5 getroefd  5 (of B) slag 9  A slag 10 op 6 verliezende  of  weg verliezers: 2  1 TAFELBLAD 22.71 SPEL 1

57 DEEL 3 H 22 OEFENEN MET TAFELBLAD VmB-22.71 SPEL 2

58 DE CROSS-RUFF W 6 N 8 verliezers: 5 3 in  0 in  0 in  2 in 
DEEL 3 H 22 W 6 N 8 verliezers: 5 3 in  0 in  0 in  2 in  verliezers: ?  A 9 8 4  A V 10 6  H  A 7 5 2  2  H B 9 2  A B 6 4  H N W O Z W N O Z 1 p 3 4 4 4SA 5 6 splinter controle ANALYSE  SPECIALE TECHNIEK TAFELBLAD 22.71 SPEL 2

59 DE CROSS-RUFF W 6 N 8 verliezers: 5 3 in  0 in  0 in  2 in 
DEEL 3 H 22 W 6 N 8 verliezers: 5 3 in  0 in  0 in  2 in  verliezers: ?  A 9 8 4  A V 10 6  H  A 7 5 2  2  H B 9 2  A B 6 4  H N W O Z W N O Z 1 p 1 1♥ 4♥ 4SA 5♥ 6♥ H is ook een aas (5) azen vragen ANALYSE  SPECIALE TECHNIEK TAFELBLAD 22.71 SPEL 2

60 DE CROSS-RUFF W 6 N 8 verliezers: 5  A 9 8 4  A V 10 6  H
DEEL 3 H 22 W 6 N 8 verliezers: 5  A 9 8 4  A V 10 6  H  A 7 5 2  2  H B 9 2  A B 6 4  H N W O Z één verliezende  kan weg op A drie keer  troeven in oost SPEELPLAN  TAFELBLAD 22.71 SPEL 2

61 DE CROSS-RUFF W 6 N 8 verliezers: 5  A 9 8 4  A V 10 6  H
DEEL 3 H 22 W 6 N 8 verliezers: 5  A 9 8 4  A V 10 6  H  A 7 5 2  2  H B 9 2  A B 6 4  H N W O Z slag 1  A slag 2  H slag 3  A slag 4  H slag 5  A (5 weg) slag 6  A EN VERDER ‘IN DE CROSS-RUFF’  TAFELBLAD 22.71 SPEL 2

62 DE CROSS-RUFF W 6 N 8  A 9 8 4  A V 10 6  H  A 7 5 2  2
DEEL 3 H 22 W 6 N 8  A 9 8 4  A V 10 6  H  A 7 5 2  2  H B 9 2  A B 6 4  H N W O Z slag 7, etc. afwisselend  troeven  troeven gemaakt: ♥A, ♦AH, AH en A EN 3 keer  getroefd in oost EN 2 keer  getroefd in west verliezers: 5  1 TAFELBLAD 22.71 SPEL 2

63 DEEL 3 H 22 OEFENEN MET TAFELBLAD VmB-22.71 SPEL 3

64 PARTIËLE CROSS-RUFF W 4 N V verliezers: 5 2 in  1 in  0 in 
DEEL 3 H 22 W 4 N V verliezers: 5 2 in  1 in  0 in  2 in  verliezers: ?  A 4 3 2  H 8 2  9 5  A 6 3  A H B 4  A H N W O Z met  3-2 W N O Z p 1 1 4 a.p. ANALYSE  SPECIALE TECHNIEK TAFELBLAD 22.71 SPEL 3

65 PARTIËLE CROSS-RUFF W 4 N V verliezers: 5  A 4 3 2  H 8 2  9 5
DEEL 3 H 22 W 4 N V verliezers: 5  A 4 3 2  H 8 2  9 5  A 6 3  A H B 4  A H N W O Z twee keer  troeven oost, of twee keer  in west  geen drie keer troeftrekken (dan één troef te weinig) dus twee keer troeftrekken hoe te voorkomen dat NZ na A nog twee keer troef spelen?  TAFELBLAD 22.71 SPEL 3

66 PARTIËLE CROSS-RUFF W 4 N V verliezers: 5  A 4 3 2  H 8 2  9 5
DEEL 3 H 22 W 4 N V verliezers: 5  A 4 3 2  H 8 2  9 5  A 6 3  A H B 4  A H N W O Z slag 1  ♥A slag 2 2 (west) en 5 (oost)  NZ slag 3 3  ♥H een -slag afgeven dus TAFELBLAD 22.71 SPEL 3

67 PARTIËLE CROSS-RUFF W 4 N V verliezers: 5  A 4 3 2  H 8 2  9 5
DEEL 3 H 22 W 4 N V verliezers: 5  A 4 3 2  H 8 2  9 5  A 6 3  A H B 4  A H N W O Z slag  A slag 5, 6  AH slag 7, 8  AH EN VERDER ‘IN DE CROSS-RUFF’  TAFELBLAD 22.71 SPEL 3

68 PARTIËLE CROSS-RUFF W 4 N V  A 4 3 2  H 8 2  9 5  8 7 4 2
DEEL 3 H 22 W 4 N V  A 4 3 2  H 8 2  9 5  A 6 3  A H B 4  A H N W O Z slag 9, etc. afwisselend  troeven  troeven gemaakt: AH, ♥AH, ♦AH en A EN 2 keer  getroefd in oost EN 2 keer  getroefd in west verliezers: 5  2 TAFELBLAD 22.71 SPEL 3

69 DEEL 3 H 22 OEFENEN MET TAFELBLAD VmB-22.71 SPEL 4

70 DUMMY REVERSAL W 4 N H verliezers: 4 0 in  0 in  1 in  3 in 
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 4 0 in  0 in  1 in  3 in  verliezers: ?  2  H B  A H 5 4  7 5 2  A 9 6 5  A V 9  V 6 2  9 8 4 N W O Z W N O Z 1 p 1 2 4 a.p. ANALYSE  SPECIALE TECHNIEK TAFELBLAD 22.71 SPEL 4

71 DUMMY REVERSAL W 4 N H verliezers: 4  2  H B 10 3 2  A H 5 4
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 4  2  H B  A H 5 4  7 5 2  A 9 6 5  A V 9  V 6 2  9 8 4 N W O Z als de  3-3 verdeeld zitten, is er geen probleem.  met een dummy reversal zijn er ‘altijd’ 10 slagen SPEELPLAN  TAFELBLAD 22.71 SPEL 4

72 DUMMY REVERSAL W 4 N H verliezers: 4  2  H B 10 3 2  A H 5 4
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 4  2  H B  A H 5 4  7 5 2  A 9 6 5  A V 9  V 6 2  9 8 4 N W O Z slag  A slag 2 5 troeven  10 slag  V slag 4 6 troeven  B troeven met 10 is veilig EN 2 en 3 zijn later nodig om over te steken VERDER  TAFELBLAD 22.71 SPEL 4

73 DUMMY REVERSAL W 4 N H verliezers: 4  2  H B 10 3 2  A H 5 4
DEEL 3 H 22 W 4 N H verliezers: 4  2  H B  A H 5 4  7 5 2  A 9 6 5  A V 9  V 6 2  9 8 4 N W O Z slag 2  A slag 6 9 troeven  H nu verder troeftrekken slag 3  V SITUATIE  TAFELBLAD 22.71 SPEL 4

74 DUMMY REVERSAL W 4 N H  2  H B 10 3 2  A H 5 4  7 5 2  A 9 6 5
DEEL 3 H 22 W 4 N H  2  H B  A H 5 4  7 5 2  A 9 6 5  A V 9  V 6 2  9 8 4 N W O Z slag  9 slag 9,  AH nu nog drie -verliezers 9 trekt de laatste troef DRIE INTROEVERS MAKEN AAN DE LANGE KANT verliezers: 4  3 TAFELBLAD 22.71 SPEL 4

75 THUIS OEFENEN Oefenspellen downloaden van www.beginmetbridge.nl
DEEL 3 H 22 Oefenspellen downloaden van  cursisten  oefenspellen  deel 3 – hoofdstuk 22 ‘Test je kennis’ van hoofdstuk 22

76 OEFENSPELLEN DEEL 3 – HOOFDSTUK 22 OEFENSPELLEN 32201D – 32208D DEEL 3


Download ppt "Hoofdstuk 22 Omgaan met troef"

Verwante presentaties


Ads door Google