De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen”

2 Conclusies De omzet van de supermarkten is in het 1e half jaar van 2007 met 2.9% gestegen van €13.48 miljard (2006) naar €13.86 miljard. De stijging wordt veroorzaakt doordat de consument per supermarktbezoek 2.5% meer uitgaf; de waarde van de gemiddelde kassabon steeg van €20.17 (1e half jaar 2006) naar €20.67 (1e half jaar 2007). In het 2e kwartaal van 2007 is de groei van de waarde van de kassabon met 1.2% beduidend lager dan de groei van het 1e kwartaal (+4.0%). Wel is de omzetgroei in Q1 en Q vrijwel gelijk (2.9%). Voor totaal 2007 wordt een omzetgroei van ca. 3% verwacht, waardoor de supermarktomzet uitkomt op +/- €28 miljard.

3 Conclusies De gevolgen van de imago prijspositionering van Albert Heijn (zie bijlage 1) en de expansie van Jumbo, Plus en Lidl zijn nog steeds zichtbaar in de ontwikkelingen van de klantenkringen van de supermarktformules. Sinds het jaar 2003 hebben Jumbo, AH, Plus en Lidl beduidend meer klanten terwijl Konmar, Edah, Aldi tot het voorschrijdend jaar 2007 (t/m week 24) beduidend minder klanten hebben getrokken. Daarnaast is de in de periode 2003 – 2007 als formule opgeheven.

4 Conclusies Klantenkringwinst/verlies 2003-2007
Jumbo huishoudens Lidl huishoudens Albert Heijn huishoudens Plus huishoudens Aldi huishoudens Edah huishoudens Konmar huishoudens Op jaar basis komt 8 op de 10 Nederlandse huishoudens bij AH. C1000 en Lidl bedreigen Aldi op plaats 2 qua ranking in de klantenkring

5 Discount / Prijs Midden Service
Bijlage 1: Supermarktpositionering naar type supermarkt Zomerrapport 2007: service x voordeel Relatief voordelig Nettorama Digros Dirk v/d Broek Lidl Aldi Bas v/d Heijden Discount / Prijs Deen Poiesz Jumbo 2 1 Boni 3 SuperCoop Vomar Jan Linders Relatief lage service- graad Hoogvliet Relatief hoge service- graad Dekamarkt C1000 Albert Heijn Em-Te AH – K’06 Coop AH – Z’05 Midden M.C.D. Plus AH – K’05 AH – K’04 AH – Z’04 AH – Z’06 Edah AH – T’04 Service Super de Boer Golff AH – K’03 Spar Relatief onvoordelig

6 Bijlage 2: Prijsimago Albert Heijn
Prijzenoorlog Prijsimago NL excl. AH Euro effect? Prijsimago Albert Heijn -10% -9% -9% -11% -11% -14% -16% -18% -11% -11% -10% -7% -9% -10% -6% -6% Basis: GfK Zomer/Kerst/Tussenrapporten

7 Bijlage 3: Klantenkringen supermarkten

8 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.

9 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

10 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003

11 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

12 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

13 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google