Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Disclosure belangen NHG spreker
(Potentiële) belangenverstrengeling Geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Andere relatie, namelijk … ZonMw subsidie HGOG
3
Hoe doorbreken eerstelijns zorgverleners barrières voor advance care planning met ouderen? Een kwalitatief onderzoek. Jolien Glaudemans, Anja de Jong, Bregje Onwuteaka-Philipsen, Jan Wind en Dick Willems
4
Inleiding Advance care planning = ?
Wie weet waar dit over gaat? Roep maar.. Wie heeft hier ervaring mee? Waarover, met wie.. Wie doet dit met ouderen? Nu vaak met terminaal zieke patienten, vooral mensen met kanker. We weten eigenlijk nog niet goed hoe je het met ouderen kan aanpakken Een vraag waar ik alvast mee wil beginnen is deze en die ik alvast wat in de week wil leggen..: hoe noemen we dit als we er met patienten over praten? Praten over het levenseinde? Behandelwensen? Levenseindegesprek?
5
Advance care planning (ACP) = praten over zorg voor later
Inleiding Advance care planning (ACP) = praten over zorg voor later Wij zouden willen voorstellen dat we het praten over zorg voor later noemen, ik kom hier straks op terug waarom
6
familie en zorgverleners
Inleiding proces van gesprekken familie en zorgverleners belangrijke waarden, voorkeuren en zorgen ten aanzien van toekomstige zorg wettelijk vertegenwoordiger opschrijven van voorkeuren regelmatig evalueren Voorbeelden van onderwerpen? Proces (waarom willen we dit bespreken, wat is waarde van besprokene, wie neemt initiatief voor evaluatie? En inhoud: open begin, daarna reanimatie, ZH)
7
Weinig ouderen nemen aan ACP deel
Inleiding Weinig ouderen nemen aan ACP deel 1/5 tot 1/3 neemt deel aan een vorm van ACP Dit leek ons een mooie
8
Weinig ouderen nemen aan ACP deel door een gebrek aan:
Inleiding Weinig ouderen nemen aan ACP deel door een gebrek aan: tijd en geld kennis en vaardigheden, negatieve houding en aannames van zorgverleners initiatief of open staan van patiënten Dit leek ons een mooie
9
Weinig ouderen nemen aan ACP deel
Inleiding Weinig ouderen nemen aan ACP deel Hoe slechten eerstelijns zorgverleners barrières ten aanzien van ACP? Dit leek ons een mooie
10
Methode doelgerichte steekproef: 14 eerstelijns zorgverleners die ervaren zijn in ACP met ouderen selectie: via landelijke netwerken en onderzoeksgroep dataverzameling: semi gestructureerde interviews analyse: open codering en inductieve analyse 422 eerstelijns zorgverleners (huisartsen, praktijkondersteuners, verpleegkundigen, specialisten ouderengeneeskunde) via knmg, onderzoeksafdelingen van huisartsen en ouderengeneeskunde van alle academische centra, NHG en laego (Landelijke adviesgroep eerstelijnsgeneeskunde voor ouderen), die mogelijk ervaren zijn in ACP met ouderen. Doelgerichte steekproef: spreiding van sekse, leeftijd, locatie en werkwijze Interviews afgenomen met behulp van een topiclijst gebaseerd op eerder onderzoek Anja en ik hebben het merendeel van de interviews beiden gecodeerd, onderzoeksgroepbesprekingen ed, saturatie toen de laatste 3 interviews geen nieuwe resultaten meer gaven
11
Een gebrek aan tijd en geld van zorgverleners?
Resultaten Een gebrek aan tijd en geld van zorgverleners?
12
Een gebrek aan tijd en geld van zorgverleners?
Resultaten Een gebrek aan tijd en geld van zorgverleners? geld
13
Een gebrek aan tijd en geld van zorgverleners?
Resultaten Een gebrek aan tijd en geld van zorgverleners? geld systematische aanpak - selecteren - herinneren - documenteren - overdragen samenwerken Investeren in: verkrijgen financiering, ondersteunend materiaal en personeel, Materiaal in de breedste zin van het woord: screeningslijsten (voor praktijkondersteuners en wijkverpleging) om ouderen te screenen op kwetsbaarheid lijst waarin wordt bijgehouden met wie een gesprek over zorg voor later zou moeten worden aangegaan Pop-up in het his: ik wil nog met deze patiënt over zorg voor later praten Pop ups op HAP ( deze patiënt heeft een wilsverklaring)
14
Een gebrek aan tijd en geld van zorgverleners?
Resultaten Een gebrek aan tijd en geld van zorgverleners? ´Met het formulier is het makkelijker om gesprekken te voeren. Ik weet beter wat ik wil bespreken en ben minder aan het rondzwemmen.´ Investeren in: verkrijgen financiering, ondersteunend materiaal en personeel, Materiaal in de breedste zin van het woord: screeningslijsten (voor praktijkondersteuners en wijkverpleging) om ouderen te screenen op kwetsbaarheid lijst waarin wordt bijgehouden met wie een gesprek over zorg voor later zou moeten worden aangegaan Pop-up in het his: ik wil nog met deze patiënt over zorg voor later praten Pop ups op HAP ( deze patiënt heeft een wilsverklaring)
15
Resultaten Een gebrek aan kennis en vaardigheden, negatieve houding en overtuiging van zorgverleners
16
Resultaten Een gebrek aan kennis en vaardigheden, negatieve houding en overtuiging van zorgverleners
17
ervaringen met collega’s uitwisselen en reflecteren nascholing volgen
Resultaten Een gebrek aan kennis en vaardigheden, negatieve houding en overtuiging van zorgverleners ervaring op doen ervaringen met collega’s uitwisselen en reflecteren nascholing volgen lesgeven en deelname aan onderzoek Blijkt dat aannames vaak niet kloppen (patiënt staat er wel open voor, band wordt vaak beter, inhoudelijk: soms andere voorkeuren dan bekend)
18
Resultaten Een gebrek aan kennis en vaardigheden, negatieve houding en overtuiging van zorgverleners ‘Zelfs wanneer het druk is kan je tijd en rust creëren. Als iemand voelt dat je gestrest bent zal hij minder open zijn. Als iemand voelt ‘hij is er voor me’ kost het me minder tijd.’ ‘Woordkeuze is heel belangrijk. Ik probeer altijd over wensen en verwachtingen te praten. Want daar kunnen mensen over praten.’ Blijkt dat aannames vaak niet kloppen (patiënt staat er wel open voor, band wordt vaak beter, inhoudelijk: soms andere voorkeuren dan bekend)
19
Een gebrek aan initiatief en openheid van ouderen en naasten?
Resultaten Een gebrek aan initiatief en openheid van ouderen en naasten? ouderen èn naasten op een niet bedreigende manier voorbereiden op verdere stappen in ACP Advance care planning, praten over het levenseinde, anticiperende besluitvorming, vroegtijdige zorgplanning.. Praten over zorg voor later (ver weg, niet direct persoonlijk) Bv groepsvoorlichting, 1e vragen: algemeen: kan u vertellen hoe een dag er voor u uit ziet? Hoe u in het leven staat?
20
Een gebrek aan initiatief en openheid van ouderen en naasten?
Resultaten Een gebrek aan initiatief en openheid van ouderen en naasten? ‘Het is opvallend dat kinderen die minder vaak komen vaak kritischer zijn en langer willen doorgaan met behandelen. Terwijl degene die hun ouders vaker zien wat meer realistisch zijn. Als ik aan een oudere vraag hoe het leven er uit ziet en hij zegt ‘nou, er is niet meer zo veel lol aan.’ dan begrijpen kinderen dat ook meer.’ Advance care planning, praten over het levenseinde, anticiperende besluitvorming, vroegtijdige zorgplanning.. Praten over zorg voor later (ver weg, niet direct persoonlijk) Bv groepsvoorlichting, 1e vragen: algemeen: kan u vertellen hoe een dag er voor u uit ziet? Hoe u in het leven staat?
21
te investeren in ondersteuning
Eerstelijns zorgverleners doorbreken barrières voor advance care planning met ouderen door: te investeren in ondersteuning scholing te volgen en ervaring op te doen patiënten èn naasten op ACP voor te bereiden How do Dutch primary care providers overcome barriers to advance care planning with older people? A qualitative study. Family practice: DOI: /fampra/cmy055
22
Praten over zorg voor later
Wij zouden willen voorstellen dat we het praten over zorg voor later noemen, ik kom hier straks op terug waarom
23
Profession General practitioner 8 Elderly care physician 3 Nurse Age, years 30-39 1 40-49 50-59 9 60-69 2 Sex Female 10 Male 4 Practice characteristics* Number of older patients High Medium Low Missing Number of migrants 5 6 Average socioeconomic level of patients Wij zouden willen voorstellen dat we het praten over zorg voor later noemen, ik kom hier straks op terug waarom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.