Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid
2
fysica en verkeersveiligheid
actieve veiligheid invloed van de reactietijd verband tussen snelheid en remafstand invloed van het wegdek op de remafstand de totale stopafstand fysica en verkeersveiligheid
3
fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid
4
a. invloed van de reactietijd
Dx ’= v0 . tr tr = 1,0 s v0 = 60 km/h fysica en verkeersveiligheid
5
de reactieafstand is recht evenredig
met de reactietijd en met de beginsnelheid fysica en verkeersveiligheid
6
b. verband tussen de snelheid en de remafstand
x = v0 . t - a . t ²/2 v = v0 - a . t v0² - v² Dx = 2 . a v0² de remafstand is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid en omgekeerd evenredig met de versnelling fysica en verkeersveiligheid
7
fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid
8
fysica en verkeersveiligheid
met ABS zonder ABS fysica en verkeersveiligheid
9
des te korter de remafstand
remafstand (m) m hoe groter de wrijving, des te korter de remafstand fysica en verkeersveiligheid
10
fysica en verkeersveiligheid
fysica en verkeersveiligheid
11
fysica en verkeersveiligheid
e. stopafstand stopafstand = reactieafstand + remafstand fysica en verkeersveiligheid
12
fysica en verkeersveiligheid
snelheid (m/s) stopafstand (m) fysica en verkeersveiligheid
13
fysica en verkeersveiligheid
stopafstand = reactieafstand + remafstand 120 33 69 snelheid (km/h) 90 25 39 80 km/h 60 17 17 20 40 60 80 100 120 stopafstand (m) fysica en verkeersveiligheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.