Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen”
2
Forse groei supermarktomzet in september; zaterdag steeds belangrijker qua aankoopgedrag. Alleenstaande kopen relatief vaak op zondag in de supermarkt Omzet september 2007: September 2007 laat evenals augustus een forste stijging zien van de supermarktomzet. De supermarktomzet steeg in september 2007 met 5.5% naar € 2.18 miljard (2006: € 2.06 miljard). In vergelijking met vorig jaar steeg het aantal uitgegeven kassabonnen in september met 3.6% en nam de omzet per kassabon met 1.8% toe van €20.03 (2006) naar €20.39. Supermarktomzet naar dagen van de week Binnen de totaalomzet wordt 0.5% op zondag gerealiseerd, oftewel ca. 150 miljoen omzet op jaarbasis. Vooral alleenstaanden (jong/midden leeftijd) en tweeverdieners kopen relatief vaak op zondag in de supermarkten. Mn. De zaterdagomzet laat de laatste 2 jaar een forse groei zien.
3
GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.
4
GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
5
Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003
6
GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
7
GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
8
GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
9
in de supermarkten 2001 – mat q2 2007
Zondagbestedingen in de supermarkten 2001 – mat q2 2007
10
>> GfK Life Cycle <<
Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen < € 1700,- Welgestelde HH met kinderen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen > € 1700,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Inkomen < € 1300,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Inkomen > € 1300,-
11
Ontwikkeling in bestedingen (%) in supermarkten naar dag van de week: Belang van de zondag neemt iets toe. 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100%
12
Zondagbestedingen (%) naar GfK Life Cycle: Vooral alleenstaanden en tweeverdienders doen boodschappen op zondag.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.