De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het gebruik van de 3d-printer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het gebruik van de 3d-printer"— Transcript van de presentatie:

1 Het gebruik van de 3d-printer
Leer 3d- tekenen (Sketch up) BELANGRIJK: Leer werken met OpenSCAD Ontwerpen aan de hand van 3 objecten (vierkant/ kubus, cilinder en bol) Ken de codes en de eigen taal van het programma Maak een ontwerp -> pion van het schaakspel Het ontwerp moet omgezet worden in een model in CURA CURA is een programma dat de informatie voor de 3d-printer samenstelt en in een ‘opdracht’ zet.

2

3 OpenSCAD Programmeertaal Code Render (F5=snel, F6=precies)
Output (Errors) Precies met maten; geschikt voor technische ontwerpen Flexibele modellen mogelijk

4 RENDER CODE OUTPUT

5 object(parameters); bewerking(parameters) bewerking(parameters) object(parameters); bewerking(parameters) { } bewerking(parameters) object(parameters); bewerking(parameters) {

6 Basisobjecten Balk/kubus: cube(); Cilinder/kegel: cylinder();
Bol: sphere();

7 cube(); Kubus/balk cube(size); kubus cube([length,width,height]); balk
cube(...,center=true); midden in (0,0,0)

8

9 cylinder(); Kegel/cilinder
cylinder(r=radius|d=diameter,...) straal/diameter cylinder(r1=...,r2=...|d1=...,d2=...) kegel cylinder(...,h=height) hoogte cylinder(...,$fn=precision) precisie cylinder(...,center=true) midden=(0,0,0)

10

11 sphere(); Bol sphere(r=radius|d=diameter); straal/diameter
sphere(...,$fn=precision); precisie

12

13 Transformaties Verplaatsen: translate() … Draaien: rotate() ...

14 translate() ... Verplaatsen
translate([x,y,z]) object; verplaats met x,y,z translate(...) {object; object;} meer tegelijk

15

16 rotate() ... Draaien om (0,0,0) rotate([a,b,c]) object;
draai eerst a graden om de x-as, dan b om de y-as en dan c om de z-as rotate(...) {object; object} meer tegelijk

17

18 Samenstellen van objecten
Objecten optellen: union() { } Objecten van elkaar aftrekken: difference() { } Objecten snijden: intersection() { }

19 difference() { ... } Objecten van elkaar aftrekken
difference() { object a; object b; object c;} object a-b-c

20

21 union() { … } Objecten samenvoegen union() {object a;object b;}
object a+b Haakjes: (a+b)-c of a-b-c

22

23 intersection() { … } Objecten snijden
intersection() {object a; object b;} Gemeenschappelijk deel van object a en b

24

25 Handige dingetjes //... rest regel is commentaar (telt niet mee)
#/% ... verwijder → rood/transparant !/* … alleen dit object / dit object niet color(“colour”) … kleurt het object var = …; een variabele ; = afrondend teken

26

27

28 Start!


Download ppt "Het gebruik van de 3d-printer"

Verwante presentaties


Ads door Google