Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana van den Brink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Het gebruik van de 3d-printer
Leer 3d- tekenen (Sketch up) BELANGRIJK: Leer werken met OpenSCAD Ontwerpen aan de hand van 3 objecten (vierkant/ kubus, cilinder en bol) Ken de codes en de eigen taal van het programma Maak een ontwerp -> pion van het schaakspel Het ontwerp moet omgezet worden in een model in CURA CURA is een programma dat de informatie voor de 3d-printer samenstelt en in een ‘opdracht’ zet.
3
OpenSCAD Programmeertaal Code Render (F5=snel, F6=precies)
Output (Errors) Precies met maten; geschikt voor technische ontwerpen Flexibele modellen mogelijk
4
RENDER CODE OUTPUT
5
object(parameters); bewerking(parameters) bewerking(parameters) object(parameters); bewerking(parameters) { } bewerking(parameters) object(parameters); bewerking(parameters) {
6
Basisobjecten Balk/kubus: cube(); Cilinder/kegel: cylinder();
Bol: sphere();
7
cube(); Kubus/balk cube(size); kubus cube([length,width,height]); balk
cube(...,center=true); midden in (0,0,0)
9
cylinder(); Kegel/cilinder
cylinder(r=radius|d=diameter,...) straal/diameter cylinder(r1=...,r2=...|d1=...,d2=...) kegel cylinder(...,h=height) hoogte cylinder(...,$fn=precision) precisie cylinder(...,center=true) midden=(0,0,0)
11
sphere(); Bol sphere(r=radius|d=diameter); straal/diameter
sphere(...,$fn=precision); precisie
13
Transformaties Verplaatsen: translate() … Draaien: rotate() ...
14
translate() ... Verplaatsen
translate([x,y,z]) object; verplaats met x,y,z translate(...) {object; object;} meer tegelijk
16
rotate() ... Draaien om (0,0,0) rotate([a,b,c]) object;
draai eerst a graden om de x-as, dan b om de y-as en dan c om de z-as rotate(...) {object; object} meer tegelijk
18
Samenstellen van objecten
Objecten optellen: union() { } Objecten van elkaar aftrekken: difference() { } Objecten snijden: intersection() { }
19
difference() { ... } Objecten van elkaar aftrekken
difference() { object a; object b; object c;} object a-b-c
21
union() { … } Objecten samenvoegen union() {object a;object b;}
object a+b Haakjes: (a+b)-c of a-b-c
23
intersection() { … } Objecten snijden
intersection() {object a; object b;} Gemeenschappelijk deel van object a en b
25
Handige dingetjes //... rest regel is commentaar (telt niet mee)
#/% ... verwijder → rood/transparant !/* … alleen dit object / dit object niet color(“colour”) … kleurt het object var = …; een variabele ; = afrondend teken
28
Start!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.