Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIlmari Uotila Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Ontheming en effectiviteit Van output naar outcome
Stefaan Pleysier Leuven Institute of Criminology (LINC), KU Leuven Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
2
Inhoud Vooraf Ontheming en effectiviteit Van output naar outcome
Wat werkt? in een beheerscultuur Evidence-based werken als mantra Risico als dominante benadering Van output naar outcome Good Lives als alternatief Positive youth justice Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
3
Vooraf Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages
Brussel, 27 September 2018
4
Vooraf Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages
Brussel, 27 September 2018
5
Vooraf Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages
Brussel, 27 September 2018
6
Ontheming en effectiviteit
Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
7
Ontheming en effectiviteit
Wat werkt? in een beheerscultuur Nadruk op… nieuwe managementstijlen, rationalisering en standaardisering haalbaarheid, efficiëntie, effectiviteit en werkzaamheid Ook in ‘zachte’ sectoren ‘bestaande methodieken en programma’s dienen de beoogde doelstellingen te behalen, nieuwe programma’s kunnen worden geïmporteerd op voorwaarde dat ze effectief blijken te zijn’ (Vervotte, 2006, p29) ‘wat werkt moeten we versterken, andere interventies moeten we bijsturen of verlaten’ (Vandeurzen, 2015, p5) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
8
Ontheming en effectiviteit
Wat werkt? in een beheerscultuur Hoe? door ‘onderzoek dat de effecten van de hulpverlening op lange termijn nagaat’, om zo ‘zicht te krijgen op de efficiëntie van het hulpaanbod, zodat er kan worden (bij)gestuurd’ (Vervotte, 2006, p18) door ‘jeugddelinquentierecht af te stemmen op vernieuwde (jeugd)criminologische inzichten’ die vanuit ‘een gevarieerde onderzoeksagenda het gekozen beleid onderbouwen en het maatregelenpakket kritisch benaderen’ er wordt ‘ingezet op een meer wetenschappelijk onderbouwd en gericht beleid ten aanzien van jeugddelinquentie’ met de ambitie om Vlaanderen ‘internationaal als goede praktijk in de aanpak van jeugddelinquentie te profileren’ (Vandeurzen, 2015, p5; MvT) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
9
Ontheming en effectiviteit
Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
10
Ontheming en effectiviteit
Evidence based werken als mantra Verwetenschappelijking van beleid en praktijk waardevol allesbehalve evident Valkuilen methodologische moeilijkheden bij effect- en evaluatieonderzoek doorgeschoten evaluatiedrift organisatiedoelen en procesindicatoren > maatschappelijke doelen output > outcome politisering van wetenschappelijk onderzoek Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
11
Ontheming en effectiviteit
Risico als dominante benadering Beheerscultuur en voorzorgsprincipe effectief = reductie van risico wat werkt = reductie van recidive Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
12
Ontheming en effectiviteit
Risico als dominante benadering Belang van risicofactorenonderzoek overtuigende logica bijzondere aantrekkingskracht ‘identify the key risk factors for offending and implement prevention methods designed to counteract them’ (Farrington, 2007, p606) ‘It is important that this evidence is used in decisions about the adoption of prevention services’ (Independent Commission on Youth Crime and ASB, 2010, p5) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
13
Ontheming en effectiviteit
Risico als dominante benadering Belang van risicofactorenonderzoek Maar… werkt het echt? is het legitiem en wenselijk? ‘… does it actually ‘work’?’ ‘… is it a legitimate or desirable strategic aim; that is, can it be justified in principle?’ (Smith, 2006, p100) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
14
Ontheming en effectiviteit
Risico als dominante benadering Methodologische moeilijkheden labo vs complexe, sociale realiteit ‘komen uit gesloten voorziening’ ‘zeer brede problematiek: gezinsproblemen, schoolproblemen, gedragsproblemen, criminaliteit en druggebruik voeren daarbij de boventoon’ ‘gemiddeld 7 eerdere hulpverleningen’ ‘eerste politiecontact voor 14de levensjaar’ ‘meeste jongeren al vijf keer of vaker bij de jeugdrechter’ ‘2/3de al voor zijn 15de levensjaar’ (Ferwerda et al, 2007) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
15
Ontheming en effectiviteit
Risico als dominante benadering Methodologische moeilijkheden labo vs complexe, sociale realiteit individuele interventies obv statistische groepsrisico’s ‘questionable jump from the identification of risk factors (…) to the identification and control of ‘risky individuals’’ (Case, 2007, p94) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
16
Ontheming en effectiviteit
Risico als dominante benadering Methodologische moeilijkheden labo vs complexe, sociale realiteit individuele interventies obv statistische groepsrisico’s risicofactoren als ‘black box’ ‘if the available evidence cannot tell us how risk/protective factors work, how these factors may precipitate youth offending or how programmes underpinned by them can reduce offending, subsequent research conclusions and ‘evidence-based’ policies and practices are built on sand’’ (Case, 2007, p98) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
17
Ontheming en effectiviteit
Risico als dominante benadering Wenselijk? kinderen en jongeren als ‘objects of risk’, als ‘crash test dummies’ hulpverlener als ‘klerk’, blinde uitvoerder van gevalideerde protocollen en methodieken ‘formulating cases purely in terms of risk factors, psychological and social deficits, psychological mechanisms and so on (…) runs the risk of treating offenders as objects rather than subjects of lives’ (Ward & Fortune, 2013, p31) ‘the lack of attention to the active human agent (…) gives rise to the notion of the ‘crash test dummy’ – the proposition that young people are inexorably conditioned by early life factors to become offenders in adolescence’ (Case & Haines, 2009, p20) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
18
Ontheming en effectiviteit
Risico als dominante benadering Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
19
Van output naar outcome
Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
20
Van output naar outcome
Good Lives als alternatief GLM assumpties en gevolgen ‘all individuals have similar basic needs and aspirations for their life’ ‘programs should aim to increase individuals’ awareness of their core values and to assist them to translate this awareness into concrete intervention plans’ ‘reduce risk by building the competences needed to achieve personally more fulfilling lives’ ‘it is often hard to motivate offenders when the key task is to reduce offending; the chance at a better life is thus viewed as a consequence of this reduction rather than a primary goal as well’ (Ward & Fortune, 2013) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
21
Van output naar outcome
Good Lives als alternatief Noodzakelijke aanvulling subject vs object strenghts vs deficits outcome vs output prospectief vs retrospectief normatief vs. instrumenteel/technisch Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
22
Van output naar outcome
Positive youth justice Integratieve, inclusieve benadering Participatie van kinderen en jongeren Ondersteunen in opnemen van verantwoordelijkheid > individueel schuldmodel ‘the deficit-focused negativity and responsibilising nature of the risk paradigm is challenged bye the forward- looking, promotional (of prosocial, positive behaviours) and rights-based nature of the CFOS approach’ (Haines & Case, 2015, p29) Congres ‘Crossing Borders’ – Erasmus+ project Between Ages Brussel, 27 September 2018
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.