De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen"— Transcript van de presentatie:

1 Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen

2 Opbouw opleiding Basisdeel: Generiek: Keuzedelen:
KT1: FPZ theorie en balie KT2: Zelfzorg KT3: Productzorg KT4: OenP Generiek: nederlands, engels, rekenen en burgerschap (incl LOB en sport) Keuzedelen: FPZ Eerstelijn en ketenzorg Voorbereiding HBO

3 Keuzedelen Totaal 720 uur binnen de opleiding aan keuzedelen
Verplicht: Keuzedeel FPZ is groot keuzedeel (480 uur) Keuze uit: Keuzedeel “eerstelijns- en ketenzorg” en “ Voorbereiding HBO”  Kleine keuzedelen (240 uur) Binnenkort keuze maken

4 Keuzedelen wanneer FPZ verplicht keuzedeel: Versnelde groep:
periode 9 t/m 12 3 uur per week 3 jarige BOL (cohort 2016) periode 5 t/m 10 1 ½ - 3 uur per week 3 jarige BOL (cohort 2017) periode 7 t/m 10 Proeves in periode 11 en 12

5 Keuzedelen wanneer Voorbereiding HBO Eerste lijns ketenzorg
Periode 11 en 12 Eerste lijns ketenzorg Periode 10 en 11 Proeve in periode 12

6 Inhoud- Eerste lijns- en ketenzorg
Dagelijkse praktijk: Veel meer mensen blijven langer de apotheek bezoeken omdat zij thuis blijven wonen. Meer patiënten met meervoudige, complexe aandoeningen die vanuit huis zorg nodig hebben Samenwerking met de huisarts, de verpleegkundige en andere zorgverleners /en instellingen wordt steeds belangrijker In het keuzedeel Eerste lijns- en ketenzorg worden jullie voorbereid op deze ontwikkeling

7 Inhoud lessen: 3 uur per week
Eerste lijn- en tweede lijn zorg Verschillende apotheekorganisaties Politiek mbt eerste lijn zorg Voorbeelden samenwerking Rol van de apotheek binnen de ketenzorg Bestaande richtlijnen mbt samenwerking Werken met deze richtlijnen Samenwerkingsproject met andere opleidingen (DA, thuiszorg)

8 Proeve Voert een zorgproject uit met andere disciplines
Op school in samenwerking met andere opleidingen binnen AG In periode 12 Er wordt beoordeeld op: Samenwerking Verantwoordelijkheid Probleemoplossend vermogen Geven van duidelijke adviezen en info voor de nadere disciplines. Goed nederlands formuleren (schriftelijk en mondeling)

9 D1-K1 Samenwerken binnen de eerstelijns- en ketenzorg Vakkennis en vaardigheden De beginnend beroepsbeoefenaar: Kent het begrip ketenzorg en weet wat dit inhoudt, kent regionale ketenzorggroepen Weet welke disciplines regionaal deelnemen binnen de ketenzorggroep Kan functie en verantwoordelijkheid van desbetreffende ketenzorggroep aanwijzen Weet welke rol de apotheek speelt binnen de ketenzorg Heeft kennis van alle aangrenzende disciplines binnen de eerstelijnszorg; Kan doorverwijzen binnen de eerste lijn volgens geldende regels binnen de organisatie waar zij werkzaam is Kan contacten met aangrenzende disciplines onderhouden op klantgerichte wijze Heeft kennis van het belang van ketenzorg in het kader van samenwerking met partners binnen eerste- en/of tweedelijnszorg en kent het belang voor zorgbudgetten Volgt de meest recente ontwikkelingen op landelijk en regionaal niveau rond zorgtechnologie en e-health Heeft specialistische* kennis van communicatieve vaardigheden zodat multidisciplinair overleg doelmatig en effectief kan plaatsvinden Heeft kennis van LESA`s, KNMP-richtlijnen/zorgstandaarden en landelijke zorgstandaarden Heeft specialistische* kennis van het registreren van zorg en incidenten door middel van de juiste dossiervorming conform de geldende afspraken binnen de organisatie Kan participeren binnen een multidisciplinair team ten behoeve van bijvoorbeeld zorgprojecten Kan voorlichting en advies afstemmen met andere disciplines Kan informatie uitwisselen via elektronische patiëntendossiers en zorgdragen voor dossiervorming Kan een totaalbeeld vormen van de behandeling van een patiënt binnen de keten, zoals de complete zorg rondom een diabetespatiënt Kan probleemsituaties in de thuissituatie herkennen die van invloed zijn op het algemeen welbevinden, medicatieveiligheid en therapietrouw Kan afspraken maken in de keten n.a.v. problemen of bijzonderheden bij de patiënt, zoals slik- en gehoorproblemen en laaggeletterdheid *specialistische kennis: dit betreft relevante kennis op het niveau van de apothekersassistent

10 Voorbereiding HBO

11 Keuzedeel Voorbereiding HBO
Geen instroomeis voor HBO  Het doel:  MBO studenten een goede keuze te laten maken voor doorstroom  Een "vliegende start"  maken op het HBO Orientatie op de opleiding De student heeft bij dit keuzedeel gekozen voor een HBO opleiding De student gaat kijken naar de mogelijkheden, eisen, etc en hierin ervaring opdoen

12 Inhoud keuzedeel 1 Orientatie op HBO-opleidingen en beroepen
Welke HBO opleidingen zijn er Wat zijn de verschillen tussen een HBO en een MBO opleiding tav Kennis, vaardigheden en gedrag Loopbaanperspactieven instroomeisen

13 Inhoud keuzedeel 2 Zoekt, selecteert en analyseert informatie tbv een (studie) opdracht Werkt samen in projectgroepen Reflecteert op gedrag en resultaten

14 Kortom: Je gaat onderzoeken:
Wat je kunt,  Wat je wilt  Hoe kan ik dat bereiken.  Wat is het HBO, welke opleidingen zijn er. Wat past bij mij. Je gaat kennismaken met materialen en werkmethoden op het hbo.

15 Praktische zaken keuzedeel voorbereiding HBO
Afhankelijk van het aantal studenten dat dit keuzedeel kiest: Keuzedeel samen met andere studenten binnen AG Keuzedeel samen met andere studenten binnen Noorderpoort: Evt andere locatie Evt in de avonduren

16 Keuze maken Hoe en waar kenbaar maken: Keuzeformulier voor 1 juli inleveren bij je SLB'er


Download ppt "Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen"

Verwante presentaties


Ads door Google