Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)
2
In Oktober 2011 is de supermarktomzet met 2.4% naar € 2.46 miljard
Nederlandse consument blijft somber in November; Consumentenvertrouwen Groei Supermarktomzet zwakt af, Oktober +2.4%. Kerstpiek verwacht. Prognose 2012 omzetgroei Supermarkt 2.5%. In Oktober 2011 is de supermarktomzet met 2.4% naar € 2.46 miljard (2010; € 2.40 miljard) gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal winkelbezoeken lag hoger (+1.3%) en ook de omzet per kassabon steeg met 1.1% van €21.58 (Oktober 2010) naar €21.83 (Oktober 2011) Vanaf Juli 2011 is de groei van de supermarktomzet minder sterk, mede door een minder sterke toename van de gemiddelde waarde van de kassabon. Voor de December feestdagen wordt, mede door veel verkoopdagen (maandag t/m zaterdag) een nieuwe omzetpiek verwacht namelijk in week 51 een omzet van €775 miljoen Vooral de traditionele kerstproducten (wild, ijsdesserts, krentenbrood) worden dan veel gekocht.
3
Nederlandse consument blijft somber in November; Consumentenvertrouwen Groei Supermarktomzet zwakt af, Oktober +2.4%. Kerstpiek verwacht. Prognose 2012 omzetgroei Supermarkt 2.5%. Mede door de economische onzekerheid zullen er minder huishoudens tijdens de kerst in een restaurant uit eten gaan. Dit was ook in 2003/2004 en 2009/2010 het geval. Het eten bij familie/ kennissen met de kerst laat weer groei zien. Vooral de folder is van belang bij de kerstaankopen. Bijna 1 op de 2 maakt er gebruik van. Naar verhouding wordt voor de kerstaankopen internet vaak geraadpleegd namelijk door 1 op de 5 huishoudens. Naast gewoonte en in de buurt is prijs een belangrijke reden om voor een bepaalde supermarkt te kiezen. Tijdens de kerst vorig jaar werden specifieke producten, vriendelijkheid personeel, parkeergelegenheid en prijs vaker genoemd als reden van de supermarktkeuze. Tijdens de kerstperiode maakt 44% gebruik van boodschappenlijstjes (papier), bezoekt men vaker een supermarkt wat verder weg. Alhoewel twee derde van de winkelbezoeken alleen wordt gedaan stijgt het aantal winkelbezoeken dat met de partner wordt gedaan in de kerstweek namelijk tot 1 op de 5.
4
Nederlandse consument blijft somber in November; Consumentenvertrouwen Groei Supermarktomzet zwakt af, Oktober +2.4%. Kerstpiek verwacht. Prognose 2012 omzetgroei Supermarkt 2.5%. Het winkelbezoek vooral tijdens de kerstweken wordt vaker per auto of lopend gedaan en ook verblijft men langer in de winkel. Ruim 1/3 is langer dan 1 kwartier in de supermarkt. Doordat de consument tijdens de kerstaankopen langer in de supermarkt is worden er meer in-store activiteiten waargenomen. Ruim de helft ziet de speciale kaartjes op het winkelschap. Voor het jaar 2012 wordt een omzetgroei van de supermarkten van 2.5% verwacht. Oftewel een omzet van 33 Miljard. Aantal kassabonnen zal met 1.5% stijgen en de waarde per kassabon met 1 %. Supermarkten profiteren enerzijds van trading down op afzetkanaalniveau (van horeca/speciaalzaken naar supermarkt) anderzijds bezuinigd de consument wel in zijn supermarktpakket (assortiment, merken). Het economisch vertrouwen blijft zwak. Na het dieptepunt in oktober (-48) is er nauwelijks herstel in november (-44). Consument maakt zich vooral zorgen om zijn financiële situatie de komende 12 maanden.
5
Nieuwe omzetpiek verwacht
Nieuwe omzetpiek verwacht. Lange aanloopweek naar 1e kerstdag 2011 zorgt voor drukke week 51. De kerstaankopen laten sinds 2005 een forse groei zien. Kerstomzet van was vrij stabiel met omzet van ca. € 580 miljoen. Kerstomzetten (x mln) 1e/2e kerstdag Gemiddelde weekomzet Kerst/ Oud & Nieuw (x mln) wk € zondag/maandag wk € dinsdag/woensdag wk € woensdag/donderdag €532 wk € donderdag/vrijdag €539 wk € zaterdag/zondag €550 wk € zondag/maandag €557 wk € maandag/dinsdag €610 wk € dinsdag/woensdag €634 wk € donderdag/ vrijdag €650 wk € vrijdag/ zaterdag €652 wk € Zaterdag/Zondag €681 PROGNOSE week € 775 miljoen zondag/ maandag €708 In de laatste weken van december zullen de traditionele december assortimentsgroepen weer goed verkopen, zoals wild, kerstbrood, onderleggers, buitenlandse kaas en schaal- en schelpdieren. In vergelijking met vorig jaar zijn banket, witte wijn, broodsnacks en snacksalades nieuw in de top 15 (zie volgende sheet) . Kerst: €775 Oud & Nieuw: €640
6
Top 15 categorieën tijdens Kerstweken (gebaseerd op weken t.o.v. gemiddelde week in 2010) KERSTPROGNOSE 2011 * Lees: De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Kerstweken van 2011 aan wild circa 8.68x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2011 (gemiddelde week = 100%, Kerstweken = 968%). Index Aantal x dat meer wordt uitgegeven 1 (1) Wild* 968 8.68 2 (3) Onderleggers (o.a. snackbodems) 308 2.08 3 (2) Banket (o.a. oliebollen, appelbollen, appelflappen) 301 2.01 4 (7) IJsdesserts 293 1.93 5 (5) Gevuld brood (o.a. krenten, vruchten, gember, suiker) 278 1.78 6 (4) Schaal-en schelpdieren 260 1.60 7 (8) Salades maaltijd (o.a. huzarensalade, slaatjes) 235 1.35 Categorieën 8 (6) Voorgebakken brood 226 1.26 9 (13) Kaarsen/ gloeilampen 222 1.22 10 (11) Oliën (o.a. zonnebloem, olijfolie, visolie) 218 1.18 11 (10) Geel- en witvetten anders (o.a. frituurvet, kruidenboter) 214 1.14 12 (12) Buitenlandse kaas 206 1.06 13 (14) Broodsnacks 186 0.86 14 (9) Witte wijn 185 0.85 15 (15) Salades snacks 182 0.82 (..) positie voorgaand jaar 6 6
7
Mede door de economische onzekerheid zal ook het aantal Nederlanders dat Kerst/Sinterklaas met cadeaus viert ook dit jaar verder afnemen. Minder mensen eten in restaurants met kerst terwijl eten bij familie/ kennissen verder zal toenemen!
8
Trade Down naar kanaal, assortiment en merk Hoe ver gaat de consument de trap af en op welk niveau ?
OOH – SPECIALITY STORE – SUPERMARKET - DISCOUNTER Channels STEAK – BEEF – MINCED – SAUSAGE - EGG Assortment BRAND LEADERS – A-BRANDS – STORE BRANDS - BUDGET Brands CONSUMER 8
9
Food (supermarken) – Lichte groei door de overstap van OOH/ Speciaalzaken naar het supermarktkanaal.
Food Stagflation? Slight market growth, thanks to consumers trading down from OOH to in-home and from speciality store to supermarket 9
10
GfK Forecast 2012 ; Ook in 2012 beperkte omzetgroei verwacht van 2
GfK Forecast 2012 ; Ook in 2012 beperkte omzetgroei verwacht van 2.5% omzetgroei. Groei door stijging aantal trips en waarde kassabon. Promo-pressure 16.5% Trade growth # Households € Value growth Price Shopping trips Volume per trip Volume 2011: +2.5% 2010: +1.2% 2009: +3.4% 2008: +6.2% +2.5% 2011: 16.5% 2010: 16.5% 2009: 14.7% 2008: 11.6% Total no. of trips +1.5% 2011: +1.9% 2010: +0.6% 2009: +2.6% 2008: +5.5% 2011: +0.6% 2010: +0.6% 2009: +0.8% 2008: +0.6% +2.0% +0.5% 2011: -0.1% 2010: +0.8% 2009: +1.6% 2008: +0.5% 2011: +2.0% 2010: -0.2% 2009: +1.0% 2008: +5.0% € per trip +1.0% +1.0% +1.0% 2011: -1.1% 2010: +1.2% 2009: -0.8% 2008: -0.6% 2011: % 2010: % 2009: +2.4% 2008: +1.1% 0% +1.0% Source N=6000 GfK NL ConsumerScan, , (Attention: excl 53 wekeneffect +1,6%)
11
Nederlandse consument blijft somber
Nederlandse consument blijft somber. Vooral de onzekere situatie de komende 12 maanden qua economie en eigen financiële situatie weegt zwaar in het zwakke vertrouwen.
12
Consumer Shopping Habits
1 January 2019 Consumer Shopping Habits N=6000 hh (NL) / N=3000 hh (B) Single Source Continu Huishoudkarakteristieken Mediaconsumptie Winkel/Merkprofielen Afstand tot de winkel (Mentale) boodschappenlijstje Shopping mission Winkelniveau: Voorbereiding van het winkelbezoek Winkelkeuze Instore communication Product availability Product selection criteria Instore decision making Media effects Reason why Actual buying behaviour Artikelniveau: Gedrag in de winkel Bezoekevaluatie Winkelbeleving Evaluatie van de winkelervaring Categorie-evaluatie Werkelijk lange termijn gedrag Winkelniveau: Winkelbeleving 12
13
Vooral de folder is belangrijk bij de kerstaankopen
Vooral de folder is belangrijk bij de kerstaankopen. Maar iets minder relevant als bij een gemiddelde week. Bijna 1 op de 5 consumenten oriënteert zich voor de kerstaankopen ook op internet. Heeft u vóór dit winkelbezoek de reclame of aanbiedingen van deze week gezien of gehoord? (meerdere antwoorden mogelijk) 94 83 103 118 106 133 97 100 GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v (excl. weken 51-52)
14
Prijs is het afgelopen jaar met de kerst relatief belangrijk geweest bij de keuze van de supermarkt. Gewoonte en in de buurt blijven relevant. Naar verhouding worden aspecten als supermarktproducten, vriendelijkheid personeel en parkeren vaak bij de kerstaankopen genoemd. Wat waren de belangrijkste redenen om deze winkel te kiezen voor dit winkelbezoek? (meerdere antwoorden mogelijk) 99 88 86 99 114 98 152 131 135 100 GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v (excl. weken 51-52)
15
= index t.o.v. 2010 (excl. weken 51-52)
44 % van de supermarktbezoeken tijdens de feestdagen vindt plaats met behulp van een papieren boodschappenlijstje. Heeft u voorafgaand aan dit winkelbezoek een boodschappenlijstje gemaakt? 112 84 106 95 100 GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v (excl. weken 51-52)
16
Hoe bent u naar deze winkel gegaan?
De fiets wordt de laatste weken van december minder vaak gebruikt. Men gaat vaker met de auto of te voet dan in de normale weken. Hoe bent u naar deze winkel gegaan? 147 61 111 62 100 GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v (excl. weken 51-52)
17
Met wie bent u naar deze winkel gegaan?
Tijdens de feestdagen wordt er naar verhouding vaker gezamenlijk boodschappen gedaan. 65% van de boodschappen is echter alleen gedaan (normaal 71%). Met wie bent u naar deze winkel gegaan? 91 85 89 161 77 100 GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v (excl. weken 51-52)
18
Hoe lang heeft u er ongeveer over gedaan om bij deze winkel te komen?
Hoewel 42% van de bezoeken dichtbij was (reistijd minder dan 5 minuten) bezoekt men tijdens de feestdagen naar verhouding vaker een supermarkt die wat verder van huis ligt. Hoe lang heeft u er ongeveer over gedaan om bij deze winkel te komen? 82 122 105 100 GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v (excl. weken 51-52)
19
Hoe lang bent u ongeveer in de winkel geweest?
Tijdens de feestdagen is men wat langer in de winkel, en worden meer en andere producten gekocht. Hoe lang bent u ongeveer in de winkel geweest? 58 99 105 109 100 GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v (excl. weken 51-52)
20
De consument is iets langer in de winkel en ziet iets meer uitingen op de winkelvloer. De helft speelt de speciale kaartjes op het schap terug. Kunt u aangeven welke van de volgende zaken u in deze winkel gezien heeft? (meerdere antwoorden mogelijk) 100 88 118 102 126 100 92 115 88 100 GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v (excl. weken 51-52)
21
GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2010 - 2011
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.
22
Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 22
23
GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2010-2011
24
GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010
25
GfK Supermarkt kengetallen: Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010
26
GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.