Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAugusta Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
M5 Datacommunicatie Datalink laag
Presentatie 4 Goos de Jong © Deze lessen zijn mede mogelijk gemaakt door Christan Bokhove en de Universiteit Twente en i.h.b. Bert-Jan van Beijnum.
2
The functies in LLC en MAC sublaag
Logical Link Control: Framing (Zie Presentatie 3) Error handling (Zie Presentatie 3) Flow Control (Zie Presentatie 3) Medium Access Control: Access Control Addressing
3
Access Control Aanname: Toegangsprobleem:
Veel systemen willen frames verzenden Wie wil communiceren is van tevoren niet bekend Er is geen centraal systeem dat bepaald wie de volgende is Toegangsprobleem: hoe het gebruik van het medium ‘coördineren’ als systemen hier om strijden? Medium Access Control Mechanismes ALOHA (pure gevolgd door slotted) CSMA CSMA / CD CDMA / CA
4
Access Control - Pure ALOHA
Zendende Entiteit: Als het systeem een frame te zenden heeft, zendt het het frame, en Wacht op een bevestiging Als de tijd op is, verstuur het frame dan opnieuw Ontvangende entiteit: Als een frame een fout bevat (door een botsing), gooi het dan weg en wacht. Als een (goed) frame wordt ontvangen, controleer dan op fouten (bijv. Met CRC) : Als een fout ontdekt is, gooi het frame dan weg en wacht. Als geen fout ontdekt is, stuur dan een bevestiging.
5
Access Control – Data versturen
PC tijd
6
Access Control – Data Versturen (2)
PC1 PC2 PC3 tijd botsing
7
Access Control - Pure ALOHA (2)
In pure ALOHA is elk kanaal ‘free4all’, het mechanisme is erg ‘hebberig’ Als veel systemen willen zenden, neemt het aantal botsingen sterk toe Maximale benutting van het fysieke kanaal is 18.5 % Dus, dit willen we verbeteren...
8
Access Control - Slotted ALOHA
In slotted ALOHA, wordt tijd verdeeld in intervallen. Zo´n tijd-interval heet een slot. Een systeem mag alleen beginnen met zenden aan het begin van een nieuw tijd-interval. Hoe lang duurt een slot? De tijdsduur van een slot wordt bepaald door de tijd die nodig is om één frame te versturen. Hoe weten systemen wanneer een nieuw slot begint? Er is één systeem dat een 'hartslag' signaal produceert waarmee het de start van een nieuw slot aangeeft. Verassing: maximale benutting is ~37 % (Dus twee maal dat van pure ALOHA).
9
Access Control - Opmerkingen
De propagatie verstraging tussen stations is normaal klein ten opzichte van de frame-transmissie tijd. Dus: Als een systeem start met het zenden van een frame, weten andere systemen dit erg snel (als deze systemen tenminste kunnen luisteren). Dus (gezond verstand): De andere systemen kunnen besluiten om te wachten met het verzenden van hun frames totdat het andere systeem klaar is met het verzenden van zijn frame.
10
Access Control - CSMA (Carrier Sense Multiple Access)
Zendende entiteit: Kijk of iemand anders een frame aan het verzenden is. Zoja, kom dan later terug Zonee, wacht dan even en verstuur het frame. Als geen bevestiging wordt ontvangen (of de tijd is op), start dan een hertransmissie Ontvangende entiteit: Als een frame een fout bevat (door een botsing), gooi het dan weg en wacht. Als een (goed) frame wordt ontvangen, controleer dan op fouten (bijv. Met CRC) : Als een fout ontdekt is, gooi het frame dan weg en wacht. Als geen fout ontdekt is, stuur dan een bevestiging.
11
Access Control - CSMA (2)
Er zijn verschillende wacht strategieën voor een zender. Bijvoorbeeld: Wacht niet (hebberig mechanisme) (1-persistent CSMA) Wacht een willekeurige tijd (non-persistent CSMA) Verstuur een frame in het eerste slot met kans p, verstuur in het tweede tijdslot met kans (1-p)*p, etc. (p-persistent CSMA) Observatie: Als een botsing plaatsvindt, blijven de systemen zenden tot het gehele frame verzonden is. Voor grote frames kan nog steeds veel capaciteit onbenut blijven. Het moet dus nog beter kunnen …
12
Access Control - CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access met Collision Detection)
Breidt CSMA als volgt uit: Een station is een frame aan het verzenden, Op het moment dat het station een botsing detecteert, stopt de transmissie van het overgebleven deel van het frame CSMA/CD is het meest gebruikte mechanisme voor access control (bijvoorbeeld Ethernet / IEEE 802.3).
13
Access Control - CSMA/CA (Carrier Sense Multiple Access met Collision Avoidance)
Breidt CSMA als volgt uit: Een station wil een frame verzenden, Op het moment dat een verbinding niet bezet is wordt verzonden. Eerst ‘luisteren’ dus. CSMA/CA is het meest gebruikte mechanisme voor draadloze transmissie (bijvoorbeeld IEEE ).
14
Addressing Een systeem moet weten (herkennen) dat data bestemd is voor het systeem Omdat meerdere systemen verbonden zijn moet een addressing scheme (adresserings-schema) worden gebruikt! Addressen horen bij het verstuurde PDU! Voorbeeld: in Ethernet/IEEE 802.3, worden 48 bits gebruikt voor de adressering (Er zijn dus 248 mogelijke adressen).
15
Standaarden Enkele werkende groepen van IEEE 802:
Er zijn vele standaarden voor multipoint data-links Een belangrijke rol bij die standaarden speelt het IEEE IEEE = Institute of Electrical and Electronics Engineering Doelstellingen van IEEE 802 Gemiddeld geografisch gebied Eén gedeeld fysiek medium Broadcast naar alle systemen Enkel administratief domein (1 eigenaar). Enkele werkende groepen van IEEE 802: … 802.2: Logical Link Control 802.3: CSMA/CD 802.5: Token-ring 802.11: Draadloos LAN (wireless campus!?)
16
Data-Link Relaying Met data-link relaying kunnen we netwerken bouwen, oftewel Local Area Networks (LAN’s) onderling verbinden. Redenen om dit te doen of te willen: Bestaande LAN's verbinden LAN's die te groot zijn geworden, opdelen. Er zijn twee manieren: LAN’s die geografisch dicht bij elkaar liggen, kunnen worden verbonden met Bridges. LAN’s die geografisch ver van elkaar verwijderd liggen, kunnen worden verbonden met Remote Bridges.
17
Data-Link Relaying - Bridges
PC Bridge PC User Physical service provider LLC MAC 'inter-working'
18
Data-Link Relaying - Remote Bridges
PC Remote Bridge Remote Bridge PC LAN Zaandam KPN Point-to-point LAN Leiden User User User Physical service provider LLC MAC User LLC MAC LLC MAC LLC MAC 'inter Working' 'inter Working' MAC DLL DLL Physical service provider Physical service provider
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.