Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen”
2
Supermarktomzet groeit fors in oktober
Supermarktomzet groeit fors in oktober. Sinterklaas vooral in het Noorden en Kerst in het Zuiden gevierd; verwachte kerstomzet €710 miljoen. In oktober is de supermarktomzet fors gestegen, nl. met 6.5% naar €2.19 miljard (oktober 2006, €2.06 miljard). Onder invloed van de gestegen prijzen is de waarde van de kassabon in oktober met 4% gestegen naar €20.98 (oktober 200: €20.17). Ook is het aantal winkelbezoeken aan de supermarkten in oktober met 2.4% gestegen. De consument bezoekt ook meer verschillende supermarkten. De forse omzetgroei in oktober ligt in lijn met de ontwikkelingen van de voorgaande maanden. Omzetgroei: augustus +4.9% september +5.5% oktober +6.5% Indien de omzetgroei zich in november en december voortzet komt de totale supermarktomzet in 2007 uit op €28.3 miljard (+4.1%).
3
Kerstomzet verwacht van € 710 miljoen
Door de gebroken kerstaankopen (weken 51 en de maandag van week 52) zal de kerstpiek dit jaar in week 51 iets minder hoog zal zijn dan vorig jaar. Dit wordt gecompenseerd door de verkopen (mn. vers) op maandag 24 december. Kerstomzetten (x miljoenen) 1e/2e kerstdag wk € zondag/maandag wk € dinsdag/woensdag wk € woensdag/donderdag wk € donderdag/vrijdag wk € zaterdag/zondag wk € zondag/maandag wk € maandag/dinsdag prognose wk € dinsdag/woensdag In de laatste 2 weken van december zullen de traditionele december assortimentsgroepen weer goed verkopen, zoals wild, kerstbrood, buitenlandse kaas en schaal- en schelpdieren. Mee door de gemaktrend is de assortimentsgroep aardappelproducten nieuw in de top 15. (zie sheet 11).
4
Informatie over de de Decemberactiviteiten in de Nederlandse huishoudens
In december verschijnt de GfK Jaargids 2008 met een keur van informatieve artikelen op onderzoeksgebied. Jaarlijks wordt er een artikel gepubliceerd in de GfK Jaargids 2008 over de feestelijke decembermaand. Wat doet en besteedt de gemiddelde Nederlander in deze maand en wat zijn de trends en lange termijnontwikkeling van Kerst, Oud en Nieuw en Sinterklaas (nieuw dit jaar); bijgaand ontvangt u alvast het artikel. Opvallende zaken: Vooral in het Noorden van het land verliest de Kerstman het van Sinterklaas. Steeds minder huishoudens kopen een echte kerstboom. Kerststal vooral in het Zuiden geliefd. Als de uit eten trend doorzet gaat 1 op de 8 Nederlandse huishoudens dit jaar met kerst uit eten in een restaurant.
5
GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.
6
GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
7
Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003
8
GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
9
GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
10
GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
11
Top 15 categorieën tijdens de Kerstweken (weken 51+52 2006 t. o. v
Top 15 categorieën tijdens de Kerstweken (weken t.o.v. gemiddelde week in 2006) De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Kerstweken van 2007 aan gevuld brood circa 1.50x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2007 (gemiddelde week = 100%, Kerstweken = 250%).
12
So this is Christmas. (1/3)
13
So this is Christmas. (2/3)
14
So this is Christmas. (3/3)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.