Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerda de Coninck Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Heb ik een probleem dan? Arno Prinsen GZ Psycholoog InteraktContour
Datum: 30 december december 2018 Heb ik een probleem dan? Arno Prinsen GZ Psycholoog InteraktContour Venijn in de staart, maart 2011
4
Soorten cliënten: Voorbijganger Zoeker Klant
6
De Voorbijganger: cliënt heeft geen probleem en dus geen hulpvraag
anderen hebben probleem/last
7
Wat speelt bij een voorbijganger?
Psychologisch afweermechanisme Neurologische aandoening Nieuwe wereld Mate van herstel anosognosie (=niet weten dat je ziek bent)
9
De Zoeker: Cliënten met een vage/slecht afgelijnde hulpvraag
Kunnen geen orde aanbrengen in hun problemen Weten niet goed welke hulpverleners kunnen helpen Cliënten met een zichzelf annulerende hulpvraag
11
De Klant: cliënten die weten wat hun probleem is
bereid om er aan te werken
12
Gevolgen voor een gesprek (1)
Voorbijganger: Praten over de directe gevolgen NAH niet mogelijk Wel praten over indirecte gevolgen en over de dagelijkse gang van zaken
13
Voorbijganger en hulpvraag
Hulpvraag helder krijgen met voorbijganger is niet mogelijk Betrekt het cliëntsysteem Laat de cliënt wat doen, hulpvraag komt via gedrag bovendrijven
14
Gevolgen voor een gesprek (2)
Zoeker: Dwaalt snel af van de vraag/onderwerp Komt niet to-the-point Gespreksleider rode draad
15
Zoeker en hulpvraag Betrek wederom het cliëntsysteem bij opstellen van de hulpvraag Orden het verhaal van de cliënt (in het verhaal zit ergens de hulpvraag)
16
Gevolgen voor een gesprek (3)
Klant: Gesprek over de gevolgen is mogelijk Hulpvraag komt redelijk snel bovendrijven Let wel op cognitieve beperkingen (bv. geheugen, vertraagde informatie verwerking, afasie)
17
Kortom Het kost tijd om helder te krijgen wat de gevolgen zijn van hersenletsel voor de cliënt en zijn omgeving
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.