De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij Consumerscan Question & Answers

2 Beperkte omzetgroei supermarkten in januari 2007 Klantenkring reformzaken en viswinkels blijven stijgen Zie tabel blz. 5/6 Supermarktomzet januari 2007 De omzet van de supermarkten lag in januari 2007 slechts 0.3% boven de omzet van januari 2006, nl. €1.994 miljard (2006: €1.988 miljard). De beperkte omzetgroei wordt mede veroorzaakt door het missen van een verkoopdag in week 1 (maandag 1 januari 2007) en het stormachtige weer in week 3 (donderdag 18 januari; weeralarm). Op een gemiddelde donderdag wordt 16.5% van de weekomzet gerealiseerd. In week nam de donderdag slechts 11.8% van de weekomzet voor zijn rekening. In week ligt de omzetgroei (+ 4.0%) weer in lijn met de omzetgroei van het jaar 2006 (+3.9%). De trend van minder bezoeken maar per bezoek meer besteden zet ook in januari 2007 door. De omzet per kassabon steeg van €19.22 (januari 2006) naar €20.26 (januari 2007).

3 Beperkte omzetgroei supermarkten in januari 2007 Klantenkring reformzaken en viswinkels blijven stijgen Zie tabel blz. 10 Klantenkring speciaalzaken De klantenkringen van drogisterijen, bakkers, groentewinkels, kaasspeciaalzaken, bloemisten, tuincentra, warenhuizen en de markt zijn, ondanks de prijzenoorlog vrijwel stabiel gebleven in 2006 ten opzichte van 2005. Dalende klantenkringen zien we bij de slijterij en bij de slager. Het aantal huishoudens dat koopt bij reformzaken blijft maar groeien. Ruim 1 op de 7 Nederlandse huishoudens koopt in 2006 wel eens bij reformzaken. Ook de klantenkring van viswinkels blijft groeien, 1 op de 5 Nederlandse huishoudens koopt in 2006 wel eens bij viswinkels. De klantenkring van de groothandel herstelt zich weer na het dieptepunt van vorig jaar.

4 Beperkte omzetgroei supermarkten in januari 2007 Klantenkring reformzaken en viswinkels blijven stijgen Zie tabel blz. 11 t/m 13 Klantenkring speciaalzaken Speciaalzaken dreigen te vergrijzen, doordat jongeren in toenemende mate kiezen voor gemak c.q. one stop shopping (kopen in supermarkt). Dit patroon is, met uitzondering van groothandel en reformzaken bij alle Food speciaalzaken zichtbaar. Van de jonge alleenstaanden koopt slechts 1 op de 5 wel eens bij de slager in 2006, terwijl van de gepensioneerden/kostwinners bijna de helft slagerklant is. De supermarkten behalen 45,5% van de omzet bij de huishoudens met kinderen. Met uitzondering van de bakker komt geen enkele speciaalzaak bij dit omzetaandeel in de buurt.

5 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.

6 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

7 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003

8 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

9 Food klantenkringen speciaalzaken 2003 t/m 2006

10 Klantenkringen buiten supermarkten (2003 - 2004 -2005 - 2006)

11 >> GfK Life Cycle <<
11 Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen < € 1700,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen > € 1700,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoons huishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd AOW uitkering (65+ jaar) - Inkomen < € 1300,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd AOW uitkering (65+ jaar) - Inkomen > € 1300,-

12 Klantenkringen buiten supermarkten naar GfK Life Cycle (jaar 2006)
Lees: Van de jonge alleenstaanden koopt ruim 1 op de 5 wel eens bij de bloemist in 2006 (21.5%), terwijl van de welgestelde gepensioneerden bijna ruim de helft bloemistklant is (48.9%).

13 Omzetverdeling van de klantenkringen buiten supermarkten naar GfK Life Cycle (jaar 2006)
Lees: Binnen de omzet van de slager komt slechts 1.8% van de jonge alleenstaanden, Bijna een kwart van de omzet komt van de welgestelde gepensioneerden.


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google