Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Moedertaalverwerving
2
“Gebruik van babytaal is erg ongezond voor ouderen.” (2008)
3
Moedertaalverwerving
Visies Skinner (behaviorisme) nurture Chomsky (generatieve taalkunde) nature - poverty of the stimulus Tomasello (socio-pragmatische benadering) nature + nurture
4
Tomasello Skinner Chomsky
“Intention reading is what children must do to discern the goals or intentions of mature speakers when they use linguistic conventions to achieve social ends.” “Some of us learn control, more or less by accident. The rest of us go all our lives not even under-standing how it is possible, and blaming our failure on being born the wrong way.” “Universal grammar may be thought of as some system of principles, common to the species and available to each individual, prior to experience.” Tomasello Skinner Chomsky
5
Moedertaalverwerving
Fasen Prelinguale fase (0-1 j.) Linguale fase vroeglinguale fase: eenwoordzin, tweewoordzin & meerwoordzin differentiatiefase voltooiingsfase (+5 j.)
6
Moedertaalverwerving
Prelinguale fase (0-12 m.) wenen instinctieve reacties op prikkels (vocaliseren) vocaal spel rond 5 maanden: brabbelfase hetzelfde bij alle kinderen articulatieoefeningen
7
Moedertaalverwerving
Eenwoordzinfase zinnen van een woord woord = klankcombinatie met zelfde betekenis overextensie eenzelfde klankcombinatie voor verschillende betekenissen
8
Moedertaalverwerving
Tweewoordzinfase combinatie functiewoorden (nog, ook, wel, ja, daar, …) + basiswoord auto daar nog boke
9
Moedertaalverwerving
Meerwoordzinfase korte zinnen veel woordklassen ontbreken voornaam-, vraag-, voeg-, hulpwerkwoorden, bijwoorden, voorzetsels geen morfologie uitbreiding basiswoordenschat (rond 3 jaar: ± 1000 woorden)
10
“BRABO, KROKOLI OPEPEET!”
WB p. 234 “BRABO, KROKOLI OPEPEET!”
11
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan
12
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen roranje
13
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot roranje traks
14
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin
15
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan
krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie progressieveassimilatie
16
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan
krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie gliding progressieveassimilatie
17
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan
krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie gliding fronting progressieveassimilatie
18
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan
krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie gliding fronting progressieveassimilatie verkorting
19
dordijnen jaat dantu opepeet spetti tatan
krokoli gjoen babo wot joejoen roranje traks koekoe Titin regressieve assimilatie gliding fronting progressieveassimilatie verkorting reduplicatie
20
Moedertaalverwerving
Differentiatiefase (2,5 – 5 j.) grootste veranderingen grammaticale regels overgeneralisatie nieuwe woorden (koekindje, ijswortel, staanboot, kletsmeneer, …)
21
“MAMA HEEFT EEN BUBBELTRUITJE VOOR HAAR BORSTELS.”
WB p. 235 “MAMA HEEFT EEN BUBBELTRUITJE VOOR HAAR BORSTELS.”
22
WB p. 235 – 6b ik heef: hij heef + t vrienderen: mv. kind – kinderen
mijn kleren aandoenen: inf. als werk + en (brei + en) je noogjes: mijn noogjes (letter vnmw afscheiden) een gaat: gaatje – je een bordke: manneke –ke (tussentaal) eenenhonderd, tweeënhonderd: tweeëntwintig, tweeëndertig het windt: het sneeuwt / regent (zn + t)
23
WB p – 6c Rabarbara / sonjascheuten / chammejongetjes: vervanging door fonologisch vertrouwdere w. Sinterpiet / strietje / snurpt: contaminaties appelsiensoep / spiegelpapier: spiegelpapier fee > feesten: etymologiseren bubbeltruitje: associatie, borstels: fonologisch vertrouwder
24
Moedertaalverwerving
Voltooiingsfase (+5 j.) bouwstenen taal basisschool: woordenschatuitbreiding, complexere syntaxis, pragmatiek (sociale situaties, context), uitzonderingen schriftelijke taalvaardigheid + metalinguïstisch bewustzijn
25
Moedertaalverwerving
26
Moedertaalverwerving
Gebieden van Broca en Wernicke Broca motorisch spraakcentrum beschadiging: afasie van Broca problemen met spontane spraak en nazeggen agrammatisme (‘De jongen werd door het meisje geschopt’)
27
Moedertaalverwerving
Gebieden van Broca en Wernicke Wernicke sensorisch spraakcentrum beschadiging: afasie van Wernicke vloeiend spreken, maar geen betekenis
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.