De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Volksuniversiteit Zwolle

Verwante presentaties


Presentatie over: "Volksuniversiteit Zwolle"— Transcript van de presentatie:

1 Volksuniversiteit Zwolle
Respect voor het model van de wereld van de ander en dat van mijzelf Welkom! bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Volksuniversiteit Zwolle Najaar 2016 week 8

2 Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

3 Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen
Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

4 Taal 2 Miltonmodel Meta- model Milton-taal: Meta-taal: motiverend
indirecte suggesties vooronderstellingen Voorbeeld 1: ‘Hoe goed vind je dit boek? De vooronderstelling is: Je vind iets goeds aan dit boek. Voorbeeld 2: ‘In welk ander licht zie je dit nu? De vooronderstelling is: Je ziet het in een ander licht. In beide voorbeelden gaat het onbewuste op zoek naar iets positiefs. Meta-taal: ontnuchterend specifiek makend realistischer Voorbeeld: “Ik heb altijd pech” Meta-model-vraag: Echt, altijd? Wanneer was dat voor het laatst? En daarna? Waar was dat? Heb je ook wel eens geluk gehad? Bij alle meta-model vragen gaat het onbewuste op zoek naar realistischer ervaringen. Virginia Satir

5 Taal 2 Niemand stemt hiermee in. ‘Echt niemand?’ Meta- model
Milton model Virginia Satir Het Milton-model chunkt up, Wie zal hiermee instemmen? ´Iedereen zal hiermee instemmen´ Niemand stemt hiermee in. ‘Echt niemand?’ Het Meta-model chunkt down.

6 Taal 2 Milton model Milton-modelpatronen zijn geschikt voor het oproepen van ervaringen via indirecte suggestie en vooronderstellingen. Voorbeeld: 'Ik weet niet of je nieuwsgierig kunt zijn naar de nieuwe dingen die je onbewust aan het leren bent.' De vooronderstellingen zijn: (a) je bent iets nieuws aan het leren, en (b) dat gaat onbewust. Opmerking: Het Milton-model maakt gebruik van dezelfde linguïstische principes als het Metamodel, maar als het ware in omgekeerde richting. Bij het metamodel vraag je naar specifieke ervaringen. Bij het Milton-model geef je algemene formuleringen die de ander zelf met ervaringen invult. Het Miltonmodel chunkt up, het metamodel chunkt down.

7 Yes set Wanneer zou je deze oefening willen gaan toepassen? 5
1 Je zit hier nu na acht avonden in de kring. 13 Ik neem waar dat jullie naar mij kijken en dat bewijst dat je geïnteresseerd bent in wat er vandaag gaat komen.3 2 Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat deze oefening je zal brengen. 1 3 4 Alles wijst er op dat dit een nuttige oefening wordt. 6 5 Je zult veel met deze oefening kunnen doen! 7 Milton patronen 1) Feitelijke observaties 2) Oorzaak  Gevolg 3) Gedachten lezen 4) Universele waarheid 5) Mogelijkheid 6) Vooronderstelling Wanneer zou je deze oefening willen gaan toepassen? 5

8 Oefening Yes-set Ga uit van een situatie waarin je iemand zou willen motiveren om iets te doen. Geef je coach opdracht om te knikken als het binnen komt, bereid om te volgen. Stel samen drie (of meer) uitspraken uit de Yes-set op om tot de meest succesvolle uitspraak te komen. De werker neemt de stappen en kijkt telkens of de coach knikt als het binnen komt

9 Oefening: Milton Model
Luister naar ‘Zij‘ van Marco Borsato Bekijk blz 89 en 90 van het handboek Ga na van elke regel welk Milton-taalpatroon hier gebruikt is.

10 Oefening: Milton Model
Luister naar ‘Zij‘ van Marco Borsato Bekijk blz 89 en 90 van het handboek Ga na van elke regel welk Milton-taalpatroon hier gebruikt is. 1. De blik in haar ogen verandert de kleur van mijn dag 2. ‘t is niet te geloven van zwart als ze boos is tot blauwer dan blauw als ze lacht 3. de zon hangt voortdurend verliefd om haar heen de maan laat haar nooit een seconde alleen. 4. Een woord van haar lippen kan telkens weer wonderen doen 5. ’t is niet te voorspellen soms klinkt ze als onweer en soms als een zonnig seizoen 6. maar hoe hard het ook vriest ze is zo weer ontdooid 7. zolang ze bij mij is verveel ik me nooit. 8. Want zij, zij is de zon en de maan voor mij zij heeft het beste van allebei zo mysterieus en zo warm tegelijk 9. en ze doet iets met mij ze is vrij, vrij om te gaan maar ze blijft bij mij zij is de eb en de vloed erbij 10. ze zegt me gewoon wat ze vindt een vrouw en een kind 11. ze is wind en windstilte en zij, zij hoort bij mij en zij opent een wereld voor mij 12. zij is de zon op mijn huid en de regen wind mee en wind tegen zij zit in alles voor mij 13. ze maakt me blij 14. zij houdt me vast maakt me vrij 15. zij is er altijd 16. zij maakt me deel van haar grote geheel,\ 17. zij is de betere helft 18. van mij 19. zij...


Download ppt "Volksuniversiteit Zwolle"

Verwante presentaties


Ads door Google