De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 4 De kunst van het troeftrekken N W O Z leider 4

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 4 De kunst van het troeftrekken N W O Z leider 4"— Transcript van de presentatie:

1 Les 4 De kunst van het troeftrekken N W O Z leider 4

2 ♠AB842 ♥H76 ♦HVB ♣A9 ♠V103 ♥AB52 ♦A76 ♣V106
♠AB842 ♥H76 ♦HVB ♣A ♠V ♥AB ♦A ♣V106 West Noord Oost Zuid ♠ pas 1SA pas 2SA pas pas pas Partner West start ♥10, dummy ♥6, zelf ♥5 , Zuid ♥V. Zuid dan ♠H en snijdt met de ♠B voor ♠V 1.Hoeveel punten mis je en hoe zijn die verdeeld? 2. Hoeveel slagen zijn er voor de Leider 3. Wat is de werkkleur voor de verdediging? 4. Speelplan 1SA = SA = 16-18: invite Met 8/9 biedt Zuid 3SA, dus hier 6/7. Je telt 31, mist 9. Partner 2-3 pt Je kent alleen ♣B en ♣H niet. Zuid heeft ♣H niet (al ♥V en ♠H gezien en geen 8 pt). West moet aan slag komen om door de ♥ te spelen. Speel ♣V na! Als Zuid niet neemt, dan ♣ na voor secce ♣A , later (na ♦A) over naar ♣H West. Coup de Deschapelle

3 Uitleg speelplan 9 West 2-3 De leider 6-7 8 of 9 Harten en Klaveren
Je mist ♣B; Zuid heeft ♣H niet, want al 5 punten gezien. West moet aan slag komen om ♥ door te spelen. Dus ♣V na! Als zuid niet neemt, nog eens ♣, na ♦A weer ♣ voor west die harten doorspeelt (Coup de Deschapelle)

4 Urgentie NZ spelen 4; uitkomst: 8 Wat is je 1e prioriteit?     N
troeftrekken voorkom een introever N W O Z A V 7 6 V B 3 2 V 7 6 9 4 T 8 4 8 H T 7 5 3 dummy 5 3 A 9 B T A V 6 leider H B 9 2 H T 6 A H 3 B 8 2 Leerpunt Direct troeftrekken is de regel, maar …… uitstellen kan nodig zijn

5 De goede kant    NZ spelen 4; uitkomst: V  7 6 4
Wat is je 1e prioriteit? troeftrekken Vanuit welke kant? Noord snit op H speel 7  H N W O Z 7 6 4 H V 3 2 8 6 B 9 4 2 dummy leider A V 7 6 A H A 7 5 Leerpunt Zorg er voor dat je de troefkleur vanuit de goede kant aanspeelt

6 Troeftrekken uitstellen
Entreepositie Introevers aan de korte kant Eerst verliezers wegwerken Cross-ruff troeftrekken uitstellen

7 De korte kant 1    NZ spelen 4; uitkomst: 3  B 7 6 2
Wat is je 1e prioriteit? ruitenaftroevers creëren Wat speel je in slag 2 en 3? slag 2: A slag 3: 2 N W O Z B 7 6 2 H V 4 8 6 T 6 4 3 dummy leider A A B T 9 5 3 A 9 7 2 V 7 Leerpunt Stel het troeftrekken uit als je aftroevers moet maken aan de korte troefkant

8 De korte kant 1a    West vervolgt het ruitennaspel in slag 4 met 2
Welke harten in Noord en Zuid? Noord: 4 Zuid: 9 Nu ruiten aftroeven N W O Z B 7 6 2 H V 4 8 6 T 6 4 3 dummy leider A A B T 9 5 3 A 9 7 2 V 7 Aandachtpunt Probeer ‘overtroeven’ te voorkomen

9 De andere kant 1 NZ spelen 4; uitkomst: V
Vanuit welke kant troef spelen? Zuid: snit op H Wat als H bij Oost zit? nog 3 verliezers: 8, V en B Wat dan? N W O Z A B 9 2 H V 4 9 4 dummy leider V T 6 5 3 A 7 A 8 V B T 2

10 De andere kant 1a Wat dan?     N W O Z A B 9 2 H V 4 7 6 5 3 9 4
harten naspel op 3e harten 8 weg ruiten troeven snit op H N W O Z A B 9 2 H V 4 9 4 dummy leider V T 6 5 3 A 7 A 8 V B T 2 Leerpunt Stel troeftrekken uit als er een snelle verliezer dreigt

11 Beide kanten    B  6 5 4 H 8 7 4 A 8 5 3 2 N W O Z A T 6 4 B 9 3 2
NZ spelen 3; uitkomst: H Waar moeten de slagen vandaan komen? A, A en…… ruiten Hoe haal je 9 slagen? A B  A schoppen getroefd klaveren getroefd schoppen getroefd met H!! 8 V A N W O Z B 6 5 4 H 8 7 4 A dummy leider A T 6 4 B 9 3 2 A V B 2 6 Cross-ruff geen troeftrekken, maar over en weer troeven

12 De verkeerde kant    NZ spelen 2 -  Uitkomst: A gevolgd door H
Slag 2 troef je met 2 Hoe verder? slagen bij elkaar scharrelen via ruiten aftroevers A en H entrees daarna A en H én afwachten N W O Z - A H 8 2 T 6 5 4 T dummy leider H B 9 6 3 B A H 3 Leerpunt soms geen troeftrekken, maar wat ‘aanrommelen’

13 De entreepositie    7 6 5  A V 3 H 9 6 5 4 B 3 N W O Z H 9 3
NZ spelen 4 Uitkomst: V voor A van Oost Slag 2 voor H van Zuid Eén verliezer moet weg op ruiten  ruiten vrijtroeven slag 3: A slag 4: 8  H slag 5: 5  T slag 6: 2  A slag 7: 6  B slag 8: H  3 slag 9: 6  V slag 10: 9 9 weg slag 11: 7 7 N W O Z 7 6 5 A V 3 H B 3 dummy leider H 9 3 H B T 7 6 2 A 8 V 6 Leerpunt combineer troeftrekken met vrijspelen van kleur

14 tafelopdrachten

15 Tafelopdracht 4.1.1 Zuid: leider in 4  Uitkomst West: H   
Hoeveel verliezers Welke verliezer kun je wegwerken? Welke kaart in slag 2? 4 N W O Z V T 8 3 V 9 4 T 7 3 A V 6 6 op V H leider H B H 3 A 6 5 H 2 Leerpunt Stel troeftrekken uit als er een snelle verliezer dreigt

16 Tafelopdracht 4.1.2 Hoeveel verliezers in schoppen? Zuid: leider in 4
Uitkomst West: B Hoeveel verliezers in schoppen? Hoe één schoppen- verliezer te voorkomen? Hoe verloopt slag 2? 2 N W O Z A V 4 3 7 6 8 4 2 dubbele snit 2 V leider Leerpunt combineer de kansen als je aangewezen bent op het nemen van een snit A B T 8 B 6 2 A H A H 6 5

17 Tafelopdracht 4.1.3 Hoe kom je aan 10 slagen? Zuid: leider in 4 
Uitkomst West: H Hoe kom je aan 10 slagen?  - N W O Z V B 7 2 A B 8 4 3 alle troeven apart maken: ‘cross-ruff’ leider A H T 4 6 A 8 4 H Cross-ruff geen troeftrekken, maar over en weer troeven

18 Tafelopdracht 4.1.4 Hoeveel verliezers? Zuid: leider in 4 
Uitkomst West: H Hoeveel verliezers? Hoe pak je dit spel aan? 4 N W O Z 9 4 A B 5 B V 8 7 spelen op schoppen- introevers 2 x hoog troeven: B en A leider Leerpunt Als je de hoogste troeven hebt, probeer overtroeven door de TP te voorkomen H V 5 3 H V T 9 6 2 A 4 A

19 Tafelopdracht 4.1.5 Hoeveel verliezers? Zuid: leider in 4 
Uitkomst West: 6 Hoeveel verliezers? Hoe pak je dit spel aan? 4 N W O Z H 9 3 A B 7 2 9 6 klaveren introever aan de korte kant voorbereiden leider Leerpunt Stel het troeftrekken uit als je aftroevers moet maken aan de korte troefkant A H 2 A V T 8 4 2 5 V 5 3

20 Tafelopdracht 4.1.6 Hoeveel verliezers? Zuid: leider in 3 
Uitkomst West: V Hoeveel verliezers? Hoe pak je dit spel aan? 5/6 N W O Z 9 7 5 V 4 A 7 6 5 2 x ruiten introeven aan de korte kant naar de hand via H leider Leerpunt Stel het troeftrekken uit als je aftroevers moet maken aan de korte troefkant H V B T 2 4 A 8 7 H 9 3 2

21 S P E L E N

22 West Noord Oost Zuid 1♦ 2♠ pas 4SA pas 5♠ pas 6♠ pas pas pas
♠V982 ♥A7 ♦HV64 ♣HV6 ♠AHB1073 ♥63 ♦985 ♣A3 West Noord Oost Zuid ♦ ♠ pas 4SA pas ♠ pas 6♠ pas pas pas West start ♦10, dummy’s heer voor aas Oost, en speelt dan ♥H na. 1. Hoeveel punten mis je, hoe verdeeld? 2. Wie heeft ♥V en ♦B? 3. Hoeveel verliezers? 4.Speelplan Je mist 12 pt, oost opent. Met ♦B10 is de start ♦B, dus ♦B bij Oost. Spelen van ♥H is van ♥HV. 2 verliezers ( ♥ +♦ ) Gooi op ♣ een ruiten weg en speel ♦V. Als de ♦7 valt bij Oost, heb je ♦64 tegen ♦B3 (1♦ vrij te troeven voor ♥ discard)

23 Huiswerk Bestudeer hoofdstuk 4 Bekijk hoofdstuk 5 oefenen in BIC

24 Zelf aan de slag 4.1 (N dealer)
West Noord Oost Zuid N W O Z T 8 3 T 9 4 3 7 B pas 1 2 2 pas 3 pas 4 a.p. H V 9 7 5 6 5 A V T V 9 2 A B 6 4 H B 8 7 2 6 5 4 H  manche haalbaar 5+ krt  10+ pnt 12-19pnt 5+ krt   fit 12-14 pnt 2 A V H B A T 7 6 Contract: 4 door West Uitkomst: 7 (kleur partner) NZ: 4 C: +420 eerst troeftrekken klaveren snit op B Bieden 2♠ van west belooft 10+ punten en is rondeforcing. Oost moet dus steunen en doet dat met 3♠ om een minimale opening te tonen. West is vervolgens sterk genoeg om naar de manche te gaan. Spelen Noord komt uit met ♦7. West neemt ♦H met ♦A en moet direct alle troeven trekken om niet tegen een ruitenaftroever op te lopen. Daarna wordt ♣H verdreven en ♦B er uit gesneden. Resultaat: 4♠ Contract 10-16 pnt 5+ krt 

25 Zelf aan de slag 4.2 (O dealer)
West Noord Oost Zuid N W O Z A B T 5 4 3 A H V 7 B 6 5 pas pas 15-17 pnt invitatie 12-19 pnt 5+ krt  pas 1 pas 2 pas 3 pas 4 H 7 6 5 4 H T 8 6 V 9 3 2 9 T A 9 5 4 A T 4 V 8 2 B 7 6 V B 3 2 H 8 7 Contract: 4 door Zuid Uitkomst: T (hoogsteserie) NZ: 4 C: +620: slag 2: 5  H troeftrekken: vanuit Zuid met V beginnen Bieden In Berry5 belooft 1♠ een vijfkaart, dus mag zuid steunen met een driekaart. 3♠ is een manchepoging en vraagt of zuid minimaal of maximaal is binnen zijn 6-9 range. Zuid is maximaal en geeft de vierde. Spelen Oost komt uit met ♥10. De leider wil de troefkleur aanspelen vanuit zuid om te kunnen snijden op ♠H. Om in dummy te komen speelt hij ♣5 richting ♣H. Zodra zuid aan slag is wordt ♠V voorgespeeld. Resultaat: 4♠ Contract maximaal 6-9 pnt 3+ krt 

26 Zelf aan de slag 4.3 (Z dealer)
West Noord Oost Zuid N W O Z T V 9 A 8 H 7 5 2 fit maximaal 6-10 pnt dekking in  1 1 1SA pas 3 pas 4 A H V B 9 8 V 7 4 2 B T 3 6 5 T 7 6 5 T 9 5 3 V 9 8 8-16 pnt 5+ krt  4 A H B 4 3 2 H B 6 A 6 4 Contract: 4 door Zuid Uitkomst: A (hoogste serie) NZ: 4 +1: +650: eerst ruitenverliezer wegwerken introevers maken aan de korte kant West Noord Oost Zuid 1♥ 1♠ 1SA pas 3♥ pas 4♥ pas pas pas Bieden 1SA toont 6-9 punten met een schoppendekking en die heeft noord. 3♥ belooft een zeskaart harten met circa punten, voldoende voor noord om 4♥ te proberen. Spelen West begint tegen 4♥ met ♠A en ♠H. De leider moet een ruitenaftroever maken aan de korte troefkant. Speel ♦A, ♦H en troef ♦B met ♥9. Resultaat: 4♥ +1 15-17 pnt 6 krt  12-19 pnt 5+ krt 

27 Zelf aan de slag 4.4 (W dealer)
West Noord Oost Zuid N W O Z B 2 H T 6 3 2 T A H V B 5 12-19 pnt 5+ krt  pas 1 1 pas 3 pas 4 a.p. 6 5 3 V 9 A H V 7 A H V 8 7 A 8 5 4 8 6 T 4 fit inviterend manche kansrijk 8-16 pnt 5+ krt  T 9 4 B 7 B 9 6 Contract: 4 door Oost Uitkomst: B (kleur partner) OW: 4 C: +620: troeftrekken daarna op ruiten verliezers weg Bieden Met een lange eigen kleur is een volgbod beter dan een informatiedoublet. Via wat duw- en trekwerk wordt de manche bereikt. Spelen Zuid komt uit met ♥B, gedekt met de vrouw voor heer en aas. De leider moet direct alle troeven trekken. Daarna kan de ruitenkleur worden uitgespeeld. ♥9 verdrijft de tien, waarna ♥8 hoog is en de tiende slag wordt. Resultaat: 4♠ Contract

28 Zelf aan de slag 4.5 (N dealer)
West Noord Oost Zuid N W O Z H B H 3 A 6 5 H 2 manche kansrijk 12-19 pnt 5+ krt  1 pas 3 pas 4 a.p. A B 8 7 2 9 4 2 B T 8 5 4 9 5 A T 6 5 H V B 8 9 7 3 V T 8 3 V 9 4 T 7 3 A V 6 Contract: 4 door Noord Uitkomst: H (hoogste serie) NZ: 4C: +620: eerst ruitenverliezer wegwerken op klaveren daarna troeftrekken 3♠ toont punten en dat is voor noord voldoende om de manche te proberen. Spelen Oost komt uit met ♦H. Wanneer de leider na ♦A gaat troeftrekken kunnen OW vier slagen oprapen voor een down. Correct is om eerst ♣H gevolgd door ♣2 naar ♣A en ♣V te spelen en een rode verliezer weg te gooien. Pas daarna wordt troefaas verdreven. Resultaat: 4♠ Contract 10-11 pnt 3+ krt 

29 Zelf aan de slag 4.6 (O dealer)
West Noord Oost Zuid N W O Z H 9 3 8 5 V B 3 2SA pas 3 a pas 3 pas 4 a.p. A V 4 3 7 6 8 4 2 A B T 8 B 6 2 A H A H 6 5 Stayman fit manche 20-22 pnt SA-verd. 4 krt  Contract: 4 door Oost Uitkomst: B (hoogste serie) OW: 4 C: +620 combinatie hartensnit en dubbele troefsnit V 7 H T 9 7 B T 9 V T 9 7 Bieden West gaat via Stayman op zoek naar een fit in een hoge kleur. Na het vinden van de schoppenfit is 4♠ het logische eindstation. Spelen Zuid komt uit met ♦B. De leider moet de troefkleur vanuit dummy aanspelen om dubbel te snijden op ♠H en ♠V. Speel ♥2 naar ♥V, gevolgd door ♠2 naar ♠B. Die verliest aan de vrouw, maar later kun je oversteken naar ♥A om schoppen naar de tien te spelen. Resultaat: 4♠ Contract

30 Zelf aan de slag 4.7 (Z dealer)
West Noord Oost Zuid N W O Z V B 7 2 A B 8 4 3 - 1 10-11pnt  fit 6+ pnt 4+ krt  pas 1 pas 1 pas 3 pas 4 9 6 V 9 5 H V B 9 B 7 5 3 8 5 3 H T 7 2 T 5 A V T 6 A H T 4 6 A 8 4 H Contract: 4 door Zuid Uitkomst: H (hoogste serie) NZ: 4: C +620: 10 slagen via ‘cross-ruff’ Bieden Nadat de schoppenfit is ontdekt mag noord fitpunten bijtellen voor zijn renonce klaveren. Dat rechtvaardigt een verhoging naar 3♠, waarop zuid de vierde geeft. Spelen West komt uit met ♦H. De leider kan aan tien slagen komen door al zijn troeven apart te maken (cross-ruff). Neem ♦A, troef een klaveren, incasseer ♥A, troef een harten, troef een klaveren, etc. Resultaat: 4♠ Contract 12-19 pnt 4+ krt  manche haalbaar 12-17 pnt 4+ krt 

31 Zelf aan de slag 4.8 (W dealer)
West Noord Oost Zuid N W O Z A B 7 5 2 7 4 9 6 T 9 5 4 1 pas 2 pas 4 pas pas pas H V T 3 H V T 9 6 2 A 4 A 9 4 A B 5 B V 8 7 manche haalbaar 12-16 pnt 5+ krt 6-9 pnt 3+ krt  8 6 8 3 H V T 3 H B 6 3 2 Contract: 4 door West Uitkomst: T (hoogste serie) OW: 4 +1: +450: eerst schoppen, schoppenaftroever aan de korte kant voorbereiden aftroeven met B en A Bieden In Berry5 belooft 1♥ een vijfkaart, dus mag oost steunen met een driekaart. 2♥ toont 6-9 punten, voldoende voor west om naar de manche te gaan. Spelen Noord komt uit met ♣10. Aan slag met ♣A speelt de leider ♠H om ♠A te verdrijven en schoppenaftroevers aan de korte kant voor te bereiden. Belangrijk is om die aftroevers te maken met ♥B en ♥A, zodat zuid niet kan overtroeven. Resultaat: 4♥ +1


Download ppt "Les 4 De kunst van het troeftrekken N W O Z leider 4"

Verwante presentaties


Ads door Google