Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKrista de Ridder Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek
2
Doelstelling(en) Opzet opdracht Marktonderzoek is je duidelijk
Marketing Doelstelling(en) Opzet opdracht Marktonderzoek is je duidelijk Start met bedenken ‘onderzoeksvraag’
3
Opzet Opdracht Marktonderzoek Handleiding & vragen Groepsindeling
Marketing Marktonderzoek Opzet Opdracht Marktonderzoek Handleiding & vragen Groepsindeling Stap 1: De Onderzoeksvraag
4
1. Marktonderzoek Marktonderzoek:
Marketing 1. Marktonderzoek Marktonderzoek: Informatie verzamelen over markten, en/of klanten (medewerkers) Informatie? Data & meningen Deze informatie leidt tot beslissingen! Welke beslissingen?
5
Marketing
6
Go to www.menti.com and use the code: 26 66 5
7
2. Opzet Opdracht Marktonderzoek
De opdracht bestaat uit 7 stappen: Stap 1: Als groep kies je één van de volgende onderwerpen: Een klanttevredenheidsonderzoek (horeca/hotel/camping/dagrecreatie/restaurant/VVV). Een medewerkerstevredenheidsonderzoek onder personeel Populariteit- of imago-onderzoek van een vakantiebestemming (een land, streek of plaats)
8
2. Opzet Opdracht Marktonderzoek
Stap 2: Beschrijf concreet jullie onderzoeksvraag: ‘Wat wil je te weten komen?’ Stap 3: Bepaal je populatie (de doelgroep): voor wie is jullie enquête bedoeld? Tip: hou het klein! Stap 4: Hoe & waar gaan jullie enquêteren? (niet digitaal!) Stap 5: Het maken van enquêtevragen (richtlijn +/- 12 vragen) Stap 6: Uitvoeren enquête + verwerken en ‘presenteren’ (in het verslag) van de enquêteresultaten Stap 7: Evaluatie (zowel individuele als groepsevaluatie)
9
Stap 1 : Keuze onderwerp (handleiding, pag. 3: stap 1)
Marketing Stap 1 : Keuze onderwerp (handleiding, pag. 3: stap 1) Stap 2 : Formuleer de onderzoeksvraag Stap 3 : Omschrijf de populatie / doelgroep Stap 4 : Hoe & waar gaan jullie enquêteren? Inlevermap ======================================= 9 maart Stap 5 : Het maken van enquêtevragen ======================================= 22 maart Stap 6: Uitvoeren enquête, verwerken ‘presenteren’ (in eindverslag) resultaten ================================== Eindverslag 6 april
10
3. Handleiding & vragen Lees handleiding rustig door (+/- 5 minuten)
Marketing 3. Handleiding & vragen Lees handleiding rustig door (+/- 5 minuten) Hierna gelegenheid voor vragen!
11
4. Groepsindeling 1. Zelfde groepen als vorige opdracht bij Marketing
2. Aantal groepsleden 4 (afwijking in overleg met docent) 3. Onderling wijzigen toegestaan, maar kan alleen deze week
12
Stap 1: De onderzoeksvraag
Marketing Stap 1: De onderzoeksvraag Een klanttevredenheidsonderzoek (hotel/camping/dagrecreatie/restaurant) “Klanttevredenheidonderzoek onder klanten van de Primark Groningen” Focus op de 5 P’s?
13
Stap 1: De onderzoeksvraag
Marketing Stap 1: De onderzoeksvraag Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (*) “Medewerkerstevredenheidsonderzoek bij Van der Valk Hoogkerk” (*) vooraf overleg + focus waarop?
14
Richting onderzoeksvraag
Marketing Richting onderzoeksvraag 3. Populariteitsonderzoek van een vakantiebestemming (land, streek of plaats) “Wat is de populairste badplaats aan de Middellandse zee?”
15
Richting onderzoeksvraag
Marketing Richting onderzoeksvraag 4. Imago-onderzoek van een vakantiebestemming (land, streek of plaats) “Hoe ziet g
16
En nu? Formuleer ‘Wat willen jullie precies te weten komen?’ In 1 zin
Marketing En nu? Stap 1: Groepsoverleg: kies één van de volgende onderwerpen: Een klanttevredenheidsonderzoek (horeca/hotel/camping/dagrecreatie/restaurant/VVV). Een medewerkerstevredenheidsonderzoek onder personeel Populariteit- of imago-onderzoek van een vakantiebestemming (een land, streek of plaats) Formuleer ‘Wat willen jullie precies te weten komen?’ In 1 zin Duidelijk Volgende les ‘aanscherpen’
17
Marketing Marketing Periode 3 (handleiding & lespresentaties)
18
Marketing
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.