De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lespraktijk op het Ichthus Lyceum

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lespraktijk op het Ichthus Lyceum"— Transcript van de presentatie:

1 Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo Waar liep ik tegen aan bij de start? Overgang ook niet groter maken dan het is Veel keuze: vrijheid voor eigen invulling of lesmateriaal gebruiken van website Voor vwo én havo leerlingen uitdagend, maar te doen Méér leerlingen kiezen MAW op Ichthus Lyceum

2 Samenvattend Huidige MAW Nieuwe MAW
- Actualiteit niet altijd direct te koppelen aan lesstof van dat moment - Actualiteit is juist de context waarin je de stof toepast  sluit logischer aan - Actualiteit is soms ‘onderbreking’ van MAW programma  vaste stof ‘blijft onderdeel van school’ - Actualiteit wordt spannender en leuker nu ze zelf kunnen analyseren  automatisch ‘gebruik van MAW in leven’ - Theorieën als opsomming voor gebruik zonder ze altijd echt eigen te maken Theorieën als invalshoeken (en dilemma’s) uitdagend voor leerlingen - Opdrachten soms nog veel reproductie van kennis (rijtjes) ter verklaring - Bij opdrachten hogere denkvaardigheden veel makkelijker inzetbaar (en leerlingen kunnen het ook!) - Opdrachten door stof/boek als basis voor begrijpen werkelijkheid soms nog teveel vanuit ‘hokjes’ Bij opdrachten de sociale en politieke werkelijkheid verklaren met behulp van ‘het gereedschap’ (de kernconcepten) - Toetsing is ‘makkelijker’ - Toetsing is ‘moeilijker’ (maar betekenisvoller)

3 Voorbeelden uit de praktijk: inrichting PTA vwo en twee voorbeelden van opdrachten
Gelijk alle kernconcepten bij de start of cumulatief opbouwen? Beginnen bij de context of bij de kernconcepten? Hoe zet je PO’s en handelingsdelen in? Bedenk dat er formele richtlijnen zijn (zie bijlagen), maar ook ruimte voor eigen keuzes! Wat is het grote verschil met het huidige MAW? Bespreek met je buurman/vrouw: wat valt op? Suggestie: bespreek de uitkomsten de volgende sectievergadering

4 Twee opdrachten uit de praktijk: docentgestuurd (Keulen) en meer vrijheid voor leerlingen (eigen lesontwerp) Uitgangspunt bij lesontwerp: first principles of instruction (Merrill, 2002) Leren wordt bevorderd als …. 1. leerlingen “real world problems” oplossen 2. hun voorkennis wordt geactiveerd 3. aan leerlingen nieuwe kennis wordt gedemonstreerd 4. leerlingen nieuwe kennis moeten toepassen 5. leerlingen de nieuwe kennis integreren in hun (kennis) van de wereld

5 Keulen Kijk DWDD van afgelopen dinsdag: door/ /VARA_ vanaf 5.45 t/m min. (bron 1) Lees het artikel Van Lienden heeft spijt (bron 2) Kijk DWDD van afgelopen woensdag: door/ /VARA_ vanaf 5.45 t/m min. (bron 3) Lees het artikel van Hafid Bouazza Het machismo van de Arabier is pathologisch (bron 4) Schrijf een betoog over de gebeurtenissen in Keulen, waarbij je gebruik maakt van de vier bronnen en de regels van een betoog schrijven: Gebruik in je betoog tenminste vier kernconcepten (uit meerdere domeinen) Maak gebruik van je kennis van goed onderzoek (validiteit, representativiteit etc.) Betoog is 1 a 1,5 A4 lang, Arial 11, regelafstand 1,15, zonder plaatjes. Lever het betoog in voor uur op de ELO.

6 Sociale (on)gelijkheid
Door Anne hootsmans & Emma Berndsen

7 Sociale ongelijkheid: Er is sprake van sociale ongelijkheid wanneer verschillen tussen mensen in al dan niet aangeboren kenmerken consequenties hebben voor hun maatschappelijke positie en leiden tot een ongelijke verdeling van schaarse en hooggewaardeerde zaken en een ongelijke waardering en behandeling. Verhouding : verhouding verwijst naar de wijze waarop mensen zich van elkaar onderscheiden en de manier waarop samenlevingen in sociale zin vorm geven aan deze verschillen. Het verschil verwijst ook naar onderlinge betrekkingen tussen staten.

8

9 Krantenartikel Sociale ongelijkheid: er is sprake van sociale ongelijkheid wanneer verschillen tussen mensen in al dan niet aangeboren kenmerken consequenties hebben voor hun maatschappelijke positie en leiden tot een ongelijke verdeling van schaarse en hooggewaardeerde zaken en een ongelijke waardering en behandeling. Verhouding verwijst naar de wijze waarop mensen zich van elkaar onderscheiden en de manier waarop samenlevingen in sociale zin vorm geven aan deze verschillen. Het verschil verwijst ook naar onderlinge betrekkingen tussen staten.

10 Neemt sociale ongelijkheid af?
Europese unie Slovenië: oud-communistisch India kastenstelsel Mumbai Aangeboren kenmerken

11 Ahmed Aboutaleb Hogere technische school: telecommunicatie
VERSLAGGEVER nos RADIO & veronicA Directeur instituut forum Aansluiting pvda Burgemeester rotterdam

12 Verklaring sociale verschillen
Wetenschapper Bourdieu Omgang met mensen met dezelfde levensstijl is vanzelfsprekend Die omgang is bepalend voor de indeling van mensen op het gebied van economie, cultuur en politiek Zo ontstaat sociale stratificatie

13 Feminisme Emma Watson (actrice) https://www. youtube. com/watch
Internationale vrouwendag Rutger castricum (pownews) v=N7024wyZ6S8

14 Stelling & Debat Stelling 1 Stelling 2
Het is terecht dat Geert Wilders woensdag 13 januari 2016 bestempelde als een ‘zwarte dag voor de parlementaire geschiedenis’. Dit deed hij omdat, na een lange verkiezing voor het Tweede Kamer voorzitterschap, de PvdA’er en half Marokkaanse Khadija Arib werd gekozen tot voorzitter van de Tweede Kamer. Wilders is van mening dat een Tweede Kamer voorzitter van Nederlandse afkomst moet zijn. Er zal altijd sociale ongelijkheid blijven, op welk niveau dan ook Khadija Arib (PvdA), in Marokko geboren, half-Nederlands en half-Marokkaans

15

16 Zelf aan de slag? Probeer het eens uit met je leerlingen om te ervaren hoe het gaat Vragen / opmerkingen: Heel veel succes en plezier met het nieuwe MAW!!


Download ppt "Lespraktijk op het Ichthus Lyceum"

Verwante presentaties


Ads door Google