Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeopold Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Les debatteren Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
2
Lesdoel Verschillende standpunten kunnen verwoorden over begrippen Vrede en Recht
3
Opdracht: Neem je denkboek…
Het boekje geeft veel informatie Welke onderwerpen komen er langs als je het doorbladert? Noteer die onderwerpen voor jezelf in steekwoorden (3 minuten)
4
Steekwoorden… Vrijheid, Herdenken, Stille tocht, Tweede Wereldoorlog, Nazi- Duitsland, D-Day, Bevrijding, Macht, Veiligheid, Geluk, Saamhorigheid, Jodenvervolging, Bombardementen, Hongersnood, Vluchtelingen, Kampen, Helden, Onderscheidingen, Onderduiken, Collaboreren, Verzet, Aanpassen, Geallieerden, Razzia’s, V-teken, Mensenrechten, Nachtmerries, Rode Kruis, Dwangarbeid, Monumenten, Auschwitz, Malala, Taliban, Blog, Onderwijs, Ereveld, Nationaal Comité, Grondwet, 5 mei… En nog veel meer…
5
Aanpassen, collaboreren, verzet… blz 36-37
Coöperatief in groepen Elke groep een eigen verhaal Lees het verhaal voor jezelf Bespreek in je groepje wat dit is: aanpassen, collaboratie of verzet (5 minuten in groepjes lineaalstem) Daarna klassikaal bespreken
6
Eens of oneens: Stellingen blz. 38-39
Denk individueel na over de stellingen Je mag ze met potlood invullen (3 minuten) Klassikaal: Hoe vond je het om dit in te vullen? Ben je van mening dat er op deze vragen altijd een ja of nee antwoord mogelijk is? Welke stelling is vind je het meest interessant voor een klassendebat?
7
Succescriteria: Wat doe je tijdens het debat?
Luisteren en respect voor elkaar Noem voorbeelden: Mijn opa had longkanker en rookte altijd veel. Gebruik feiten: Ik heb rondgevraagd en veel leerlingen roken omdat hun vrienden dat ook doen. Maak vergelijkingen: Mensen die niet roken zijn minder gauw buiten adem dan rokers. Gebruik je stem Let op je houding Geef oplossingen: De helft van het roken begint op het schoolplein. Maak dat een rookvrij gebied. Hou het kort en duidelijk Gebruik humor
8
Stelling: Als ik een gezin had zou ik me ook aanpassen aan de vijand.
Coöperatief in groepen Groep voor en groep tegen - Bedenk samen een argument met minimaal 1 sterk voorbeeld, vergelijking, feit of oplossing. Het mag ook een combinatie zijn. - Kies een woordvoerder Jury van 3 leerlingen De jury loopt rond, luistert naar de groepjes en noteert wie goede bijdragen levert en actief meedoet en kijkt hoe de groepjes samenwerken. (5 minuten)
9
Klassikaal debat De woordvoerder van een groep verwoordt de stelling die samen is bedacht. Leerlingen uit andere groep mogen reageren met een tegenargument. Andere leerlingen dan de woordvoerder mogen hier weer op reageren. Wie aan het woord is mag gaan staan. De jury kijkt naar de groepen en noteert welke succescriteria goed worden gebruikt. De jury bedenkt ook wat er nog beter zou kunnen.
10
Evaluatie De jury heeft nu alle groepen gezien en geeft iedere groep feedback: - Welke succescriteria waren duidelijk zichtbaar - Hoe werkten de groepen samen - Wat zijn de tips Vraag aan de groep: Zou je na dit debat nog hetzelfde antwoord geven op deze stelling als je daarvoor in je eentje hebt gedaan.
11
Schrijf nu een essay over herdenken, vrijheid, verzet/collaboreren of een ander onderwerp uit het Denkboekje Bedenk zelf een stelling waar je het mee eens bent Blader ter inspiratie in dit boekje, lees de verhalen Is een eigen stelling moeilijk? Gebruik dan 1 van de stellingen op blz. 15, 39 of 67 Onderbouw je stelling met feiten, voorbeelden, vergelijkingen en of oplossingen Maak een mooi verhaal met een sterk begin, een onderbouwd middenstuk en een mooi einde. Hou het kort: hooguit een half A4 Kom het voorlezen op 10 mei bij de herdenking bij ons monument met de Grenadiers en Jagers.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.