Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErna van der Woude Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Leerling worden, leerling blijven Een onderwijspedagogische visie op continuïteit in leerprocessen
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek Afdeling Onderwijspedagogiek & Opvoedingsfilosofie Vrije Universiteit Amsterdam 2006
2
Onderwijs en Zorg Beperkingen van een technocratische benadering
Scholing voor het leven Existentiële zorg van leerkracht en leerlingen
3
School als een zorgende gemeenschap
Hargreaves (2003): “When today’s learners are more diverse and demanding, caring must become less controlling; more responsive to students’ varied cultures; more inclusive of their ideas, perceptions and learning requirements; and more ready to involve and not just to compensate for the families and communities from which the students come”
4
Zorgen voor Continuïteit
Wat is continuïteit ? Probleemloze voortgang Doorwerking (Rutter & Rutter) dispositie(s)
5
De zorgende leerkracht
Hargreaves (opnieuw): “Good teachers fully understand that successful teaching and learning occur when teachers have caring relationships with their students and when students are emotionally engaged with their learning”
6
Zorgrelatie door: betekenisvolle activiteiten
welbevinden van leerlingen gemeenschapsvorming Vertrouwen schenken Gerichte impulsen Hulpvragen onderkennen & culturele middelen aanreiken Meedoen
7
Vormgeving in praktijk: Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Leerling worden……….. …………… leerling blijven zingeving dispositie identiteit culturele hulpmiddelen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.