Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAstrid Feld Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Algemene vergadering LOP Sint Truiden basisonderwijs
Woensdag 21 mei 2014 Van 9u – 11u.30
2
Agenda Verslag 15 januari ‘14 Coöptatie VZW in-Z, Annemie Seron
Inschrijfbeleid en fairplay LOP beleidsplan Feedback van en aan de flankerende werkvloer: Talenten in zicht Presentatie leerlingenstromen in Sint-Truiden
3
Coöptatie LOP kan relevante partners coöpteren waardoor ze stemgerechtigd lid worden van de AV ‘vzw In-Z’ zet in op brede school in Sint-Truiden Annemie Seron coördineert het project en stuurt de medewerkers aan Sint-Vincentius Albert Geerts Goedkeuring door AV?
4
Evaluatie inschrijfbeleid ’14 - ’15
Inschrijvingen zijn goed verlopen. 13 weigeringen gemeld aan het LOP. Alle kinderen hebben een plaats in een andere school gekregen. Er is geen sprake van een capaciteitsprobleem. Sociale mix is nog niet gerealiseerd. Scholen met algemene capaciteitsdruk en/of capaciteitsdruk in één of ander contingent kunnen wel aan sociale mix werken. Andere scholen niet.
5
Goedkeuring afsprakennota 2015-2016
maandag 2 februari – vrijdag 13 februari brussen, KvP, campusvoorrang maandag 2 maart – vrijdag 27 maart dubbele contingentering maandag 30 maart – vrijdag 3 april opvissen van uitgestelde leerlingen om in te schrijven of te weigeren vanaf maandag 20 april vrije inschrijvingen De afsprakennota wordt in grote lijnen overlopen
6
Wijzigingen regels inschrijvingsrecht
Dubbele contingentering: enkel verplicht voor instapklas, 1KK en 1e leerjaar. Argument: planlast directies verminderen, in die jaren kan effectief aan sociale mix gewerkt worden Verplichting vrije plaatsen mee te delen (per contingent) op 3 tijdstippen IND-leerlingen: Diploma moeder Schooltoelage
7
Hoe verder? Regelgeving treedt in werking op 1 september en geldt voor elke inschrijving voor ! Dagelijks bestuur neemt wijzigingen inschrijvingsrecht en hun consequenties begin volgend schooljaar op Suggesties van de leden van de AV aan het DB?
8
Goedkeuring bemiddelingsprocedure
LOP bemiddelt Automatisch als het om een kind met bijzondere onderwijsnoden gaat waar de draagkracht in het gewoon onderwijs wordt overschreden (wordt gewijzigd door het M-decreet) Op vraag van ouders of andere belanghebbende Bemiddelingscel heeft een nota uitgewerkt. Meegestuurd met de uitnodiging. Vragen? Goedkeuring door AV?
9
Opdracht ‘fairplay’ Aanleidingen om stil te staan rond ‘fairplay’
Afspraken inschrijfbeleid moeten door alle scholen nageleefd worden Uitspraken van professionelen (zowel onderwijs als welzijn) over scholen die niet neutraal/objectief zijn Streven naar sociale mix en het belang ervan leeft onvoldoende op de werkvloer Doorsturen anderstalige nieuwkomers naar scholen die ervaring hebben met anderstaligen is net niet de bedoeling van sociale mix Schoolshoppende ouders die zonder meer ingeschreven worden in de loop van het schooljaar Beeldvorming bij leerlingen over secundaire scholen
10
Voorstel fairplay Een charter, een engagement van de partners van het LOP Dat door alle LOP-partners ondertekend wordt Dat iedere LOP-partner met zijn achterban opneemt Met aandacht voor positieve beeldvorming van elke school in Sint-Truiden
12
LOP-beleidsplan Werkmoment opfrissing missie LOP Sint-Truiden BaO Wat doet het LOP Sint-Truiden? Wat maakt(e) het LOP uniek? Wat betekent het LOP voor wie? Wat betekenen de LOP-leden voor elkaar? Welke waarden koppel je aan dit alles?
13
Een ‘frisse’ missie voor LOP ST BaO
Periode 2014 – Dus lange termijn! Elke tafel duidt een ‘kapitein’ en verslagnemer aan Elke tafel bespreekt de vragen en zoekt antwoorden Elke tafel formuleert ahv van de antwoorden een krachtige en kernachtige mission statement voor het LOP Sint-Truiden basisonderwijs Elke tafel formuleert haar 3 belangrijkste waarden die de LOP-tafel moet hanteren
14
Presentaties tafels Ronde 1 Elke tafel presenteert haar mission statement Ronde 2 Elke tafel presenteert haar waarden top-3 De voorzitter reflecteert op de ‘oogst’
16
Toekomstvisie en ambities tegen 2019
Welke ontwikkelingen zie je nu al belangrijk worden in de toekomst? Waar moet het LOP heel concreet meer ‘grip’ op krijgen? Hoe moet het LOP met nieuwe ontwikkelingen omgaan?
17
Decretale opdrachten Welke (nieuwe) acties zijn nodig om resultaten te boeken i.k.v. decretale opdrachten? Wat zijn in de decretale opdrachten lokale prioriteiten? Welke resultaten beoogt het LOP tegen 2019? Wat zijn de ambities van het LOP op lange termijn?
18
Decretale opdrachten Inschrijvingsrecht en –beleid, sociale mix, anderstalige nieuwkomers Kleuterparticipatie Engagementsverklaring school – ouders Omgevingsanalyse: Kwantitatieve OA Kwalitatieve OA
19
Worldcafé Er is een tafel voor elke opdracht
Wat zijn ambities van het LOP als tafel? Welke acties moeten er plaats vinden in het LOP? Welke acties moeten er plaats vinden op het terrein? Welke resultaten worden met deze interne en externe acties beoogd?
20
Lokale prioriteiten CEGO is structurele partner van de stad om samen met scholen/scholengemeenschap en LOP aan de slag te gaan rond ‘talenten in beeld’ … duurzaam … structureel (engagement voor 5 jaar) Iedere school werkt rond talenten! Niet iedere school doet dit even expliciet Ouders als meer betrokken partner Vraag van CEGO om jaarlijks structureel een plek te krijgen in de LOP-jaarplanning
21
Lokale prioriteiten Een talentgerichte studiekeuze van het lager naar het secundair VSK werkt filmmateriaal af Leerkrachten participeren aan het project Nieuwe aanvraag bij provincie Focus op ouders. Ouders spelen cruciale rol. CLB als actor. Dave Hendrickx. Juni weten we of project gesubsidieerd wordt.
22
De werkvloer aan het woord
Nieuwe ontwikkelingen Huis vh Kind bundelt alle initiatieven naar ouders OCMW pakt kinderarmoede structureel aan Brede school focust op talenten en taal in vrije tijd Stad ST heeft een structurele samenwerking met CEGO voor de komende 5 jaar. 3 luiken: Schoolinterne procesbegeleiding (vraaggestuurd) Leergroep voor leerkrachten LOP (AV en DB) opnieuw al reflectie en bijsturingstafel?
23
Aantal leerlingen gewoon basisonderwijs Sint-Truiden
24
Vergelijking kenmerken stromen
25
Melveren-Kortenbos-Metsteren
Wilderen-Runkelen-Gorsem-Duras Zepperen Noo West Cen Oost Zuid Brustem-Ordingen-Aalst Halmaal-Bevingen -Kerkom Engelmanshoven Gelinden/Groot Gelmen Velm
26
Noo West Oost Zuid WEST: 4 GO! BS Klavertje Vijf: 2 vest.
Vrije BS Sint-Rita Gorsemweg 59 Grevensmolenweg 16 CENTRUM: 5 GO! BS Schuttershof Zoutstraat 67 Vrije BS - Klim-Op Gootstraat 12 Ursulinenstraat 16 Vrije BS Sint-Trudo Diesterstraat 1 Stenaartberg 2 Vrije BS - Klim-Op Begaardenbosstraat 58 Vrije BS ‘t Zonnetje Vrije BS – Het Blavierke GO! BS Wilderen ●● ● ● ZUID: 2 GO! BS Schuttershof Slagmolenstraat z/n Vrije BS Sint-Rita Halmaalweg 121 ●●●● Noo West Oost ●● ●●● ●● ●● Zuid GO! freinetschool Het Wijdeland Vrije BS - De ◌Boomhut: 3 vest. OOST: 2 GO! BS Schuttershof Tichelrijlaan 1 Vrije BS Sint-Trudo Zepperenweg 109 Vrije BS Sint-Trudo Naamsesteenweg 290 GO! BS Engelmanshoven – Gelinden: 2 vest. ●●●● Belangrijk om te weten welke scholen in welke gebieden liggen: scholen erg ongelijk verdeeld per gebied: gaande van geen school in gebied “Noord” tot 5 scholen in gebied “Centrum” Vrije BS ‘t Vlindertje ● ● ●●
27
% indicatorleerlingen WONEND in gebied (Beide enkel gewoon onderwijs)
63 46% 358 24% 240 40% 238 32% 395 21% 211 249 50% 327 25% 262 28% 39456% 274 303 47% Aantal leerlingen & % indicatorleerlingen WONEND in gebied (Beide enkel gewoon onderwijs) Zepperen Wilderen-Runkelen-Gorsem-Duras Gelinden/Groot Gelmen Brustem-Ordingen-Aalst Melveren-Kortenbos-Metsteren Oost Halmaal-Bevingen -Kerkom Velm Noo Cen West Zuid Engelmanshoven
29
“Gebiedstrouw” + richting uitstroom
30
“Gebiedstrouw” algemeen Verschil IND – niet IND
Dit duidt erop dat er nauwelijks verschil is qua algemene gebiedsgetrouwheid tussen indicator en niet-indicatorleerlingen. Als indicatorleerlingen buiten hun woongebied naar school gaan, blijven ze wel eerder in Sint-Truiden.
31
Schoolgaand in eigen gebied, % per contingent (1/2)
32
Schoolgaand in eigen gebied, % per contingent (1/2)
33
Leerlingenstromen tussen gebieden in
Sint-Truiden 1/2 (van en naar gebieden in rand) ≥ 10 leerlingen Melveren-Kortenbos-Metsteren Wilderen-Runkelen-Gorsem-Duras Zepperen 50 lln Noo West Oost Zuid = niet-indicatorleerlingen = indicatorleerlingen Brustem-Ordingen-Aalst 23 lln Halmaal-Bevingen -Kerkom Engelmanshoven Dikte pijl stemt overeen met grootte van leerlingenstroom. Ik heb enkele cijfertjes als voorbeeld erbij gezet. De allerdunste pijlen betreffen dus 10 leerlingen Gelinden/Groot Gelmen Velm
34
Leerlingenstromen tussen gebieden in
Sint-Truiden 2/2 (van en tussen centrumgebieden) ≥ 10 leerlingen 25 lln Oost Noord West Zuid Centrum = niet-indicatorleerlingen = indicatorleerlingen 68 lln
35
Hoe verder? Dagelijks bestuur neemt dit ter harte
Analyseert en bespreekt ten gronde Wordt vervolgd
36
Dank u en een prettige vakantie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.