De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen”

2 Conclusies In April is de totale supermarktomzet met 5.1% gestegen van €2.11 miljard (april 2006) naar €2.22 miljard (april 2007). De forse groei is vooral gerealiseerd door een stijging van het aantal kassabonnen (+3.7%). De omzet per kassabon steeg met 1.4% van €20,82 naar €21,11.

3 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.

4 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

5 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003

6 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

7 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

8 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

9 Overgewicht Probleem voor steeds meer Nederlanders.
GfK PS B N L Consumer Tracking GfK Body Mass Life Cycle 7 december 2018 Overgewicht Probleem voor steeds meer Nederlanders. Wat eet men en beweegt men genoeg of kijkt men liever TV?

10 Belangrijkste conclussies
Bijna de helft van de Nederlandse shoppers heeft last van overgewicht. Van de jongeren heeft ruim 40% en van de ouderen bijna 60% overgewicht. Shoppers met overgewicht hebben minder discipline,ervaren vaker financiële beperkingen en zijn makkelijker te beïnvloeden. In alle fase in de gezinscyclus (mn. bij jongeren) kijken de huishoudens met overgewicht meer TV (voorkeur mn. voor commerciële zenders) en zijn minder lichamelijk actief. Huishoudens met overgewicht zijn “huishoudelijker van karakter”. Zij bezitten meer huishoudelijke apparaten, lezen meer bladen maar kopen minder EKO/biologisch. Vooral aan tijdschriften, frisdranken en broodsnacks geven huishoudens met overgewicht veel geld uit terwijl er aan thee, wijn, persoonlijke verzorging en aardappelen/groente/fruit relatief weinig geld wordt uitgegeven. Huishoudens zonder overgewicht kopen meer dan gemiddeld bij Albert Heijn.

11 Overgewicht als probleem

12 Overgewicht als probleem
Bijna de helft van de volwassenen heeft overgewicht (VS:65%) 10% is obees 14% van de kinderen heeft overgewicht Jaarlijks ziektegevallen door overgewicht Ouderdomsdiabetes Hart en vaatziekten Kanker 5% van de jaarlijkse sterfte door overgewicht Directe kosten gezondheidszorg: 500 mln € per jaar Indirecte kosten (productie, ziekteverzuim) : 2 mld € per jaar

13 GfK Body Mass Life cycle Een nieuwe segmentatie mogelijkheid van GfK

14 Aanpak analyses naar overgewicht
Lengte en gewicht vastleggen op CS panel bij 6000 huishoudens die dagelijks de voedingsaankopen registreren BMI berekenen van shopper en overige leden van het huishouden Analyses naar Mediagedrag Houdingen, attitudes huishoudens met overgewicht Bezit huishoudelijke apparatuur Aankoopgedrag (wat kopen huishoudens met overgewicht meer dan gemiddeld)

15 Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen
Naarmate gezinscyclus vordert neemt overgewicht toe. Van de jongeren heeft 41% een BMI van boven de 25 en bij de ouderen is dit zelfs 58%.De jongeren met overgewicht zijn ruim 15 kg te zwaar. Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen 59% 52% 42% Geen overgewicht (BMI <25) shoppers Gem. BMI: 21.86 shoppers Gem. BMI: 22.38 shoppers Gem. BMI: 22.52 41% 48% 58% shoppers Gem. BMI: 29.87 Te zwaar: kg = 62 pakjes boter p.p. shoppers Gem. BMI: 29.47 Te zwaar: kg = 55 pakjes boter p.p. shoppers Gem. BMI: 29.29 Te zwaar: kg = 52 pakjes boter p.p. Overgewicht (BMI >25)

16 Huishoudens met overgewicht zijn:
MEER Impulsiever / minder discipline... Informatiegevoeliger, makkelijker te beïnvloeden... Ervaren vaker financiële beperkingen... Fan van spaarprogramma’s... NIET MEER Prijs of kwaliteit georiënteerd... Winkel of merktrouw... Innovatief... Gevoelig voor reclame...

17 Kijktijd televisie per dag
Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht kijken gemiddeld langer naar TV dan huishoudens zonder overgewicht. Dit geldt vooral voor jonge huishoudens zonder kinderen

18 Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen
1e voorkeur TV zender Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht kijken daarbij meer naar de commerciële zenders

19 “Ik ben regelmatig lichamelijk actief”
Jongere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht geven in elke fase van de gezinscyclus aan minder vaak lichamelijk actief te zijn

20 GfK Body Mass Life cycle Resultaten en mogelijkheden

21 Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen
Bezit huishoudelijke apparatuur % consumenten in Nederland dat apparaat in bezit heeft Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht bezitten vaker een Pads Koffiezetapparaat dan huishoudens zonder overgewicht

22 Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen
Bezit huishoudelijke apparatuur % consumenten in Nederland dat apparaat in bezit heeft Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Huishoudens met overgewicht bezitten ook vaker een thuistap en een keukenmachine. Voor de citruspers zien we vrijwel geen verschillen.

23 Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen
Houding ten aanzien van EKO; Huishoudens zonder overgewicht zeggen niet aleen meer EKO-gericht te zijn,maar besteden ook feitelijk beduidend meer EKO/biologisch Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Bestedings Aandeel EKO in totaal uitgaven 1.30% 1.02 2.46 0.53 1.21 1.13 1.95 Het meest prijsbewuste segment huishoudens met kinderen koopt weinig EKO. Huishoudens met overgewicht in alle fasen van de gezinscyclus kopen beduidend minder EKO dan huishoudens zonder overgewicht.

24 Jonge Huishoudens zonder kinderen;aankoopgedrag
Van de jonge huishoudens zonder kinderen heeft 41% van de shoppers (verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen) overgewicht (BMI index hoger dan 25%) Deze huishoudens besteden relatief, in vergelijking met de jonge huishoudens zonder overgewicht, Veel aan: Weinig aan: Tijdschriften Thee Dierenvoeding Dessertproducten Frisdranken Yoghurt Zuiveldranken Cereals Candybars Rijst Broodsnacks Persoonlijke verzorging Afwasmiddelen Verantw. tussendoortjes IJs Deegwaren Gevogelte/wild Fruit Vleeswaren Wijn

25 Huishoudens met kinderen;aankoopgedrag
Van de huishoudens met kinderen heeft 48% van de shoppers (verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen) overgewicht (BMI index hoger dan 25%) Deze huishoudens besteden relatief, in vergelijking met huishoudens met kinderen zonder overgewicht, Veel aan: Weinig aan: Tijdschriften Deegwaren Mineraalwater Persoonlijke verzorging Frisdrank Koffiemelk, room, creamers Luchtverfissers Wijn Salades Suiker Dessertproducten Thee Wasverzachters Cereals Broodsnacks Rijst Vleeswaren Verse groenten Port/sherry/vermouth Fruit

26 Oudere huishoudens zonder kinderen;aankoopgedrag
Van de oudere huishoudens met kinderen heeft 58% van de shoppers (verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen) overgewicht (BMI index hoger dan 25%) Deze huishoudens besteden relatief, in vergelijking met de oudere huishoudens zonder overgewicht, Veel aan: Weinig aan: Tijdschriften Wijn Frisdrank Cereals Wasverzachter Persoonlijke verzorging Broodsnacks Vla Afwasmiddel Rookwaren Zoutjes/chips, etc. Deegwaren Mineraalwater Suiker IJs Koffiemelk, creamers Suikerwerk Boterhambeleg Luchtverfrissers Rijst

27 Voldoende aardappelen, groente en fruit zorgt voor minder overgewicht?
Bestedingsaandelen Versgroepen Basis: MAT Q3 2006 Gem. NL Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht Aardappelen Index 1.53 100 1.35 88 1.41 92 1.64 107 1.72 112 1.39 91 1.45 95 Verse groenten Index 5.09 100 5.45 107 6.25 123 4.37 86 4.74 93 5.02 99 5.49 108 Vers fruit Index 4.85 100 3.96 82 5.02 104 3.93 81 4.28 88 5.79 119 5.87 121 Vlees Index 8.27 100 6.74 81 6.32 76 8.92 108 9.13 110 8.45 102 8.12 98 Gevogelte/wild Index 2.24 100 2.55 114 2.17 97 2.45 109 2.54 113 2.02 90 1.82 81 Duidelijk verband tussen relatief veel AGF bestedingen en wel/geen overgewicht. Een Nederlands huishouden besteedt 11,47% van zijn voeding aan AGF terwijl jongeren met overgewicht 10,76% en zonder er 12,68% aan besteden!! .

28 Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen
Albert Heijn en Plus (m.u.v. ouderen) hebben een sterke positie onder de huishoudens zonder overgewicht Fairshare indexen onder vaste klanten Basis: MAT Q3 2006 Gem. NL Jongere HH zonder kinderen Oudere HH zonder kinderen HH met kinderen Geen overgewicht Geen overgewicht Geen overgewicht Overgewicht Overgewicht Overgewicht 100 126 150 68 78 105 119 100 92 87 129 108 103 68 100 79 78 111 95 125 102 100 116 69 116 125 84 83 100 43 88 84 124 117 99 Van de supermarkten met een ruime keuze trekt Jumbo naar verhouding veel consumenten met overgewicht.Huishoudens met overgewicht kopen naar verhouding vaak bij de discounters


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google