De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop 2D Spelontwikkeling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop 2D Spelontwikkeling"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop 2D Spelontwikkeling

2 1. Inleiding In deze workshop gaan we een klein videospel maken
In Python (3) Stap voor stap Een aantal bestanden voor het spel kan je al downloaden Afbeeldingen, geluid en basiscode voor het spel Je kan deze workshop ook meevolgen op de volgende website: Op deze webpagina staat de hele workshop uitgeschreven

3 1. Inleiding Wat voor spel gaan we maken? Hoe gaan we dit doen?
We gaan een spelwereld aanmaken Die spelwereld vullen we op met spelmonsters Als laatste zorgen we ervoor dat de monsters en ons spelkarakter met elkaar kunnen vechten (door tegen elkaar te botsen) Hoe gaan we dit doen? We starten met de code die beschikbaar is op de website van de vorige slide Deze gaan we geleidelijk aan uitbreiden met de nodige code

4 2. Basis van spelontwikkeling
Videospellen zijn te ingewikkeld om alles zelf te maken: Graphics (Voornamelijk 3D) Input (Muis, toetsenbord, controllers, joystick, …) Netwerken (spelservers) Algoritmen (collision detection, pathfinding, world generation, …) Daarom maken bijna alle games gebruik van externe libraries / game engines Wij gebruiken Pyglet “Pip install pyglet”

5 2. Basis van spelontwikkeling
De spelstructuur Wat speelt er zich af achter de schermen van een simpel videospel? De spellogica De “graphics” Input verwerken van de speler Dit komt allemaal samen in de “Game loop” De basis van elk spel Lus die herhaald wordt zolang het spel speelt

6 2. Basis van spelontwikkeling
De graphics Relatief simpel voor 2D videospellen 2D coördinatensysteem Wij werken met een camera-systeem: De camera laat een gebied zien dat even groot is als het spelscherm De camera is gericht op een bepaald punt in de spelwereld (waarschijnlijk de speler) De coördinaten van de spelwereld moeten dan omgezet worden naar camera- coördinaten

7 2. Basis van spelontwikkeling
De graphics We gaan ook gebruik maken van sprites Alle sprites van een spel afzonderlijk laden zal leiden tot slechte code en veel tijdsverlies Daarom: spritesheets!

8 2. Basis van spelontwikkeling
De spelwereld We gaan een 2D spelwereld maken Deze wereld is opgedeeld door een “grid” en bestaat dus uit verschillende “tiles” Deze tiles kunnen we verschillende waardes geven Bv. 0 voor grond, 1 voor muur Op deze manier kunnen we een interessante wereld aanmaken Handmatig een spelwereld maken duurt echter veel te lang Daarom maken we gebruik van een algoritme: “Random walk” algoritme

9 2. Basis van spelontwikkeling
De spelkarakters Objecten, bijgehouden in een lijst We plaatsen ze op willekeurige plaatsen in de spelwereld De spelmonsters moeten achter elkaar jagen Hiervoor hebben we een ‘pathfinding’-algoritme nodig: A*

10 3. Einde De workshop kan je nog eens op je eigen temp bekijken:


Download ppt "Workshop 2D Spelontwikkeling"

Verwante presentaties


Ads door Google