De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatiebijeenkomst Zorgaanbieders

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatiebijeenkomst Zorgaanbieders"— Transcript van de presentatie:

1 Informatiebijeenkomst Zorgaanbieders 01-10-2018

2 Programma 9.00 Opening (Kees van Dommelen) 9.05 Proces
9.25 Nieuwe tarieven 10.15 Budgetplafonds en -indicaties 10.50 Afronding 11.00 Einde

3 Proces Komende 2 uur Komende 2 weken Komende 2 maanden Invloed?

4 Komende 2 uur Interactief programma, in vaste structuur
Presentaties over tarieven en budgetindicatie Vragen -> Reactieformulier Ruimte voor delen reacties

5 Komende 2 weken Antwoord op al uw vragen
Verslag (incl. uw reacties) naar college B&W

6 Komende 2 maanden Nieuwsmail Inkoop Sociaal Domein
Veel gestelde vragen (website) -> 2x per week update 23 oktober: besluit college B&W Uiterlijk 1 november: definitieve tarieven en budgetindicatie Uiterlijk 23 november: contract 2019 tekenen, op huidige producten, of niet

7 Reactieformulier Noteer uw vragen tijdens en direct na de presentaties
Wat betekenen de nieuwe tarieven resp. uw budgetindicatie voor u? Ruimte voor overige opmerkingen Schrijf a.u.b. leesbaar

8 Voorbeeld vraag: Geldt genoemde budgetindicatie als een gezamenlijk budget voor JW en Wmo? De budgetindicatie geldt als maximaal budget voor alle deeltaakvelden. Indien u meerdere deeltaakvelden levert heeft u een mail gekregen op 27 september met de verdeling hiervan op deeltaakveld. Schuiven binnen de deeltaakvelden is alleen toegestaan na goedkeuring van de gemeente Eindhoven.

9 Voorbeeld 2 Is genoemd toegekend budget alleen bedoeld voor inwoners van gemeente Eindhoven of vallen onder genoemd bedrag ook de inwoners van regiogemeenten? De budgetindicaties gelden voor de gemeente Eindhoven en niet voor de andere gemeenten. Met uitzondering van Beschermd Wonen, dat Eindhoven uitvoert en financiert voor 14 gemeenten. Als andere gemeenten ook overgaan tot budgetindicaties zult u hierover nog geïnformeerd worden.

10 Voorbeeld 3 Ondanks dat we reeds in 2016 een contract hebben verkregen, zijn we te oormerken als een startende, nieuwe zorgaanbieder. Pas in 2018 zijn we echt aan de slag kunnen gaan. In 2017 hadden we nog nauwelijks omzet, dus dit is voor ons geen representatief jaar. We willen derhalve een meer reëel budgetplafond krijgen toegekend. Hoe kan bezwaar worden aangetekend tegen vastgesteld budgetplafond? Hoe kunnen wij in gesprek gaan hierover?  De gemeente Eindhoven heeft rekenregels opgesteld voor het vaststellen van de budgetindicaties. U kunt reageren via het reactie formulier en de FOT (zie website). Op 23 oktober zal het college de methode definitief vaststellen.

11 Korte terugblik Overschrijdingen sociaal domein:
> ca. € 100 mln Artikel 12 status -> kaalslag sociale voorzieningen Overschrijdingen vooral op 2e lijn Jeugd en Wmo/BW 2017: resp. € 17,5 mln en € 27,5 mln Maart 2018: verkiezingen -> nieuwe coalitie -> beheersing hoogste prioriteit

12 Raadsbesluiten 3 juli 2018 Hoger budget voor zorg (ca. 16 mln)
Kosten verlagen (18,2 mln) Prioritering: Lagere tarieven (‘grote P’) Lichtere productmix (‘kleine p’) Verkorten doorlooptijden (‘kleine q’) Beperken aantal cliënten (‘grote Q’)

13 Beïnvloedingsruimte Géén invloed op hoogte tarieven en budgetplafonds en -indicaties Wèl op: Rekensystematiek -> FOT -> advies Zorgvuldigheid -> check mail > reactie

14 Presentatie Tarieven Rekenmodel: Lieke Boonen
Inhoudelijk Jeugd: Hetty Honselaar Inhoudelijk Wmo: Myrthe Saris Vragen? -> Reactieformulier

15 Tarieven – toelichting op het gehanteerde rekenmodel
Scope producten Bepalen kostprijs Benchmarken en controle Besparingspotentieel bepalen Projectteams Expertise vanuit projectteams Controle door projectteam Prioritering & wensen Functiemix, ureninzet en differentiatie Opslag-componenten Uitvraag bij aanbieders door KPMG (2017) voor Eindhoven Tarieven van vergelijkbare producten uit andere gemeenten, waar mogelijk. Volume =bepaald o.b.v. verplichtingen 2018 t/m augustus Benchmark rapporten (v.b. Berenschot, KPMG en HMM) Tarieven =o.b.v. berekende kostprijzen

16 Welke componenten zijn meegenomen in de kostprijsberekening?
1. Salariskosten primair proces Bepalen functiemix (inzet personeel) per product Bepalen gemiddelde inschaling (rekentrede) Bepalen opslagen: vakantiebijslag, eindejaarsuitkering, ORT, Bepalen sociale lasten 2. Opslag directe kosten Reiskosten Opleidingskosten Materiele zorg-gebonden kosten 3. Opslag indirecte kosten Aansturing, coaching en coördinatie Overige bedrijfskosten Gebouw en terrein gebonden kosten Overhead management en staf Kapitaal lasten ……………. 4. Productieve uren Productiviteit Bepalen uren per product 5. Vaste kosten Woonlasten Afschrijving inventaris Hotelmatige diensten 6. Bezettingsgraad Bezettingsgraad Beschermd wonen incl. huisvesting

17 Salariskosten primaire proces
Kostprijscomponenten zijn per product of per sector bepaald en leiden tot kostprijs per product Salariskosten primaire proces Directe kosten Indirecte kosten Productieve uren

18 Kostprijscomponenten leiden uiteindelijk tot kostprijs per eenheid
Loonkosten per maand + Directe kosten Salariskosten per maand + Indirecte kosten Uurtarief o.b.v. productieve uren Bij verblijf: + Vaste kosten per plek Bij verblijf: + Bezettingsgraad verblijf Directe kosten zijn het beste te vergelijken tussen de verschillende rapporten en beschikbare benchmarks Indirecte kosten vaak lastig uit te splitsen naar afzonderlijke componenten, maar op totaalniveau wel te vergelijken Totaal opslag percentage (direct + indirect) ligt gemiddeld op 80% BW (NZA & Berenschot) 82% WMO en 84% jeugd (benchmark rapportages). Met een variatie tussen de 70% en 90%.

19 Tarieven jeugd – inhoudelijke verdieping
Scope: alleen behandelproducten en geen begeleidingsproducten Variabelen per product: Gemiddelde ureninzet per week Functiemix CAO 2019 Bij ambulante behandeling inhoudelijk gekoppeld aan 3 sectoren

20 De drie sectoren Psychische en psychiatrische problematiek
Complexe gedragsproblematiek (Licht) verstandelijke beperking Waarom: Aansluiting bij ‘bedoeling’ van het product Ondersteuningsvragen binnen sectoren vragen andere inzet van functiemix en tijdsinzet per week Gevolg: Gegevens uitvraag KPMG 2017 per sector gebruikt Oplopende functiemix en ureninzet per sector

21 Psychische en psychiatrische problematiek
Product CAO GGZ 2019 Opleidingsniveau Ureninzet per week Jeugdhulp ambulant regulier (middel) Basis GGZ 100% HBO/WO 0,8 Jeugdhulp ambulant regulier (zwaar) Jeugdhulp ambulant specialistisch (licht) Specialistische GGZ 20% HBO 75% HBO/WO 5% WO 1,0 Jeugdhulp ambulant specialistisch (middel) A 15% HBO 70% HBO/WO 15% WO Jeugdhulp ambulant specialistisch (zwaar) A 65% HBO/WO 20% WO 1,3

22 Complexe gedragsproblematiek
Product CAO jeugdzorg 2019 Opleidingsniveau Ureninzet per week Jeugdhulp ambulant specialistisch (middel) B Gedragspro-blematiek 65% HBO 34% HBO/WO 1% WO 2,0 Jeugdhulp ambulant specialistisch (zwaar) B 60% HBO 35% HBO/WO 5% WO 2,5 (Licht) verstandelijke beperking Product CAO GHZ 2019 Opleidingsniveau Ureninzet per week Jeugdhulp ambulant specialistisch (middel) C LVB en VG 84% HBO 15% HBO/WO 1% WO 3,0 Jeugdhulp ambulant specialistisch (zwaar) C 60% HBO 35% HBO/WO 5% WO 4,5

23 De overige producten Geen sectoren, maar voor alle doelgroepen
Wijzigingen tarief door: Gebruikte normering Andere gemiddelde tijdsinzet Korting n.a.v. gesprek met contractmanagement Administratieve wijziging Gebruik CAO jeugdzorg 2019

24 Tarieven WMO – inhoudelijke verdieping
Scope: alle wmo-producten (3) begeleiding en dagbesteding Variabelen per product: Gemiddelde ureninzet per week Functiemix CAO 2019 Vergelijking met tarieven in de WLZ

25 Begeleiding Wmo Product Functieschaal cao Uren
Zelfstandig leven Middel 24% -> FWG 40 40% -> FWG 45 16% -> FWG 50 10% -> FWG 55 VVT 2019 1,45 per week Zelfstandig leven Zwaar 9% -> FWG 40 39% -> FWG 45 42% -> FWG 50 3,3 per week Zelfstandig leven Extra idem 68 tijdens looptijd OZL dagbesteding Tarief overgenomen uit NZA tarievenoverzicht 3 tot 4 aaneenge-sloten

26 Reacties delen Gevolgen? -> Reactieformulier
Delen met uw buurvrouw of –man: Wat betekent dit voor u resp. uw organisatie? Verduidelijkende vragen aan inleiders?

27 Budgetplafonds Stand van zaken 01-10-2018 Angélique Gillis

28 Inhoud Van budgetplafonds naar budgetindicaties
Hoe is uw budgetindicatie berekend? Spelregels Monitoring en bijsturing

29 Van budgetplafonds naar budgetindicaties
Begroting = budgetplafond Budgetplafond per deeltaakveld (o.a. BW, OZL 18-, OZL 18+, Verblijf) Per deeltaakveld -> per aanbieder (= budgetindicatie)

30 Hoe is uw budgetindicatie berekend?
1. Bepalen budgetplafond per deeltaakveld: Verdeling ZIN-PGB, variant A-B Correcties out of scope (bijv. crisis 18- en 18+, Pleegzorg, JB/JR), wel monitoring hierop maar geen plafond Post frictiemiddelen 2. Berekenen budgetindicatie per aanbieder: Het aandeel in de realisatie 2017 per aanbieder toepassen op de begroting 2019 Nieuwe aanbieders 2018 o.b.v. verplichting 2018

31 Monitoring en bijsturing
Maandelijks rapporteren Tijdig bijsturen om wachtlijsten zoveel mogelijk te voorkomen

32 Spelregels Budgetindicatie is maximum aan declaraties welke een aanbieder in een kalenderjaar kan indienen. Aanbieder mag binnen toegekende budgetindicatie schuiven binnen productmix, i.o.m. gemeente. Overschrijding van de budgetindicatie wordt niet betaald door de gemeente. Aanbieder heeft geen acceptatieplicht als hij aan zijn plafond zit, wel doorleverplicht. Indien aanbieder vanuit specifieke expertise nieuwe zorgvragers in behandeling moet nemen, maakt de gemeente een aanvullende afspraak (“Tenzij-regeling”).

33 Afronding Reactie formulier checken en inleveren
Antwoord binnen 2 weken Nieuwsmail en FAQ FOT op 9 oktober Verslag van vandaag naar u én naar college B&W Besluit op 23 oktober -> Nieuwsmail

34 Einde Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Informatiebijeenkomst Zorgaanbieders"

Verwante presentaties


Ads door Google