De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Principes van digitale communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Principes van digitale communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Principes van digitale communicatie
Principes van digitale communicatie

2 Algemene principes Digitale vs. papieren tekst - wordt % trager gelezen - wordt minder zorgvuldig gelezen, lezer scant + wordt even goed begrepen + is even vermoeiend

3 Algemene principes Less is more digitaal communiceren = kort en helder

4 Algemene principes volledige mail = 1 beeldscherm = 23 regels
1 tekstblok is (maximum) 1/3 van beeldscherm tussen elke paragraaf 2 of 3 witregels alinea = maximum 5 regels tussen elke alinea 1 witregel 1 zin is max. 2 regels = 20 tot 25 woorden 1 regel = 75 karakters (spaties inbegrepen)

5 Het medium email Volledig ingeburgerd (eind jaren 90)
Nog maar weinig afspraken of regels Hybride genre: ergens tussen brief en memo? ergens tussen brief en telefoongesprek? Eigenlijk een genre op zich

6 Voor- en nadelen Makkelijk Snel Betrouwbaar Goedkoop Bedenktijd
Te gemakkelijk Te emotioneel Vrij asociaal Geen privacygarantie Geen ondertekening

7 Mails worden niet geopend...
Het onderwerp ontbreekt of is te vaag ontvanger selecteert steeds vaker op onderwerp De afzender is onbekend

8 Schrijfprincipes Schrijf duidelijk snel leesbaar kort en helder w-vragen techniek Spreek je lezer aan: u of jij-vorm Schrijf correct

9 De velden ‘aan’, ‘cc’, ‘bcc’
Aan vul hier het adres van je lezer in of dubbelklik ‘aan’ om het adresboek te openen CC staat voor carbon copy deze lezers ontvangen een kopie BCC staat voor blind carbon copy deze lezers krijgen een ‘geheime’ kopie

10 Onderwerpregel Duidelijk Dus niet: “Verslag”, maar: “Verslag teamvergadering 25 oktober”. Vermeld ‘dringend’ indien nodig Geen uitroeptekens (spamfilters) Vlag moet lading dekken

11 Reply Handige knop afzender wordt direct beantwoord
Te vermijden: accordeonmails

12 Bijlagen Niet naar te veel ontvangers tegelijk overbelasting servers verwijs liever naar bvb. website, intranet Gebruik standaardextensies .doc of .docx .ppt of .pptx .xls of .xlsx .pdf Vermijd grote bijlagen lange wachttijd = irritatie

13 Structuur Aanleiding kort (bvb. antwoord op vorige mail)
Kern kom onmiddellijk ter zake Toelichting indien nodig extra uitleg bij kern Afsluiting kort, geen klassieke eindformules

14 Spelling en taalgebruik
Correct spellen, geen afkortingen Geen emoticons of smileys Niet zo formeel als zakelijke brief aanspreking: goedemorgen mevrouw X slotformule: met vriendelijke groeten, tot kijk Verschillende registers persoonlijk > vrienden > kennissen zakelijk > collega’s > klanten

15 Opmaak Hou het sober! Vermijd storende achtergrondkleuren
Vet en onderlijnd kan wel Cursief leest niet zo prettig Niet elk mailprogramma ondersteunt html-techniek (jouw opmaak vs. opmaak lezer !!!)


Download ppt "Principes van digitale communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google