Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMadeleine Bruce Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Ton Ellermeijer Vincent Dorenbos Ewa Kedzierska CMA
Onderzoekend leren: (uw deelname aan) Europese projecten Ton Ellermeijer Vincent Dorenbos Ewa Kedzierska CMA Woudschoten Natuurkunde, 2011
2
Woudschoten Natuurkunde, 2011
Overzicht Introductie (plm 30’) CMA en EC-projecten, opzet werkgroep KLiC ICT for IST Establish: project en mogelijkheden Hands-on met (vooral) ICT for IST materialen (plm 30’) Afsluiting (plm 15’) Vragen/opmerkingen Discussie over vormen van nascholing Interesse in deelname Establish: pilot-project en conferentie vragenlijstje Woudschoten Natuurkunde, 2011
3
Woudschoten Natuurkunde, 2011
CMA en EC-projecten Opnieuw uitvinden CMA Traditioneel (vanaf 1987!) ontwikkeling, ondersteuning en verspreiding ICT gereedschappen voor science onderwijs Nu ook: nascholing en projecten Projecten: natuurkunde.nl en Europese projecten Europese projecten, omdat: Ruimte voor ontwikkeling van bijv. nascholing en innovatieve lessen. Samenwerking met goede beta-didaktiekgroepen in Europa. Samengevat: CMA wil een breed beta-didactische organisatie zijn, die goede en diverse ondersteuning biedt aan scholen en docenten bij innovatief beta-onderwijs. Woudschoten Natuurkunde, 2011
4
Policy Science Education Europe
Knowledge society Role of Science Education Rocard report : Science education now : a renewed pedagogy for the future of Europe (May 2007) – Pollen and Sinus Transfer as reference projects. calls from the EC, along the line opened by the Rocard report Woudschoten Natuurkunde, 2011
5
Woudschoten Natuurkunde, 2011
But… Many students start to dislike science already at age 13/14 Very low enrollment in Universities Lack of Science teachers, especially with University degree Woudschoten Natuurkunde, 2011
6
Woudschoten Natuurkunde, 2011
Rocard Report Rocard report : Science education now : a renewed pedagogy for the future of Europe (May 2007) – Pollen and Sinus Transfer as reference projects. calls from the EC, along the line opened by the Rocard report Woudschoten Natuurkunde, 2011
7
Woudschoten Natuurkunde, 2011
Follow-up of Rocard EC-calls for larger projects: S-TEEM Fibonacci Establish Pathway Focus on teachers, focus on moving to IBSE Woudschoten Natuurkunde, 2011
8
Projecten waar CMA aan deelneemt/nam
KLiC, draadloze sensor technologie, lessen, tot 1/1/2012 ICT for IST, gericht op nascholing over ICT, tot 1/11/2011 ESTABLISH, tot 1/1/2014 Betrokken bij enkele nieuwe initiatieven/voorstellen, o.m. voor remote labs. Woudschoten Natuurkunde, 2011
9
KLiC – Kicking Life into the classroom
Website: Spin-off voor CMA: Wireless versnellingssensor (medio 2012) Lesscenario’s voor natuurkunde, sport, gymnastiek Woudschoten Natuurkunde, 2011
10
Woudschoten Natuurkunde, 2011
Templates, 3 formats KLiC develops scenario’s for 3 different target groups: Schools/formal education Informal and Universities Template for formal includes background information for the teacher and students worksheets. The informal Template is directed to the learner. Woudschoten Natuurkunde, 2011
11
Process of development and try-outs
All partners involved, with different specialism: Formal, secondary schools (EA, Cluj) Outdoor (BMUKK, NTL) University – Teacher training Sports/Gymnastic (GIH) University – Technology (Birmingham) Woudschoten Natuurkunde, 2011
12
Woudschoten Natuurkunde 2011
ICT for IST Woudschoten Natuurkunde 2011
13
Kleine enquête Gebruik van ICT in de les door jullie … 20-11-2018
Woudschoten Natuurkunde 2011
14
Tekstverwerker (Word, enz.)?
Kleine enquête Tekstverwerker (Word, enz.)? Woudschoten Natuurkunde 2011
15
Woudschoten Natuurkunde 2011
Kleine enquête Rekenvel (Excel, enz.)? Woudschoten Natuurkunde 2011
16
Presentatie (Powerpoint, enz.)?
Kleine enquête Presentatie (Powerpoint, enz.)? Woudschoten Natuurkunde 2011
17
Internet (Wikipedia, enz.)?
Kleine enquête Internet (Wikipedia, enz.)? Woudschoten Natuurkunde 2011
18
Woudschoten Natuurkunde 2011
Kleine enquête ? Woudschoten Natuurkunde 2011
19
Woudschoten Natuurkunde 2011
Kleine enquête Gegevens-verwerking? Woudschoten Natuurkunde 2011
20
Woudschoten Natuurkunde 2011
Kleine enquête Computermeten? Woudschoten Natuurkunde 2011
21
Woudschoten Natuurkunde 2011
Kleine enquête Modelleren? Woudschoten Natuurkunde 2011
22
Woudschoten Natuurkunde 2011
Kleine enquête Animaties? Woudschoten Natuurkunde 2011
23
Woudschoten Natuurkunde 2011
Kleine enquête Videometen? Woudschoten Natuurkunde 2011
24
Software in bèta-onderwijs
Constructivistische vleugel Informatie- vleugel Gegevensverwerking Computermeten Modelleren Simulatie/Animatie Videometing Internet Multimedia Visualisatie Instructies en handleidingen Woudschoten Natuurkunde 2011
25
Software in bèta-onderwijs
Constructivistische vleugel Informatie vleugel informatie verwerken - ICT wordt ingezet voor het opbouwen van nieuwe kennis en begrip informatie presenteren - ICT biedt nieuwe methodes om verzamelde informatie onder de loep te nemen ICT is used here for constructing new information and understanding (Papert, 1999 Introduction in: Logo Philosophy and Implementation ) Woudschoten Natuurkunde 2011
26
Woudschoten Natuurkunde 2011
ICT voor IST materiaal ICT for Innovative Science Teachers Hoogwaardig voorbeeldlesmateriaal ontwikkeld in samenwerking met Europese partners. T.b.v. nascholing en gebruik in de klas Maakt gebruik van alledaagse contexten Bedoeld m.n. voor bovenbouw Havo/VWO En aantal kwalitatieve activiteiten voor onderbouw Compleet vertaald en beschikbaar Woudschoten Natuurkunde 2011
27
Woudschoten Natuurkunde 2011
ICT for IST materiaal Maakt optimaal gebruik van de ICT mogelijkheden die een pakket als Coach 6 biedt. Er zijn meetpractica, videomeetpractica, modellen en animaties. Activiteiten in elk van deze gebieden vullen elkaar aan en grijpen op elkaar in. Uitgebreide docentenhandleiding en Coach-activiteiten. Woudschoten Natuurkunde 2011
28
Woudschoten Natuurkunde 2011
ICT for IST materiaal Uitgangspunt is leerlingen te brengen tot onderzoekend leren Leerlingen benaderen de stof actief. En komen tot beter begrip Docenten bewust te maken van de krachtige mogelijkheden van ICT, mits op de juiste manier ingezet. Woudschoten Natuurkunde 2011
29
Woudschoten Natuurkunde 2011
Vaardigheden Operationele vaardigheden (leerling/docent) Procedurele vaardigheden (leerling/docent) Didactische vaardigheden (docent) Woudschoten Natuurkunde 2011
30
Operationele vaardigheden
Kennen van de mogelijkheden van de software Weten hoe de software te bedienen Woudschoten Natuurkunde 2011
31
Procedurele vaardigheden
Weten hoe de software optimaal kan worden ingezet om tot een goede leeropbrengst te komen. Een prominent aspect hiervan is de ontwikkeling van een onderzoekende houding bij de analyse en interpretatie van gegevens en het leggen van verbanden met eerder opgedane kennis. Woudschoten Natuurkunde 2011
32
Didactische vaardigheden
Heldere leerdoelen voor iedere activiteit. Begrip van de meerwaarde van het gebruik van ICT en dit ten volle en doelmatig benutten. De software zodanig inzetten dat doelbewust gebruik van ICT wordt bevorderd (i.t.t. lukraak gebruik). Integreren van het geleerde in iedere activiteit bij de al bestaande kennis, zodat een breder begrip van het gehele onderwerp ontwikkeld wordt. Woudschoten Natuurkunde 2011
33
Woudschoten Natuurkunde 2011
Overzicht van modules Modules Introductie Coach 6: Trillingen (Intro) Fotosynthese en Respiratie (Bi) Afkoelen en Faseveranderingen (Na) Bungeejumping (Na) Beweging en Krachten (Na) Elektriciteit (Na) Thermische Energie en het Menselijk Lichaam (Na/Bi) Sterke en Zwakke Zuren (Sk) Chemische Reacties (Sk) Alle modules zijn beschikbaar op DVD en op Woudschoten Natuurkunde 2011
34
Woudschoten Natuurkunde, 2011
ESTABLISH: European Science and Technology in Action: Building Links with Industry, Schools and Home Woudschoten Natuurkunde, 2011
35
Woudschoten Natuurkunde, 2011
ESTABLISH The objective of ESTABLISH is the dissemination and use of an inquiry-based teaching method for science with second level students (age years) on a large scale in Europe by creating authentic learning environments, involving all stakeholders to drive change in the classroom. Woudschoten Natuurkunde, 2011
36
“ESTABLISH Model for Inquiry “creating authentic learning
environments for science” “bringing together … stakeholders..” Science Education Researchers Teacher Educators Policy Makers Parents Scientific & Industrial Communities TEACHERS STUDENTS Woudschoten Natuurkunde, 2011
37
ESTABLISH Teaching and Learning Materials
IBSE Units built around selected science themes. Teacher Information Unit Description IBSE Character Content Knowledge Pedagogical Content Knowledge Industrial Content Knowledge Learning Path(s) Assessment Student Learning Activities B. Classroom materials E.g. Units: Sound Invisible Holes Disability E.g. Units: Sound Invisible Holes Disability Woudschoten Natuurkunde, 2011
38
Woudschoten Natuurkunde, 2011
Overzicht ESTABLISH Ontwikkeling plm 15 units voor de science-vakken Ontwikkeling formats en inhoud voor de opleiding van studenten en de ondersteuning van leraren om IBSE onderwijs te implementeren Aanbieden van deze opleidingen/nascholing aan leraren en studenten in alle deelnemende landen Evaluatie en verbetering van de formats en materialen Conferentie voor deelnemende docenten uit alle landen: 7- 9th June 2012 at the DCU in Dublin Woudschoten Natuurkunde, 2011
39
Waar is CMA specifiek mee bezig:
Ontwikkeling van enkele van de Units (Sound, Medical Imaging en Forensic Science) Ontwikkeling nascholing/Ler.Opl.-materiaal met gebruik maken van Moodle op het terrein van ICT in science vakken: flexibeler etc. Aanbod van (gratis) pilot voor 3 – 4 scholen van de ESTABLISH cursus voor IBSE Een traject met 3 bijeenkomsten en tussentijds uitproberen op school Deelname aan de ESTABLISH conferentie Woudschoten Natuurkunde, 2011
40
Woudschoten Natuurkunde, 2011
Learning Cycle A Learning cycle can be used to structure inquiry-based science lessons. BSCS, 5E Model Woudschoten Natuurkunde, 2011
41
Important Principles, Teachers role
the students are engaged by questions that lend themselves to empirical investigation, and lead to gathering and using data to develop explanations for scientific phenomena. the students give priority to evidence, and use empirical evidence as a basis for explanations about how the natural world works. the students formulate explanations from evidence to address scientifically oriented questions and by doing so they build new knowledge. the students communicate their explanations, thus providing for further sceptical review of the evidence and reasoning behind the explanations. Woudschoten Natuurkunde, 2011
42
Types of inquiry-based activities
Interactive demonstration: The inquiry part here lies in the responses and explanations from the students. Guided discovery: same as in the above, but in this case the students carry out the experiment introduced to them by the teacher. Guided inquiry: in this case, students work in teams on their own experiment. The teacher has identified the problem and has given a clear-cut objective. Bounded inquiry: same as in the above, but in this case students are expected to design and conduct the experiment themselves with little or no guidance of the teacher and only partial pre-lab orientation. The research problem to be solved is given to them by the teacher, Open inquiry: within a given context, students are expected to propose and pursue their own research question(s) and experimental design. This will usually be a semi-final assignment of senior students. Example: “Setting up an experiment for speech analysis or recognition”.od for science with second level students (age years) on a large scale in Europe by creating authentic learning environments, involving all stakeholders to drive change in the classroom Woudschoten Natuurkunde, 2011
43
Mogelijkheden tijdens werkgroep
Bekijk Sound Unit, op moodle Kijk op Establish website Kijk in Moodle: Bespreek de nascholing/conferentie-mogelijkheden Woudschoten Natuurkunde, 2011
44
Woudschoten Natuurkunde, 2011
Afsluiting Uw vragen en discussiepunten? Nascholing: nu 1-dagscursussen, bij CMA of op school. Kan Moodle dit bijv terugbrengen naar sessies van 3-4 uur? Is dat prettiger? ESTABLISH: vragen over pilot-cursus, wie heeft daar interesse in, cq gaat dit op school overleggen. Wie heeft interesse in deelname aan de conferentie in juni? Woudschoten Natuurkunde, 2011
45
Dank u voor deelname aan deze werkgroep!
Ton Ellermeijer Vincent Dorenbos Ewa Kedzierska Woudschoten Natuurkunde, 2011
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.