Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSarah Bieber Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Algemene vergadering
Welkom /05/2018
2
Agenda Welkom en goedkeuren verslag 15 mei 2017
LOP-realisaties in Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (6/03) Werkgroep buitengewoon onderwijs Gerealiseerde rapporten en teksten Aanmeldingsprocedure: MJA2018 basis: resultaat Studiedag 15jaar LOP’s (27/04/2018) Aanmeldingsprocedure algemeen Aanmeldingsprocedure voor gewoon basisonderwijs in Gent MJA2019 Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
3
MJA2018 LOP Gent secundair onderwijs Vraag campusvoorrang
Toelichting door de scholen Stemming Actualiseren huishoudelijk reglement Varia Netwerkmoment Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
4
1. Welkom Welkom Wat zit er in mapje ?
Voorleggen en goedkeuren verslag 15 mei 2017 Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
5
2. LOP-realisaties Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers: perspectieven en mogelijkheden tot samenwerking tussen basisscholen : 6/03/2018 (in samenwerking met Onderwijscentrum Gent) Sprekers: Prof. Piet Van Avermaet, Jean Pierre Verhaeghe, Steven Delarue Aantal aanwezigen: 53 Verslag en ppt : verspreid bij alle scholen Afspraak: als scholen willen samenwerken met andere naburige scholen, contacteer de LOP-deskundige Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
6
2. LOP-realisaties 2017-2018 Werkgroep buitengewoon basisonderwijs
Nieuwe voorzitter: mevr. Sofie Waelkens (MPI De Oase) Afspraken over de inschrijvingsperiode : optimaliseren van de startdatum n.a.v. traject dat leerlingen doorlopen Plannen minister voor bubao / beleidsbrief minister Bijv. reorganiseren leerlingenvervoer Signalen vanuit het werkveld: aanvraag leerlingenvervoer MJA2018 SO: Extra infosessie voor scholen bubao / vraag tot later starten met aanmeldingsprocedure / feedback op verloop MJA SO Evaluatie leerlingen verslag basisaanbod Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
7
2. LOP-realisaties 2017-2018 Gerealiseerde rapporten en teksten
Ondertekening nota LOP St-Niklaas/Temse SO over de start van de inschrijvingen later in het schooljaar Brief aan LOP Gent secundair onderwijs : later in het schooljaar starten met de aanmeldingsprocedure Argumenten Tijd nemen voor het schoolkeuzeproces / informeren van de ouders en leerlingen Oriënteren naar A- of B-stroom, gewoon of buitengewoon onderwijs Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
8
2 LOP-realisaties 2017-2018 4. Aanmeldingsprocedure MJA2018: resultaat
Groep Aangemelde kinderen Toegekende plaatsen aantal % 6e leerjaar 20 1 17 5e leerjaar 73 3 42 2 4e leerjaar 64 36 3e leerjaar 109 4 61 2e leerjaar 103 37 1e leerjaar 175 8 94 5 Geboortejaar 2013 110 57 Geboortejaar 2014 142 6 63 Geboortejaar 2015 214 9 96 Geboortejaar 2016 1463 59 1416 74 TOTAAL 2473 100% 1919 Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
9
2 LOP-realisaties 2017-2018 4. Aanmeldingsprocedure MJA2018: resultaat
Broers & zussen °2016: 1231 (41% van de instappers) Aangemeld °2016: (49% van de instappers) (2(c48%ptd = ongeveer 90% alle Gentse °2016 Ticket instappers = 97% (1856lftdn) In school 1e voorkeur = 78% 88% (incl B&Z⁰2016) In school 2e voorkeur = 11% op 1463 In school 3e voorkeur = 4% In school 4e voorkeur = 2% In school +5e voorkeur = 1% Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Percentages berekend op totaal aantal aangemeld: 1463. Enkel voor de 1e voorkeur levert dat (afgerond) een ander % op: 77%. Berekend op 1416 uitgereikte tickets gaat het om 81% die school van 1e voorkeur kreeg. We bereiken daarmee 92% van wat me maximaal aan 1e keuze hadden kunnen toekennen.
10
2 LOP-realisaties 2017-2018 5. Studiedag 15 jaar LOP’s – 27/04/2018
Toelichting over effect dubbele contingentering op sociale mix in Gentse scholen basisonderwijs, Jean Pierre Verhaeghe Toelichting over communicatie over de aanmeldingsprocedure en inschrijvingsperiode Gent gewoon basisonderwijs, Els Bertels en Noortje Mussche (directie De Piramide) Schoolbezoek aan Klimrek Reinaertstraat; werken met anderstalige nieuwkomers Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
11
DC-effecten: IND & nIND
instappertjes met voorrang DC CAR IND nIND % tot. DC Aangemeld in CAR Betrokken peuters* 2015 34 65 34% 66% 99 1409 14% 2016 40 57 41% 59% 97 1470 13% 2017 35 33 51% 49% 68 1488 9% 2018 28 27 55 1463 8% 137 182 43% 57% 319 5830 11% (*) Voor elke peuter met DC-voorrang is er een kind met weigering Ook nIND kregen voorrang door DC! Over 4 jaar: in verhouding tot aandeel in populatie Mee bepaald door lokale implementatiewijze In hogere groepen zeer beperkt aantal DC-effecten
12
Lichte en sterkere DC-effecten
(voor peuters, telkens na CAR) cel: # VP Minstens één keer doel bereikt met DC Enkel vooruitgang met DC* Totaal aantal VP % VP met sterker effect 24 8** 32** 33,0% met licht effect 6 30 30,9% 48 12 60 op 97 Doel bereikt: ± 10% rond streefverhouding IND / nIND Sterker effect: ≥ 2 kinderen verschil & ≥ 10% verschil (op # peuters met toekenning) (*) Worden hier meegeteld: vp die in geen van die vier jaren streefdoel haalden (**) Incl. 2 vp die 1 x doel behaalden met licht effect + andere keren sterkere vooruitgang boekten.
13
Draagvlak bij ouders? Ouderbevraging
“Kinderen kunnen alleen een vrije plaats krijgen binnen een van de scholen die hun ouders kiezen. ik vind het goed dat daarbij gestreefd wordt naar dezelfde percentages kansarme en kansrijke kinderen in de school als in de buurt.” helemaal niet akkoord eerder niet akkoord geen mening eerder akkoord helemaal akkoord TOTAAL 38 55 118 200 139 550 6,9% 10,0% 21,5% 36,4% 25,3% 100,0% 16,9% 61,6%
14
Draagvlak bij ouders? Ouderbevraging
“Kinderen kunnen alleen een vrije plaats krijgen binnen een van de scholen die hun ouders kiezen. ik vind het goed dat daarbij gestreefd wordt naar dezelfde percentages kansarme en kansrijke kinderen in de school als in de buurt.” Criterium afstand "thuis-school“ Criterium afstand "werk-school“ Criterium afspiegeling van de buurt “Algemeen goed geregeld” Voor (2018) 65,7% 48,5% 61,6% 82,7% Tegen (2018) 17,3% 22,5% 16,9% Aantal 554 551 550 548
15
Draagvlak bij ouders? Ouderbevraging
“Kinderen kunnen alleen een vrije plaats krijgen binnen een van de scholen die hun ouders kiezen. ik vind het goed dat daarbij gestreefd wordt naar dezelfde percentages kansarme en kansrijke kinderen in de school als in de buurt.” Criterium afstand "thuis-school“ Criterium afstand "werk-school“ Criterium afspiegeling van de buurt “Algemeen goed geregeld” Voor (2018) 65,7% 48,5% 61,6% 82,7% Tegen (2018) 17,3% 22,5% 16,9% Aantal 554 551 550 548 Voor (2017) 73,6% 51,9% 69,3% 87,7% Tegen (2017) 13,0% 19,8% 8,3% 424
16
2 LOP-realisaties 2017-2018 6. Aanmeldingsprocedure algemeen
Nota van de gemandateerde LOP-voorzitters over het behoud van de niet-onderwijspartners in het LOP n.a.v. de nieuwe onderhandelingen over aanpassen van het inschrijvingsrecht vraag vanuit Minderhedenforum Opiniebijdragen over algoritme van MJA basisonderwijs N.a.v. verkeerde berichten in de pers over het algoritme Waarom (niet) ordenen op basis van eerste voorkeurschool? Wat kan nog worden verfijnd? (Optimalisatie-cyclus) Nota’s en persberichten over behoud dubbele contingentering N.a.v. verkeerde berichten in de pers over DC en de effecten ervan Wat is het wel/niet? Effect op capaciteitsdruk? Verplicht of optioneel? Standpunt: Lokaal te beslissen Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Opiniebijdragen in Knack worden toegevoegd aan het verslag. Liggen in de lijn van de standpunten die eerder door het LOP aangenomen werden.
17
3 Meldjeaan BaO 2019 Aanvullen van algoritme meer kinderen toewijzing school hogere voorkeur & zonder nadeel voor andere kinderen Vaststelling: Na toewijzing van plaatsen door MJA (‘ticket’): beperkt aantal duo’s van kinderen, door onderling omruilen elk in school van hogere voorkeur Voorbeeld: Jan: ticket voor school A, op wachtlijst voor school B Mieke: ticket voor school B, op wachtlijst voor school A Als Jan en Mieke ruilen, doen beiden een voordeel Voor andere kinderen verandert er niets geen nadeel Omruilen door computer (MJA) – vóór communicatie resultaten Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Dat Jan op wachtlijst staat voor school B betekent dat school B hoger in zijn voorkeur staat dan school A – anders stond hij niet op die wachtlijst. Dat Mieke op wachtlijst staat voor school A betekent dat school A hoger in haar voorkeur staat dan school B – anders stond zij niet op die wachtlijst. Als we kiezen voor het omruilen, dan door uitbreiding van huidige algoritme. D.w.z. omruilen gebeurt door de computer. Ouders krijgen resultaten na het omruilen.
18
Optimaliseren algoritme?
Bevindingen uit simulaties Basisonderwijs Oorspr. Resultaat Optimalisatie Voor-keur binnen DC over DC 1e 1142 1150 1160 +8 ++10 2e 167 166 164 3e 52 50 45 4e 34 30 28 5e e.v. 21 20 19 geen 47 1463 Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
19
Optimaliseren algoritme?
Bevindingen uit simulaties Basisonderwijs Secundair Onderwijs Oorspr. Resultaat Optimalisatie Huidig Algoritme Voor-keur binnen DC over DC 1e 1142 1150 1160 2405 2593 2607 +8 ++10 +188 ++14 2e 167 166 164 400 261 247 3e 52 50 45 85 40 39 4e 34 30 28 5 2 5e e.v. 21 20 19 geen 47 185 1463 3080 Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
20
Optimaliseren algoritme?
Bevindingen uit simulaties Basisonderwijs Secundair Onderwijs Oorspr. Resultaat Optimalisatie Huidig Algoritme Voor-keur binnen DC over DC 1e 78,1% 78,6% 79,3% 84,2% 84,6% +0,5% ++0,7% +6,1% ++0,5% 2e 11,4% 11,3% 11,2% 13,0% 8,5% 8,0% 3e 3,6% 3,4% 3,1% 2,8% 1,3% 4e 2,3% 2,1% 1,9% 0,2% 0,1% 5e e.v. 1,4% 0,0% geen 3,2% 6,0% 1463 3080 Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
21
Optimaliseren algoritme ?
Gevolgen inschrijvingsregister / wachtlijst School B Huidige situatie Na optimalisatie Naam Afstand TOEGEKEND 1 aaa 50 m 2 bbb 80 m 3 Mieke 150 m 4 ddd 246 m GEWEIGERD 5 eee 306 m 6 fff 330 m 7 Jan 400 m 8 hhh 480 m Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
22
Optimaliseren algoritme ?
Gevolgen inschrijvingsregister / wachtlijst School B Vóór optimalisatie Na optimalisatie Naam Afstand TOEGEKEND 1 aaa 50 m 2 bbb 80 m 3 Mieke 150 m Jan* 400 m 4 ddd 246 m GEWEIGERD 5 eee 306 m 6 fff 330 m 7 Jan Mieke* 8 hhh 480 m Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Jan en Mieke ruilen omdat Mieke daarmee in school A kan en school A hoger in haar voorkeurlijst staat dan school B, komt ze bij school B niet op de wachtllijst. Dat betekent dat kind ‘hhh’ door de optimalisatie een plaats opschuift in de wachtlijst van school B. Jan krijgt de derde plaats in het inschrijvingsregister, hoewel 3 kinderen op kortere afstand wonen. Nodig dat een speciale code bij Jan aanduidt waarom dat zo is (bv. “O” van “omgeruild“ of “optimalisatie”. Vóór optimalisatie = huidige situatie
23
Optimaliseren algoritme?
Af te spreken beslissingsregels: wie eerst? Mieke : B A 2 1 Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Jan: A B
24
Optimaliseren algoritme?
Af te spreken beslissingsregels: wie eerst? Mieke 1 : B A dichtst bij A Mieke 2 : B A 2 1 Hoogst eindigt Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Mieke 3 : B A 4 2 Grootste sprong Jan: A B Als de computer voor Jan meer dan één omruilpartner vindt, dan moet hij een keuze maken: Met welk Mieke laat hij Jan ruilen? Met het Mieke dat (1) het dichtst bij school A woont, (2) het hoogst eindigt met haar sprong, (3) het verst springt of (4) van het laagst komt? Volgens welke regel de keuze gemaakt wordt, steeds zijn er ex-aequo’s mogelijk. In dit vb zijn er 2 Miekes die een even grote sprong maken Alle regels toepassen, maar in een bepaalde volgorde. Met welke volgorde van beslissingsregels maken we het grootste aantal ouders het meest extra blij? Mieke 4 : B A 5 3 Laagst begint Of toeval?
25
Optimaliseren algoritme ?
Welke volgorde van beslissingsregels maakt grootste aantal ouders meest extra blij? Appreciatie van ouders voor verschillende voorkeurscholen MJA2018 School van … voorkeur (N = 305, alle leeftijden) 1e 2e 3e 4e 5e lager Gemiddelde score 9,9 7,7 6,3 5,5 4,6 % ouders met Score = 10 92,0% 14,3% 3,8% 0,7% 0,8% 0,0% Score ≥ 9 96,5% 37,2% 8,7% 2,0% 1,9% Score ≥ 8 99,5% 61,7% 32,6% 12,8% 5,4% Score ≥ 7 100,0% 79,1% 53,8% 36,9% 22,3% 18,9% Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
26
Optimaliseren algoritme ?
Beslissing onder voorbehoud Afhankelijk van budget, tijd, … Extra mogelijkheid: duo’s, trio’s, viertallen, enz. Gent SO krijgt prioriteit Willen we het algoritme optimaliseren? Zo ja, welke volgorde beslissingsregels indien meer dan één ruilpartner? Wie komt eerst? Wie hoogst eindigt, grootste sprong maakt, laagst begint, dichtst bij school woont, of toeval Nu beslissen? Of over tweetal weken elektronisch stemmen? Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
27
3 Meldjeaan BaO 2019 2. Aanpassing minimum 5-regel
LOP-afspraak: min. 5 leerlingen per contingent nastreven voorstel: deze afspraak optioneel maken (school kiest) Voorbeeld Deel- gebied Groep CAP Buurt %IND Buurt IND/nIND CAR IND/nIND CAR Streef % IND Gerealiseerd # IND # nIND % IND STH-MM K1 11 70% 8 / 3 6 / 5 55% 5 6 45% Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Oorspronkelijk doel: Vermijden dat ouders school niet kiezen / kind terugtrekken wegens ‘te weinig andere NL-taligen in de groep’. En school daardoor evoleert naar 100% kansarm. We passen de absolute aantallen aan, leiden daar % voor MJA uit af.
28
3 Meldjeaan BaO 2019 2. Aanpassing minimum 5-regel
LOP-afspraak: min. 5 leerlingen per contingent nastreven voorstel: deze afspraak optioneel maken (school kiest) Voorbeelden Deel- gebied Groep CAP Buurt %IND Buurt IND/nIND CAR IND/nIND CAR Streef % IND Gerealiseerd # IND # nIND % IND STH-MM K1 11 70% 8 / 3 6 / 5 55% 5 6 45% Zwijnaarde instap 50 10% 5 / 45 30 14% 12 1 / 11 4 / 8 33% 4 8 SDW 25 7% 2 / 23 4 / 21 16% 23 0% 24 2 / 22 4 / 20 17% 20 Drongen 9% 3 / 27 5 / 25 2 8% Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs De minimum 5-regel leidt bij instappertjes soms tot een absoluut streefaantal van 4 IND. Dat komt door toepassing van de correctie voor instappertjes (compensatie voor ‘vals-kansrijke peuters’.) De verwachting is in zulke gevallen dat 1 van de ‘niet-indicatorkinderen’ het volgende schooljaar toch indicator-kind zal blijken te zijn (na aanvraag en verkrijgen schooltoelage). Dan komen die 4 IND vanzelf op 5 IND. Ongewenste neveneffecten van minimum 5-regel: grote scheeftrekking tussen nabijgelegen scholen / onrealistische streefcijfers (er wonen niet zoveel IND-kinderen in de buurt). De tweezijdige toepassing leidt soms tot ongewenste neveneffecten
29
3 Meldjeaan BaO 2019 3. Berekening afstand tot school:
vanaf de hoofdingang school of vanaf officieel adres school? Tot nu toe: vanaf officieel adres. Meestal = hoofdingang Niet bij alle scholen is de hoofdingang = officieel adres Doel: Zo veel mogelijk wandelafstand benaderen Voorstel School kiest zelf hoofdingang of officieel adres School kiest voor officieel adres? School hoeft niets te doen School kiest voor hoofdingang ? School geeft dit door aan netverantwoordelijke/vertegenwoordiger - ten laatste in september + motivatie Niet jaarlijks wijzigen De CV keurt goed (of af) - ten laatste in oktober Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
30
(herfstvakantie van 29/10 tot 2/11)
3 Meldjeaan BaO 2019 4. Aanmeld- en inschrijvingskalender Voorstel onder voorbehoud van decretale wijziging Inschrijvingen van de instappers (°2017) met voorrang als broer/zus of kind van personeel: vanaf 15 oktober tot en met 26 oktober 2018 op de school (herfstvakantie van 29/10 tot 2/11) Aanmelden: 1 februari 12u ’s middags tot 22 februari u ’s middags Resultaat van de aanmeldingen: vanaf ‘s middags 1 maart 2019 (krokusvakantie 4-8/03) Inschrijven met ticket: vanaf 12 maart tot 1 april 2019 Opvisperiode: vanaf 2 tot en met 23 april 2019 (paasvakantie 8-22/04) Inschrijvingen zonder ticket/late inschrijvingen: vanaf 24 april 2019 Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
31
3 Meldjeaan BaO 2019 Stemming
Het aanmelddossier geldt voor de aanmeldingen in het schooljaar en de daaropvolgende jaren Wat niet wordt vermeld, wordt niet aangepast en blijft gelden Mandaat om de aanpassingen op te nemen in het dossier voor de CLR tot De rangschikking en toewijzing van de aangemelde leerlingen ; Het uitreiken van de melding van de definitieve toewijzing of van de melding over het niet kunnen toewijzen van de leerling aan een door de ouders gekozen school of vestigingsplaats ; Uitreiken van de niet-gerealiseerde inschrijvingen Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
32
3 Meldjeaan BaO 2019 Afstandsberekening vanaf de school: school kiest zelf voor het officiële adres of de hoofdingang Minstens 5 leerlingen per contingent: school kiest zelf of ze dit toepast of niet Aanpassen toewijzingsprocedure zodat meer kinderen een school van hoge voorkeur krijgen toegewezen Goedgekeurd als Aanwezigheidsquorum HHR behaald minstens helft + 1 LOP-leden nam deel aan stemming Ja-stem: meer dan helft van aanwezige onderwijspartners Ja-stem: meer dan helft van aanwezige niet-onderwijspartners Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
33
4. MJA2018 & ‘19 Gent Sec. Ond. Toelichting door Emiel Bogemans, LOP-deskundige Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
34
Cijfers en inschrijvingen 16-17
AV LOP/SO Gent
35
CAR SO 18-19 1A en/of 1B gewoon OV4, type 9 1A en 1B buitengewoon
binnen Gent én buiten Gent alle Gentse scholen nemen deel ordeningscriteria toeval en schoolkeuze AV LOP/SO Gent
36
Decretale ordeningscriteria
◦a) de chronologie van aanmelding, met uitsluiting van fysieke aanmelding ◦b) toeval (in combi met a of c) ◦c) de plaats van de school of vestigingsplaats binnen de rangorde in keuze gemaakt door de ouders of de leerling (in combi met a of b). AV LOP/SO Gent
37
Ordening door schoolkeuze (1e, 2e, 3e …) op elke lijst geordend door toeval (gunstig of ongunstig) gecorrigeerde schoolkeuze: waar gunstig, krijg je hoogstmogelijke schoolkeuze Algoritme = maximalisatie van een hoge schoolkeuze (1e, 2e of 3e) + zo weinig mogelijk kinderen zonder ticket Andere mogelijkheid: 1e schoolkeuze maximaliseren MAAR: meer zonder ticket + strategisch kiezen mogelijk Concrete situatie Gent AV LOP/SO Gent
38
Capaciteitstekort 1e keuze in 1A
LOP/SO Gent
39
Capaciteitstekort 1e keuze
LOP/SO Gent
40
Resultaten op 2/3/18 LOP/SO Gent
41
Reacties op de resultaten
Bij de ouders: een protestgroep (facebookgroep, media-aandacht) een protestbrief aan schepen en LOP-voorzitter (bezwaren tegen gehanteerde criteria, het algoritme en dubbele contingentering…) 10 klachten bij de CLR (7 zonder voorwerp, 3 ongegrond) ongeveer 500 lln zetten het toegangsticket niet om of schrijven terug uit. LOP/SO Gent
42
Reacties op de resultaten
Bij de scholen: een aantal scholen breiden hun capaciteit uit beperkt aantal scholen uit twijfels bij algoritme (geen absolute voorrang voor eerste keuze) en bij verdere deelname aan aanmelden in de toekomst LOP/SO Gent
43
Capaciteitsverhogingen na 02/03
44
Reacties op de resultaten
Bij de politici: gesprek minister en schepenen (Gent en Antwerpen) belofte op hertelling van de leerlingen op 1 oktober (hogere omkadering bij capaciteitsuitbreiding) het geblokkeerde overleg over het ID wordt door de meerderheidspartijen hervat (!?) LOP/SO Gent
45
Reacties op de resultaten
Bij het LOP: nauwgezette opvolging van de evolutie van de wachtlijsten info-avond voor ouders die (nog) niet de school van hun 1ste keuze gekregen hadden informeren en bijstaan van individuele ouders (‘helpdeskundige’) LOP/SO Gent
46
7 3e keuze 0,3% STAVAZA op 26/3/18 Aanmelders 3081
Inschrijvingen (85%) e keuze 95,4% e keuze 4,3% e keuze 0,3% 155 zonder nog 7 LOP/SO Gent
47
STAVAZA op 1/05/18 Aanmelders 3081 Inschrijvingen 2662 (86,5%) 1e keuze 96% 2e keuze 4% 155 zonder 0 LOP/SO Gent
48
Evolutie wachtlijsten
3/03/18 14/03/18 23/03/18 20/04/18 GO! Atheneum Mariakerke 1A 24 2 Don Boscocollege 89 40 7 Freinetmiddenschool 22 8 IVG-school 36 28 20 IVV Sint-Vincentius 10 6 Steinerschool Sint-Bavo 84 27 Sint-Janscollege 72 54 Sint-Lievenscollege Humaniora 126 26 Sint-Barbara 23 GO! Middenschool Voskenslaan 62 Sint-Pietersinstituut 45 Atheneum Wispelberg 18 Edugo De Brug 1 Sint-Paulus Patijntje 659 221 LOP/SO Gent
49
Evolutie wachtlijsten
3/03/18 14/03/18 23/03/18 20/04/18 BuSO Campus Impuls 1B 8 4 1 BuSO Het Kwadrant 7 2 1A 11 BuSO Sint-Gregorius 9 6 Don Bosco School Wet&Techn GO! Middenschool Lyceum 15 5 52 26 16 LOP/SO Gent
50
Voorbereidingen CAR 19-20 Later aanmelden (betere keuzes, minder verloop) Algoritme aanpassen (optimalisatie wissels) Communicatiecampagne uitbreiden informeren scholen (BaO, SO) informeren CLB’s informeren toeleiders aanpassen infokanalen (website, brochure, Gentinfo) ouders binnen en buiten Gent relativiteit 1e keuze 4. Planlast scholen (administratieve verbeteringen) 5. Capaciteit uitbreiden !!! (eventueel nog na een proefrun) LOP/SO Gent
51
5. Vraag campusvoorrang 2018-2019
1 Toelichting voor IVG-school Vrije Rudolf Steinerschool Sint-Barbara-college Sint-Pietersinstituut 2 Stemmen campusvoorrang per school Positief advies door de basisscholen als Ja-stem: meer dan de helft van de aanwezige onderwijspartners Ja-stem: meer dan de helft van alle aanwezige leden Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
52
AV basis Gent AANMELDEN in SO
WELKOM AV basis Gent AANMELDEN in SO
53
Cijfers en inschrijvingen 16-17
AV LOP/SO Gent
54
CAR SO 18-19 1A en/of 1B gewoon OV4, type 9 1A en 1B buitengewoon
binnen Gent én buiten Gent alle Gentse scholen nemen deel ordeningscriteria toeval en schoolkeuze AV LOP/SO Gent
55
Decretale ordeningscriteria
◦a) de chronologie van aanmelding, met uitsluiting van fysieke aanmelding ◦b) toeval (in combi met a of c) ◦c) de plaats van de school of vestigingsplaats binnen de rangorde in keuze gemaakt door de ouders of de leerling (in combi met a of b). AV LOP/SO Gent
56
Ordening door schoolkeuze (1e, 2e, 3e …) op elke lijst geordend door toeval (gunstig of ongunstig) gecorrigeerde schoolkeuze: waar gunstig, krijg je hoogstmogelijke schoolkeuze Algoritme = maximalisatie van een hoge schoolkeuze (1e, 2e of 3e) + zo weinig mogelijk kinderen zonder ticket Andere mogelijkheid: 1e schoolkeuze maximaliseren MAAR: meer zonder ticket + strategisch kiezen mogelijk Concrete situatie Gent AV LOP/SO Gent
57
Capaciteitstekort 1e keuze in 1A
LOP/SO Gent
58
Capaciteitstekort 1e keuze
LOP/SO Gent
59
Resultaten op 2/3/18 LOP/SO Gent
60
Reacties op de resultaten
Bij de ouders: een protestgroep (facebookgroep, media-aandacht) een protestbrief aan schepen en LOP-voorzitter (bezwaren tegen gehanteerde criteria, het algoritme en dubbele contingentering…) 10 klachten bij de CLR (7 zonder voorwerp, 3 ongegrond) ongeveer 500 lln zetten het toegangsticket niet om of schrijven terug uit. LOP/SO Gent
61
Reacties op de resultaten
Bij de scholen: een aantal scholen breiden hun capaciteit uit beperkt aantal scholen uit twijfels bij algoritme (geen absolute voorrang voor eerste keuze) en bij verdere deelname aan aanmelden in de toekomst LOP/SO Gent
62
Capaciteitsverhogingen na 02/03
63
Reacties op de resultaten
Bij de politici: gesprek minister en schepenen (Gent en Antwerpen) belofte op hertelling van de leerlingen op 1 oktober (hogere omkadering bij capaciteitsuitbreiding) het geblokkeerde overleg over het ID wordt door de meerderheidspartijen hervat (!?) LOP/SO Gent
64
Reacties op de resultaten
Bij het LOP: nauwgezette opvolging van de evolutie van de wachtlijsten info-avond voor ouders die (nog) niet de school van hun 1ste keuze gekregen hadden informeren en bijstaan van individuele ouders (‘helpdeskundige’) LOP/SO Gent
65
7 3e keuze 0,3% STAVAZA op 26/3/18 Aanmelders 3081
Inschrijvingen (85%) e keuze 95,4% e keuze 4,3% e keuze 0,3% 155 zonder nog 7 LOP/SO Gent
66
STAVAZA op 1/05/18 Aanmelders 3081 Inschrijvingen 2662 (86,5%) 1e keuze 96% 2e keuze 4% 155 zonder 0 LOP/SO Gent
67
Evolutie wachtlijsten
3/03/18 14/03/18 23/03/18 20/04/18 GO! Atheneum Mariakerke 1A 24 2 Don Boscocollege 89 40 7 Freinetmiddenschool 22 8 IVG-school 36 28 20 IVV Sint-Vincentius 10 6 Steinerschool Sint-Bavo 84 27 Sint-Janscollege 72 54 Sint-Lievenscollege Humaniora 126 26 Sint-Barbara 23 GO! Middenschool Voskenslaan 62 Sint-Pietersinstituut 45 Atheneum Wispelberg 18 Edugo De Brug 1 Sint-Paulus Patijntje 659 221 LOP/SO Gent
68
Evolutie wachtlijsten
3/03/18 14/03/18 23/03/18 20/04/18 BuSO Campus Impuls 1B 8 4 1 BuSO Het Kwadrant 7 2 1A 11 BuSO Sint-Gregorius 9 6 Don Bosco School Wet&Techn GO! Middenschool Lyceum 15 5 52 26 16 LOP/SO Gent
69
Voorbereidingen CAR 19-20 Later aanmelden (betere keuzes, minder verloop) Algoritme aanpassen (optimalisatie wissels) Communicatiecampagne uitbreiden informeren scholen (BaO, SO) informeren CLB’s informeren toeleiders aanpassen infokanalen (website, brochure, Gentinfo) ouders binnen en buiten Gent relativiteit 1e keuze 4. Planlast scholen (administratieve verbeteringen) 5. Capaciteit uitbreiden !!! (eventueel na proefrun) LOP/SO Gent
70
6. Actualiseren huishoudelijk reglement
Coöpteren Onderwijscentrum Gent in algemene vergadering Inhoudelijke en administratieve aanpassingen Samenstelling Coördinatievergadering Opdrachten bemiddelingscel Administratieve correcties Goedgekeurd als: Minstens helft van totaal aantal LOP-leden heeft gestemd Minstens 2/3 meerderheid ja-stem (onthoudingen niet meegeteld) Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Samenstelling CV: 1) onderscheid gemandateerde leden / VZ & LOP-deskundige / vtgw Stad Gent als waarnemer 2) opname van vtgw OCG bij gemandateerde leden Opdrachten Bemiddelingscel: aanpassing aan terminilogie & regels M-decreet
71
7. Varia Data activiteiten LOP-Gent basisonderwijs 2018-2019
26 september 9u : info over LOP-werking en basis inschrijvingsrecht aan nieuwe directies en schoolmedewerkers (VAC Gent) 16 januari 9u: infosessie voor scholen over MJA2019 en secundair onderwijs (VAC Gent) 13 mei 13.30u: algemene vergadering LOP Gent basisonderwijs (VAC Gent) Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
72
Netwerkmoment Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.