Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMareke Sternberg Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
OBD presentatie AKS F.Holsbeek AKS april 2018
2
Inhoud OBD CAN bus Diagnose OBDII connector (SAE J1962)
OBDII signaalprotocollen Scan tools ELM 327 Torque (via App voor smartphone/tablet) Foutcodes Gebruik AKS Scantool MS609
3
1. OBD OBD is een afkorting voor: On Board Diagnostics
in de jaren ’80 geïntroduceerd. Het is een term die verwijst naar het voertuig-managementsysteem en de interface voor het uitlezen van informatie over verschillende delen van het voertuig.
4
OBD1 Werd in 1988 geïntroduceerd in de VS.
Voertuigen moesten een motorstoringslampje (MIL, Malfunction Indication Lamp) bevatten en de mogelijkheid hebben tot het lezen en eventueel wissen van foutcodes (DTC, Diagnostic Trouble Codes). Geen standaard, veel verschillende stekkers en coderingen.
5
OBD1 stekkers
6
OBDII (EOBD) Werd in 1990 geïntroduceerd
In Europa ook wel EOBD genoemd Vastgelegd in SAE standaard protocollen (SAE = Society of Automotive Engineers) 1 universeel diagnose systeem voor iedere moderne auto 1 standaard diagnose connector (SAE J1962)
7
OBDII connector
8
Jaar Activiteit 1968 Volkswagen introduceert het eerste boordcomputersysteem 1978 Datsun 280Z, eenvoudige OBD-implementaties verschijnen, geen standaardisatie in wat gemonitord wordt. 1980 General Motors implementeert een eigen interface en protocol voor het testen van de Engine Control Module (ECM) . 1988 De Society of Automotive Engineers (SAE) beveelt een gestandaardiseerde diagnoseconnector en set diagnostische testsignalen aan. 1991 De California Air Resources Board (CARB) vereist dat alle nieuwe voertuigen die in 1991 in Californië en nieuwere voertuigen worden verkocht, een aantal OBD-basisfuncties hebben. Deze eisen worden over het algemeen OBD-I genoemd. De datalink-stekker en zijn positie zijn niet gestandaardiseerd 1994 De CARB geeft de OBDII specificatie uit voor alle auto’s die in Californië worden verkocht vanaf modeljaar De DTC's (Diagnostic Trouble Code) en connector voorgesteld door de SAE zijn opgenomen in deze specificatie.
9
Jaar Activiteit 1996 De OBD-II-specificatie wordt verplicht gesteld voor alle auto's die in de Verenigde Staten worden gefabriceerd om in de Verenigde Staten te worden verkocht. 2001 De Europese Unie maakt EOBD verplicht voor alle benzine (benzine) voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht 2004 De Europese Unie verplicht EOBD voor alle dieselauto's die in de Europese Unie worden verkocht. 2012 APK regelgeving aangepast om voertuigen uit te lezen via OBDII voor benzine-, diesel- en hybridevoertuigen met een eerste toelating na en vervangt voor deze voertuigen de conventionele uitlaatgastest. EOBD is o.a. beschikbaar voor: Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Dacia, Daewoo, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hyunday, Infiniti, Jaguar, Jeep, Kia, Lancia, Land Rover, Lexus, Maseratie, Mazda, Mercedes, MG, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Porsche, Renault, Saab, Seat, Skoda, Smart, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo.
10
Wat is OBDII Signaleert via motor managementlampje dat er een error is. Geeft de jou informatie over storing d.m.v. standaard foutcodes. OBD2 werkt op een CAN bus systeem wat vandaag de dag standaard in de auto zit. OBD2 systeem kan gekoppeld worden via een OBD2 16-pin connector, binnen 0.61m van het stuurwiel.
11
Kortom, met de OBDII Diagnostic Interface is het mogelijk om je auto uit te lezen, de storingen te wissen en sensorwaarden af te lezen. In Europa zijn auto’s met benzinemotoren vanaf 2001 en dieselmotoren vanaf 2004 verplicht om de OBDII protocollen te ondersteunen. de meeste voertuigen al vanaf 1996 zijn uitgerust met een OBDII
12
EOBD & Nederlandse APK APK regelgeving is aangepast in april 2012
Voertuigen uit te lezen via OBDII voor benzine-, diesel- en hybridevoertuigen met een eerste toelating na en vervangt voor deze voertuigen de conventionele uitlaatgastest. De RDW heeft de foutcodes aangeduid met de letter P (Powertrain = motor), vermeld op de afkeurlijst, Het voertuig mag geen actuele emissie-gerelateerde foutcodes bevatten. Wanneer dit wel het geval is, word het voertuig afgekeurd.
13
2. CAN bus De CAN bus staat voor “Controller Area Network”. Dit bussysteem is in 1986 door BOSCH speciaal ontworpen voor gebruik in o.a. voertuigen, vrachtwagens en bussen. Met het CAN-bussysteem communiceren alle elektronische apparaten (devices) in de auto constant met elkaar.
14
CAN bus
15
Voordelen CAN bus Seriële bus (digitaal) 2 draden (CAN High, CAN Low)
Netwerk met meerdere devices Laat devices met elkaar communiceren High speed, real time communicatie Datasnelheden tot 1Mbit/sec Minder bedrading nodig in auto’s
16
Werking van CAN-bus Elke device is zender/ontvanger.
De informatie (data) gaat via de CAN bus naar alle devices. Alle devices ontvangen de data, dan besluiten ze of het voor hun relevant is. Elk device controleert of de data error vrij is. Elk device bevestigd de data ontvangst.
17
Arbitrage is nodig wanneer meerdere devices data willen versturen
1 device is toegestaan om data te versturen Devices met kritische informatie gaan direct voor op normale informatie
18
CAN System Auto 1. Motor Management Electronic Control Unit 2. Transmission Electronic Control Unit 3. Anti-Lock Braking Electronic Control Unit 4. Traction Control Electronic Control Unit 5. Airbag 6. Power Steering Electronic Control Unit 7. On-Board Diagnostic (OBDII) Connector 8. Controller Area Network (CAN Bus)
19
CAN bus snelheden Klasse A
Communicatie snelheid 10kb/s. (fout detectie en afhandeling) Snelheid is niet van belang Raam- deurbediening, spiegelbediening en elektrische stoelverstelling. Klasse B Snelheid 10kb/s – 125kb/s Dataverbinding tussen diverse regeleenheden en de aansturing van het dashbord. Klasse C (snelste type netwerk) Snelheid 125kb/s – 1Mb/s. Motor sensoren, onderstel, powersteering, diagnose.
20
3. Diagnose OBDII connector (SAE J1962)
De OBD-II stekker heeft een gestandaardiseerde hardware interface: SAE J1962 De vrouwelijke 16-pin (2x8) J-1962 connector, op maximaal 1 meter van het stuur.
21
Diagnose OBDII connector (SAE J1962)
22
4. OBDII-signaalprotocollen
Er zijn vijf OBDII-signaalprotocollen beschikbaar voor autovoertuigen: Protocol SAEJ1850 PWM SAE J1850 VPW (pulsbreedtemodulatie - 41,6 kbit / s, standaard van de Ford Motor Company). Auto’s vanaf (variabele pulsbreedte - 10,4 kbit / s, standaard van General Motors). Auto’s vanaf ISO asynchrone seriële datasnelheid van 10,4 kbit /s van Chrysler, Europese en Aziatische voertuigen. Auto’s van 2000 – 2004. ISO 14230/ KWP2000 (1,2 tot 10,4 kbit / s).Fysieke laag identiek aan ISO Auto’s vanaf 2003 ISO 15765 CAN (250 kbit /s of 500 kbit /s). Het CAN-protocol is door Bosch ontwikkeld voor auto- en industriële besturing. Auto’s vanaf 2008 tot heden
23
ABS en Airbag diagnose Voor de diagnose van andere regeleenheden zoals ABS, airbag, heb je merk specifieke software nodig zoals bijvoorbeeld: FiCOM (Fiat / Alfa / Lancia), FoCOM (Ford / Mazda) of HiCOM (Hyundai / Kia).
24
5. Scan tools De scan tools (eenvoudige foutcodelezers/reset-tools) zijn meestal gericht op het consumentenniveau. Professionele handscaninstrumenten hebben meer geavanceerde functies en hebben meer geavanceerde diagnostiek
25
6. ELM327 De ELM327 is een geprogrammeerde microcontroller geproduceerd door ELM Electronics voor het vertalen van de OBD-interface (on-board diagnostics). Het ELM327-opdrachtprotocol is een van de meest populaire PC-naar-OBD-interfacestandaarden. Met de ELM327 is het mogelijk om m.b.v. de smartphone, tablet of PC, via Wifi, Bluetooth, of USB, de OBD-II-gegevens weer te geven en te wissen van de auto.
26
OBDII gegevens uit te lezen met de Scantool (ELM327)
Motortoerental Koelvloeistoftemperatuur Brandstofsysteemstatus Voertuig snelheid Brandstofversnelling op korte termijn Lange termijn brandstofversnelling Inlaat spruitstukdruk Timing Advance Inlaatluchttemperatuur Luchtstroomsnelheid Absolute gasklepstand Zuurstofsensorspanningen / bijbehorende brandstofafwerkingen Fuel System-status Brandstofdruk
27
7. Torque Een veel gebruikt diagnose software voor de ELM327 interface is Torque. Deze software laat zien wat uw auto real-time aan het doen is en kan OBD foutcodes uitlezen en wissen.
28
Er zijn 2 versies van Torque beschikbaar:
Torque lite (gratis) Torque Pro (€3.55) Betaalde versie bevat geen reclames, extra display types, transmissie temperatuur en turbodruk weergave Wat kan Torque: Foutcodes (DTC, Diagnostic Trouble Code) opzoeken en eventueel wissen Live data bekijken Dashboardfunctie – meters en knoppen instelbaar Kaart en log bestanden exporteren naar Google Earth Beschikt over data log functies, zoals web upload en bestandslogging Bekijk het brandstofverbruik van benzine voertuigen Bekijk het brandstofverbruik van diesel voertuigen (alleen pro-versie) Turbodrukmeter (Alleen Pro-versie) Presentatiegegevens zoals PK, Nm en tijden (alleen Pro-versie)
29
8. Foutcodes Via de scantool of ELM327 kan de foutcodes uitgelezen worden. Er zijn meer dan 3000 generieke codes in de database. Wanneer er een fout is opgetreden zal het motormanagement lampje branden: (MIL Malfunction Indication Lamp)
30
Foutcodes De OBDII foutcodes bestaan uit 5 alfanumerieke tekens. Het eerste karakter is een letter (B, C, P of U) en geeft aan in welk systeem van het voertuig de foutcode voorkomt. Stel er word een storing m.b.t. de lambdasonde opgeslagen (P0130, Zuurstof Lambda Sensor bank 1, sensor 1) terwijl de oorzaak in de vacuümlekkage zit in de inlaat van de motor (bijv. een gescheurde carterventilatiebuis). Er wordt te veel zuurstof in de uitlaag gemeten na de verbranding, waardoor de lambdasensor in storing gaat. De foutcode P0130 geeft aan dat de storing wel een richting geeft om te zoeken, maar dat de deskundigheid van de technicus des te belangrijker is. Het vervangen van de carterventilatiebuis zal de oplossing zijn. Het vervangen van de lambdasonde zal de oorzaak van de storing niet verhelpen, dus de storing zal weer terugkeren. Voorbeeld: P0613 / P034A / P32BD / C1176 / U2548 Systemen: B = Body, C = Chassis, P = Motor (Powertrain), U = Netwerk
31
Foutcodes Ik heb een fout aangebracht in het motormanagement systeem, namelijk het loskoppelen van de 4 polige Lambda sensor. Na het wegrijden begint het motormanagement lampje (MIL) te branden. Bij het uitlezen, werd de code: P0135 weergegeven. Uit de lijst blijkt dat er een storing is in de zuurstof sensor (Lambda) zit. Storing in circuit.
32
Foutcodes
33
9. Gebruik AKS Scantool MS609
Binnen de AKS kan er gebruik worden gemaakt van de scantool, MaxiScan MS609 van Smeets Solutions.
34
Deze scantool ondersteund de volgende protocollen:
ISO ISO/DIS PWM / SAE J1850 PWM ISO/DIS VPW / SAE J1850 VPW ISO/DIS (Keyword Protocol 2000) (5-Baud en Fast) ISO/DIS (CAN) Gebruik van de scantool: Zorg, voor het aansluiten van de scantool, dat de motor uitstaat (niet op contact). Wanneer de scantool aangesloten is zet de motor op contact. Na het opstarten van de scantool is het hoofdmenu zichtbaar.
35
Hoofdmenu Hoofdmenu (6 items) Diagnose DTC Lookup Data Terugkijken
Print Data Systeem Instelling Tester informatie
36
Uitlezen foutcode Selecteer Diagnose: informatie over het motormanagement
37
Diagnose menu Selecteer Ja, om de voorgaande opgeslagen informatie van de scantool te wissen.
38
Diagnose menu Diagnose menu (11 items) Lees Foutcodes Wis Foutcodes
Live Data Bekijk Freeze Frame I/M Readiness O2 Monitor Test Component Test Voertuig Info Modules Beschikbaar Eenheden
39
Lees Foutcodes (met de Lambda sensor storing)
Selecteer: Lees foutcodes Selecteer: Opgeslagen codes
40
Lees Foutcodes (met de Lambda sensor storing)
1 opgeslagen fout gevonden:
41
Wissen van foutcodes Selecteer: Wis foutcodes (uit Diagnose menu)
42
Live data Selecteer: Live data
43
Live data (18 metingen)
44
Live data (18 metingen) Beschikbare metingen DTC_CNT VSS (km/h)
FUELSYS1 SPARKADV (°) FUELSYS2 IAT (°C) LOAD_PCT(%) TP(%) ECT(°C) O2B1S1(V) SHRTFT1(%) SHRTFTB1S1(%) LONGFT1(%) O2B1S2(V) MAP (kPa) SHRTFTB1S2(%) RPM (rpm) MIL_DIST (Km)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.