Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten van der Horst Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Opleiding Spel- en teambegeleiding
Deel 1 Uitgave september ’18 ©KNHB
2
Programma Kennismaking en verwachting Opzet opleiding Kernwaarden en spelregels (inclusief opdrachten) Afsluiting
3
Kennismaking en verwachting
Kennismaking en verwachting XXXX (naam opleider) XXXX (functie(s) binnen vereniging) Bereikbaar via: XXX (mailadres/ telefoonnummer)
4
Opleidingsavond 1 (2 uur) - Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG
Opzet opleiding Opleidingsavond 1 (2 uur) - Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG - Spelregels Praktijk (duur) - Observatie - Zelfreflectie - Feedback praktijkbegeleider Opleidingsavond 2 (2 uur) - Kenmerken Jongste Jeugd en G/LG - Interpretatie spelregels - Techniek en Tactiek
5
Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG
Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG - Veilig - Plezier - Leerzaam
6
Oefening 1 Groep 1 Opdracht 1.2: Afspraken collega begeleiders en teambegeleiders Groep 2 Opdracht 2.5: Veiligheid en sportiviteit Groep 3 Opdracht 3.2: Spelregels Groep 4 Opdracht 5.2: Veilig, plezier en leerzaam
7
Opdracht 1.2: Afspraken met collega spelbegeleider en teambegeleiders
Groep 1 Opdracht 1.2: Afspraken met collega spelbegeleider en teambegeleiders Het is de taak van de spelbegeleiders en de teambegeleiders om voorafgaand aan de wedstrijd met elkaar duidelijke afspraken te maken over de drie kernwaarden veilig, plezier en leerzaam. Aandachtspunten wedstrijd: Bedenk voor jezelf twee aandachtspunten per kernwaarde (plezier, veilig en leerzaam) waar je jezelf in de wedstrijd (voornamelijk) op richt. Veilig: 1) …………………………………… 2) …………………………………… Plezier: 1) …………………………………… 2) …………………………………… Leerzaam: 1) …………………………………… 2) ……………………………………
8
Groep 2 Opdracht 2.5: Veiligheid en sportiviteit Zoals eerder aangegeven is veiligheid één van de kernwaarden. Ook sportiviteit hoort bij hockey. Vragen: 1. Op welke manier heb je gezorgd voor de veiligheid van de spelers en jezelf? 2. Op welke punten heb je sticks en kleding gecontroleerd? 3. Wat heb je gedaan om de sportiviteit te bevorderen?
9
Groep 3 Opdracht 3.2: Spelregels Beide teams spelen beter en leuker als de regels goed worden toegepast. Opdracht: 1. Bespreek met je medebegeleiders welke criteria je hanteert bij shoot. 2. Bespreek met je medebegeleiders welke criteria je hanteert bij afhouden.
10
Groep 4 Opdracht 5.2: Veilig, plezier en leerzaam De drie kernwaarden kun je nu wel dromen. Toch komt het nog steeds voor dat er sprake is van onveilige, onplezierige of niet leerzame situaties. Als het verschil in speelsterkte te groot is, grijpt de spelbegeleider in overleg met de teambegeleiders in. Opdracht: Bespreek hoe te handelen bij de volgende situaties: Situatie 1. Gevaarlijk of hinderlijk zwaaien met de stick/stick hakken Situatie 2. Spelen van een hoge bal
11
Oefening 2 Opdracht 3.4: Regels team- en spelbegeleiders Groep 1: gevaarlijke spelsituatie Groep 2: gewonde speler Groep 3: naderend onweer Groep 4: wisselen spelers
12
Oefening 3 Groep 1: Wat doet de spelbegeleider aan het geven van uitleg? Groep 2: Noteer gevaarlijke situaties Groep 3: Hoe gaan teambegeleider en spelbegeleider met elkaar om? Groep 4: Hoe is de houding van de spelbegeleider naar alle betrokkenen?
13
Oefening 4 Tekenen van speelvelden
Groep 1: Uittekenen van een 3-talveld Groep 2: Uittekenen van een 6-talveld Groep 3: Uittekenen van een 8-talveld
14
Opzet Opleiding Opleidingsavond 1 (2 uur)
Opzet Opleiding Opleidingsavond 1 (2 uur) - Kernwaarden Jongste Jeugd en G/LG - Spelregels Praktijk (duur) - Observatie - Zelfreflectie - Feedback praktijkbegeleider Opleidingsavond 2 (2 uur) - Kenmerken Jongste Jeugd en G/LG - Interpretatie spelregels - Techniek en Tactiek
15
Afsluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.