Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGeert Desmet Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Maar nu…. Een nieuwe school… Nieuwe docenten… Nieuwe vakken… Biologie
Hoe gaan we werken?
3
Boeken Tekstboek Werkboek (met opdrachten)
4
Boeken Boek bestaat uit verschillende thema’s (hoofdstukken)
Thema 1: Wat is biologie Thema’s bestaan uit verschillende basisstoffen Basisstof 1: Levend – dood – levenloos Einde van het hoofdstuk De diagnostische toets (oefentoets) Samenvatting (doelstellingen)
5
Werkwijze biologie Tijdens de les
Uitleg en aantekeningen Werken aan opdrachten (uit het boek of van mij) Practica Soms achter de computer Zorg voor een snelhechter of map waarin je het werkboek doet! Doe er ook een paar vellen lijntjes papier in voor aantekeningen.
6
Wat moet je allemaal doen in een thema
Goed luisteren naar de uitleg Neem aantekeningen over Je maakt een begrippenlijst van de blauwe woorden Huiswerk maken en leren! Overnemen
7
Bord gaat voor magister.
Huiswerk Waar staat het? Op het bord dus in je agenda zetten! Meteen maar doen! Magister Ziek geweest? Dan kun je dus gewoon in magister zien wat je moet doen Bord gaat voor magister.
8
Cijfers Elk thema een repetitie telt 4x mee
Elk thema minimaal 1 PO telt 2x mee
9
Regels Je gaat netjes met elkaar en het lokaal om
Je hebt altijd je spullen bij je Je eet tijdens de les niets Je luistert naar de uitleg (betekent meer tijd voor leuke dingen) Je werkt rustig aan de opdrachten die je krijgt
10
Wat is biologie? De ‘waar denk je aan bij biologie’ strandbal
Als je de bal krijgt: Zeg je je naam Beantwoord de vraag die je als eerste ziet Gooi je de bal (normaal) naar een volgend persoon
11
Wat is biologie Bios Logos Biologie leven Leer of wetenschap
Leer van het leven
12
Bs 1: Levend – dood – levenloos
13
Leerdoelen Je kan omschrijven wat biologie is
Je kan onderscheiden of iets levend, dood of levenloos is Je kan de zeven levensverschijnselen noemen
14
Organismen Organisme: een levend wezen
Organismen vertonen levensverschijnselen Levensverschijnselen: kenmerken die alle organismen hebben
15
Levend, dood of levenloos
Levend: organisme dat levensverschijnselen vertoont Dood: het heeft geleefd, maar vertoont nu geen levensverschijnselen meer Levenloos: heeft NOOIT geleefd
16
Voorbeelden
17
Opdracht Maak opdracht 1en 2 in je werkboek. Pg. 6
Klaar? Begin vast aan opdracht 8 min.
18
7 levensverschijnselen
19
Levensverschijnselen
Ademhalen Voeden Uitscheiden Waarnemen (zien, horen, voelen en ruiken) Bewegen Voortplanten Groeien
20
Moeilijk te onthouden? Ezelsbruggetjes VV buwag
Als = Ademhalen Vader = Voortplanten Uitgaat = Uitscheiden Wordt = Waarnemen Vader = Voeden Goed = Groeien Bezopen = Bewegen VV buwag
21
Oefenen: https://www.youtube.com/watch?v=VoHDerRARpE
Liedje:
22
Aan de slag! Huiswerk: M: 1 t/m 3 L: bs 1
23
Bs 2: tekeningen maken
24
Planning Herhaling Leerdoelen
Uitleg over het maken van goede biologie tekeningen Opdracht tekeningen maken Huiswerk
25
Herhaling Wat is een organisme? Wanneer is iets levenloos?
Wanneer noemen we iets dood? Wat zijn de 7 levensverschijnselen?
26
Leerdoelen van vandaag
Je moet de volgende dingen in een tekening kunnen onderscheiden: Natuurgetrouw of schematisch Buitenaanzicht, lengtedoorsnede, dwarsdoorsnede Je kunt de punten benoemen waaraan een goede tekening moet voldoen.
27
Biologie tekeningen Natuurgetrouw Schematisch
28
Biologie tekeningen Aanzichten Buitenaanzicht Lengtedoorsnede
Dwarsdoorsnede
30
Natuurgetrouwe tekening: alle details zijn zo nauwkeurig mogelijk weergegeven
Schematische tekening: alleen de belangrijkste kenmerken zijn weergegeven Buitenaanzicht: zoals het organisme er van buiten uitziet Lengtedoorsnede: zoals het organisme eruitziet als het in de lengterichting is doorgesneden Dwarsdoorsnede: Zoals het organisme eruitziet als het in de dwarsrichting is doorgesneden
31
Start van een tekening bij biologie
Horizontale lijn bovenin en verticale lijn rechts Titel: Natuurgetrouw of schematisch Buitenaanzicht/lengtedoorsnede/dwarsdoorsnede Inge val van een microscoop of loep: vergroting! Naam, datum en klas
32
Start van een tekening bij biologie
Naam Datum klas Schematische/natuurgetrouwe tekening van een …………………….. (Vergroting: …….x)
33
Tekenregels Maak grote tekeningen
34
Te klein
35
Goed!
36
Tekenregels Maak grote tekeningen
Gebruik een potlood (nooit stift of pen) Gebruik een liniaal om lijnen te zetten Benoem de onderdelen
37
Niet goed! Oog Gezicht Mond Naam
Datum Schematische/natuurgetrouwe tekening van een smiley Vergroting: …….x Oog Gezicht Mond
38
Goed! Oog Gezicht Mond Naam
Datum klas Schematische/natuurgetrouwe tekening van een smiley Vergroting: …….x Oog Gezicht Mond
39
Teken wat je ziet en niet wat je denkt dat je moet zien!
40
Opdracht tekeningen Werkblad helemaal doorwerken.
Deze les en de volgende les.
41
Huiswerk
42
Bs 3: vergroten
43
Planning Herhaling Leerdoelen Huiswerk
44
Herhaling Wat zijn de zeven levensverschijnselen?
Wat moet er allemaal in de titel staan? Welke twee typen doorsneden zijn er? Waar moet je opletten bij het maken van een biologie tekening
45
Leerdoelen van vandaag
Je kunt de delen van een bruine boon benoemen en herkennen in een afbeelding Je kent de functies van de onderdelen van een bruine boon. Je kunt uitleggen wanneer je loep of een microscoop gebruikt.
46
Loep of microscoop Loep Microscoop Kleine organismen
Hele kleine organismen
47
Zaden
48
De bruine boon Alle zaden zijn op dezelfde manier opgebouwd.
Nu kijken we naar de bruine boon
52
Zaadhuid: het vlies dat om het zaad zit
Zaadlob: deel van het zaad dat reservevoedsel bevat Navel: de plaats waar het zaad heeft vastgezeten aan de moederplant Hartvormig bultje: een donker bultje onder de navel Poortje: een opening in de zaadhuid Kiem: het begin van een worteltje en blaadjes in de zaad Kiemplantje: het plantje dat uit het zaad komt.
53
Voorbeeld toetsvragen
Benoem de nummers: 2, 3, 7 en 8 Wat is de functie van onderdeel 1? Je wilt een plant beter bekijken. Gebruik je dan een loep of een microscoop?
54
Huiswerk M: 7 t/m 9 L: bs 1 t/m 3
56
Bs 4: Tabellen en grafieken maken
57
Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg tabellen
Maken opdracht 10 + bespreken Uitleg grafieken Voorbeeld toetsvragen Huiswerk
58
Herhaling Wat zijn de zeven levensverschijnselen?
Wat moet er allemaal in de titel staan? Welke twee typen doorsneden zijn er? Waar moet je opletten bij het maken van een biologie tekening
59
Leerdoelen van vandaag
Je kunt de delen van een bruine boon benoemen en herkennen in een afbeelding Je kent de functies van de onderdelen van een bruine boon. Je kunt uitleggen wanneer je loep of een microscoop gebruikt.
60
Tabellen Tabel: lijst waarin gegevens op een overzichtelijke manier worden weergegeven
61
Opdracht Maak opdracht 10 in je werkboek. Pg. 14
Klaar? Begin vast aan opdracht 11 10 min.
62
Grafieken Grafiek: plaatje waarin gegevens op een duidelijke manier zichtbaar zijn X-as: horizontale lijn Y-as: verticale lijn
63
Voorbeeld toetsvragen
Groeit tuinkers beter met of zonder licht? Leg je antwoord uit. Na hoeveel dagen is het plantje langer dan 3 cm. Wat hoort er bij de X-as te staan? ??????
64
Huiswerk M: 10 en 11 L: bs 1 t/m 4
66
Bs 5: Groei
67
Planning Herhaling Leerdoelen Voorbeeld toetsvragen Huiswerk
68
Herhaling Wat zijn de zeven levensverschijnselen Wat is de X-as?
Wat is de Y-as? Wat is de functie van het poortje bij een zaad?
69
Leerdoelen van vandaag
Je kunt omschrijven wat groei en wat ontwikkeling is. Je kunt de groei van een mens beschrijven.
70
Groeien Groeien: Het groter en zwaarder worden van een organisme.
71
Groeien Groeisnelheid: het aantal centimeters dat je per jaar groeit.
Groeispurt: een periode van snelle groei.
72
Groei van verschillende lichaamsdelen
73
Opdracht 12 (en 15) Meet je eigen lengte (wacht tot de docent zegt dat je mag gaan meten) Zet je lengte in je schrift en op het bord Iedereen lengtes opgeschreven? Bereken de gevraagde gemiddeldes van opdracht 14 Als je moet wachten werk je verder aan de opdrachten van bs 5.
74
Voorbeeld toetsvragen
Hoe noemen we een periode van snelle groei? Tussen welke leeftijden zijn meisjes langer dan jongens?
75
Huiswerk M: 12 t/m 15 L: bs 1 t/m 5
77
Bs 6: Ontwikkeling
78
Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg ontwikkeling Maken opdrachten
Voorbeeld toetsvragen Huiswerk
79
Herhaling Welke delen van het lichaam groeien het langzaamst?
Wat is een groeispurt? Wat is de definitie van groeien? Wat zijn de 7 levensverschijnselen?
80
Leerdoelen van vandaag
Je kunt uitleggen wat groei en ontwikkeling is Je kunt de groei bij een mens beschrijven Je kan de verschillende typen ontwikkeling bij de mens benoemen Je kunt de levensfasen met de gemiddelde leeftijden en kenmerken benoemen Je kan omschrijven wat metamorfose is Je kan de levenscyclus van een vlinder en andere dieren beschrijven
81
Ontwikkeling Ontwikkeling: Het optreden van veranderingen in de bouw van een organisme.
83
Metamorfose Larven: jongen van dieren die een metamorfose ondergaan.
Metamorfose (gedaanteverwisseling): verandering van lichaamsbouw en levenswijze.
85
Levenscyclus: de stadia in het leven van een organisme samen
Rupsen: Larven van vlinders Vervellen: Het pantser breekt open en het organisme kruipt er uit. Verpoppen: een omhulsel vormen om het lichaam. Cocon: het omhulsel van een pop Imago: Een volwassen vlinder
86
Levensfasen
87
Voorbeeld toetsvragen
Hoe noemen we een persoon van 18 jaar? Welke 3 type ontwikkeling kent de mens? In welk stadium van de levenscyclus van een koolwitje vindt de meeste ontwikkeling plaats? En in welk stadium de meeste groei?
88
Huiswerk M: 16 t/m 22 L: bs 6
90
Bs 7: hoofdthema’s in de biologie Bs 8: Biologie in beroepen
91
Planning Herhaling Leerdoelen Hoofdthema’s in de biologie
Biologie in beroepen Voorbeeld toetsvragen Huiswerk
92
Herhaling Welke stadia kent de levenscyclus van de mens?
Welke 3 type ontwikkeling kent de mens? Uit welke vier stadia bestaat de levenscyclus van het koolwitje? Wat is metamorfose?
93
Leerdoelen van vandaag
Je moet de hoofdthema’s in de biologie kunnen benoemen en deze in voorbeelden herkennen Je kan beroepen noemen waarbij biologie een rol speelt.
94
Hoofdthema’s in de biologie
Zelfregulatie Zelforganisatie Interactie Reproductie Evolutie
95
Hoofdthema’s in de biologie
Wie weet er een goed ezelsbruggetje? Zelfregulatie Zelforganisatie Interactie Reproductie Evolutie
96
Zelfregulatie Zelfregulatie: organismen regelen veel dingen zelf en blijven hierdoor leven
97
Zelforganisatie Zelforganisatie: Tijdens de groei en ontwikkeling organiseren organismen zichzelf.
98
Interactie Interactie: het reageren van organismen op elkaar en de wisselwerking tussen organismen en hun omgeving.
99
Reproductie Reproductie: organismen reproduceren zichzelf door voortplanting.
100
Evolutie Evolutie: De ontwikkeling van het leven op aarde waarbij soorten ontstaan, veranderen en/of verdwijnen
102
Bs 8: Biologie in beroepen
105
Opdracht Maak opdracht 25 in je werkboek. Pg. 15 8 min.
106
Voorbeeld toetsvragen
Welk(e) hoofdthema(’s) zie je in de afbeelding hiernaast? Geef een voorbeeld van evolutie. Noem drie beroepen waarbij je biologie nodig hebt.
107
Huiswerk M: 23 t/m 25 L: bs 5 t/m 8
109
Bs 9: De levenscyclus van de bruine kikker
110
Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg levenscyclus bruine kikker
Voorbeeld toetsvragen Huiswerk
111
Herhaling Benoem de vijf hoofdthema’s die we onderscheiden in de biologie. Geef een voorbeeld van interactie Wat is zelforganisatie? Noem 3 beroepen waarvoor je biologie nodig hebt.
112
Leerdoelen van vandaag
Je kan de levenscyclus van een bruine kikker beschrijven
115
Ademhaling Uitwendige kieuwen en huid Inwendige kieuwen en huid
Longen en huid
116
Kikkerdril: eieren van kikkers
Kikkervisje: larve van een kikker Uitwendige kieuwen: aanhangsels waarmee ademgehaald wordt Inwendige kieuwen: kieuwen aan de binnekant van het lichaam (zoals bij vissen)
117
Voorbeeld toetsvragen
Wat is het voedsel van een kikkervisje? Een salamander ontwikkelt zich op een zelfde manier als een kikker. Wat is de manier van ademhaling van de salamander uit onderstaande afbeelding?
118
Huiswerk M: 26 t/m 28 L: bs 5 t/m 9
120
Bs 10: Nestvlieders en nestblijvers
121
Planning Herhaling Leerdoelen Uitleg nestvlieders en nestblijvers
Voorbeeld toetsvragen Huiswerk
122
Herhaling Welke stadia kennen we bij de kikker?
Hoe verandert de manier van ademhaling tijdens de ontwikkeling van kikkervisje tot kikker? Wat zijn de 5 hoofdthema’s in de biologie?
123
Leerdoelen van vandaag
Je kan de kenmerken van nestblijvers en nestvlieders noemen.
124
Nestblijvers en nestvlieders
Nestblijvers: dieren (Vogels) die na de geboorte hulpeloos zijn Nestvlieders: dieren (vogels) die na de geboorte direct het nest verlaten
125
Nestblijver Vogels zijn na de geboorte kaal, hulpeloos en blind
Blijven een tijdje in het nest
126
Nestvlieder Hebben bij de geboorte al veren of een vacht en kunnen al zien Kunnen binnen een dag al hun ouders volgen
127
Voorbeeld toetsvragen
Geef voor elke afbeelding aan of het een nestvlieder of een nestblijver is. Leg je antwoord uit.
128
Huiswerk M: 29 t/m 30 L: 6 t/m 10
130
Wat moet je kennen voor de repetie?
Alle teksten De definities op het blad Afbeeldingen Je werkboek Aantekeningen
131
Leer idee voor biologie
Leer de doelstellingen op pg. 28, 29 en 30 uit je hoofd. laat je overhoren. Bijv. Wat is biologie? Wat zijn de levensfasen bij de mens? Welke kenmerken horen er bij elke levensfase? leer de definities (zie blad) Laat je overhoren Lees de basisstoffen goed door en leer de afbeeldingen Maak een oefentoets of oefeningen op
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.