De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De communicatie na de brand bij Chemie-Pack

Verwante presentaties


Presentatie over: "De communicatie na de brand bij Chemie-Pack"— Transcript van de presentatie:

1 De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters 1

2 Spreekpunten: Wouter Jong en Roy Johannink werken bij het Nederlands Genootschap van Burgemeesters Beroepsvereniging van burgemeesters Ondersteunen burgemeesters bij crises door ervaringen van collega’s door te geven

3 Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

4 Vertrouwen in overheid bij crises
Vertrouwen in overheid bij crises. Hoe groter de onzekerheid, hoe belangrijker het vertrouwen wordt. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

5 Vertrouwen in overheid kan bij crises anders liggen
Vertrouwen in overheid kan bij crises anders liggen. Weinig vertrouwen kabinet-Balkenende, wel vertrouwen in aanpak SARS-epidemie

6 Kort op de bal zitten qua communicatie
Kort op de bal zitten qua communicatie. Probleem: interne crisisstructuur, overleggen, afstemming regio’s en landelijk. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

7 Ja maar… Moet je dan de hele dag op internet zitten ofzo
Ja maar… Moet je dan de hele dag op internet zitten ofzo? Hoe zorg je voor 24/7 aanwezigheid op social media? Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

8

9 Apps en rss-feeds en andere middelen om op de hoogte te raken van een crisis van jouw eigen organisatie. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

10 Belangrijk om “radar” aan te zetten
Belangrijk om “radar” aan te zetten. Het gaat niet om de feiten maar om de perceptie van de feiten. De feiten komen uit de hulpdiensten. Burgemeester slaat in communicatie de brug tussen feiten en perceptie. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

11 Percepties bepalen de werkelijkheid

12 Wie bepaalt of bewonersbijeenkomst nodig is?

13 Laat omgeving ‘scannen’ om niet verrast te worden door informatie die buiten rondgaat. Sluit aan op informatie die buiten rondgaat en stel vast wat de perceptie is. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

14 Scannen? Hoebedoelu? Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

15 Google Realtime

16 Grip op de situatie krijgen door advies in te winnen, in scenario’s te denken en interactie met buitenwereld vast te houden Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

17 Hoe zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde wijze communiceert
Hoe zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde wijze communiceert? Niet dat de een iets totaal anders zegt dan de ander bijv.? Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

18 Communicatie als professie neerzetten

19 Zou deze boodschap niet aangepast moeten worden
Zou deze boodschap niet aangepast moeten worden? 'Ga direct naar binnen, sluit deuren en ramen, zet (regionale) radio of tv aan' Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

20 Brand Kijfhoek in Zwijndrecht
Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Leren van Amber Alert Brand Kijfhoek in Zwijndrecht Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

21 Betekent wel dat je moet weten wie smaakmakers op twitter zijn
Betekent wel dat je moet weten wie smaakmakers op twitter zijn. Zonder retweet geen impact. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

22 Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises
Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

23 “Zet iemand met een iPhone in een opvanghal en iedereen is geinformeerd.” Maar ook: tickertape RTV Rijnmond, bewonersbrieven, bijeenkomsten etc. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

24 Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises
Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Leren van Amber Alert Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

25 Sluit aan op kennisniveau buitenwereld
Sluit aan op kennisniveau buitenwereld. Bevestig wat klopt en ontkracht geruchten die niet kloppen. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website

26 Resumerend: De buitenwereld bepaalt of iets een crisis is
Resumerend: De buitenwereld bepaalt of iets een crisis is. Communicatie via gemeente of crisis.nl moet toegevoegde waarde hebben. Houdt snelheid erin met communicatie. En: er is meer dan social media alleen. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website


Download ppt "De communicatie na de brand bij Chemie-Pack"

Verwante presentaties


Ads door Google