Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Gymnasium+ Valuascollege
Gymnasium+ Valuascollege Een reis langs de kenmerkende punten
3
Doelstelling is om de brugklassers in algemene zin te informeren over het gymnasium en gymnasium valuascollege. Vragen die daarbij beantwoord worden: Wat is een gymnasium? Wat is het gymnasium valuascollege? Wat heb je eraan? Wanneer is het wat voor jouw?
4
Haal het beste uit jezelf !!
Laat hier de ll uit de klas zeggen wat zij al weten van een gymnasium: inhoud, typering ll, meerwaarde
5
Eigenschappen Gymnasiumleerling
Intelligent:willen en kunnen ( veel ) Houding: onderzoekend / nieuwsgierig Creatief: probleemoplossend, kritisch en verbaal sterk Brede interesse Zelfstandig / samenwerken
6
Excellentie door Brede Oriëntatie
Probleemoplossend vermogen Samenhang en plaats van jezelf in de wereld Voorbereiding academische vervolgstudie Maatwerk voor leerling Peers
7
Opbrengsten Goede resultaten, gewaardeerd diploma
Bereid goed voor en onderscheidend op academische vervolgstudie Certificaten Cambridge (verplicht ) Goethe / Delf Scolaire Persoonlijke groei Specifieke individuele resultaten / activiteiten Extra vak, vervroegd examen; /Pre-academic ervaringen Projecten, studiereizen Vooral in vergelijking met het atheneum wordt hier bedoeld
8
Porta nigra in trier: studiereis in de 2e klas: cultuur en binding ( surveivelen )
9
Pijler 1: Klassieke Gymnasium
Latijn, Grieks: Taal en Cultuur Studiereizen: verantwoordelijkheid leerling
10
Meerwaarde klassieken
boek livro libro livre liber vier quarto cuatro quatre quattro quattuor leven viver vivir vivre vivere Nederlands Portugees Spaans Frans Italiaans Latijn Taalinzicht concentratie / doorzettingsvermogen Analytisch vermogen
11
Meerwaarde klassieken
Vorming: wetenschappelijk denken leven: ethische en morele vraagstukken Cultuur: beter begrip van de wereld om je heen Peers: tempo; type leerlingen
12
London studiereis in derde klas: musea, onderdompeling engelse taal ( gastgezinnen ), kunst cultuur en wetenschap , zelf voorbereiden: reisgids, presentaties aan elkaar tijdens de reis
13
Pijler 2: Plus = breed, persoonlijk en uitdagend
Intensief talenonderwijs Voor iedereen: De Cambridge-variant voor Engels; 3G: examen B2; vervroegd examen Keuze ( 1 of 2 ) De Delf Scolaire-variant voor Frans; De Goethe-variant van Duits; Belangrijk is hier aan te geven dat engels natuurlijk de voertaal is in de academische wereld maar ook in de wereld van nu. Onderdompeling in de taal is van belang voor de taalontwikkeling ( in de lessen wordt dan ook gewerkt met doeltaal is voertaal ) Cambridge is dan de uitgebreidere variant van anglia, heeft internationaal ook veel meer aanzien, er wordt behalve aan lees en schrijfvaardigheid ook aandacht besteed aan luister en spreekvaardigheid. Ook aandacht voor het feit dat TTO-duits op atheneum: net zoveel moderne talen uren als op gymnasium, maar de focus op duits, terwijl op gymnasium focus op engels met daarnaast keuze voor versterkt duits of frans, meer mogelijkheden dus.
14
Parijs, studiereis in de 4e gekoppeld aan KCV waarin deze reis voorbereid wordt.
15
2. Onderzoeken: doorlopende lijn leerjaar 2 t/m 5
2 Gymnasium+: 2 uren per week; 3 Gymnasium+: 2 uren per week 4 en 5 Gymnasium: profielgerichte onderzoeken Jounalistiek, leef met je hart Debatteren, pre-ac. experience
16
Onderzoekend: 21 century skills
17
Werkwijze onderzoeksprojecten
Thema’s: Energie, bouwen, voedsel, water Mindmap: voorkennis en nieuwe vragen Eigen onderzoeksvraag en opzet Uitvoeren Projectgroepen
18
Onderzoeksopdrachten 2G
Energieverbuik VVV stadion Plofkippen Chocolade produktie Kwaliteit buurtsupermarkten Bordspel ontwerpen Vleesvervangers Huis van de toekomst
19
3. Individuele projecten
Excellente leerlingen Onderbouw Keuze eigen onderwerp In een aantal reguliere lessen wordt hieraan gewerkt Begeleiding door docent van gymnasiumteam Chinees Moleculair koken Spaans Science enz
20
3. Individuele projecten
Bovenbouw: Academic Experience Vervroegd examen Extra vak Honours programma Peers Eigen regie pakken!!!!
21
Ontwikkeling Persoonlijk en Veilig Gymnasium
Leerling / mentor / ouders Docententeam Gymnasium Samen bouwen : meedenken over onderwijs Leerlingklankbordgroepen Ouderklankbordgroep
22
Als afsluiting in de 5e de rome reis; eigen reisgids wordt gemaakt waardoor de reis optimaal voorbereid wordt en de puzzelstukjes van eea in elkaar vallen…
23
Verrijkt VWO Periode van 4 Gymnasium tijd gebruiken om te verrijken ( bv buitenlandervaring ) Pilotfase met enkele leerlingen versnellen in 2 en 3e klas Maatwerk: plan, haalbaarheid voorbereiding, afspraken
24
Tweejarige brugperiode
Homogene groepen met bovengemiddelde leerlingen veel aandacht voor begeleiding en persoonlijke ontwikkeling groei weergeven met cijfers en vaardigheden twee jaar dezelfde klassensamenstelling en mentor opstroom van en overstap naar Atheneum blijft mogelijk
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.