De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering

Verwante presentaties


Presentatie over: "LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering"— Transcript van de presentatie:

1 LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering
07/05/2015

2 Agenda Welkom en goedkeuren verslag 22 mei 2014
Schooltoelage: informeren en sensibiliseren Uitrol M-decreet : vervroeging waarborgregeling Inschrijven in het basisonderwijs in Gent Buitengewoon onderwijs Gewoon onderwijs Terugblik MJA 2015: resultaten en evaluatie Keuzeprocessen en sociale mix in gewoon basisonderwijs Varia

3 1. Welkom Voorleggen en goedkeuren verslag 22 mei 2015
Voorstellen van nieuw stemgerechtigd lid in de AV: Ruud van de Velde, Adjunct van de directie, Coördinator Brede School en Brugfiguren Pedagogische Begeleidingsdienst – stad Gent Neemt de decretaal voorziene, bij ons nog niet-ingevulde plaats van het schoolopbouwwerk in. We nemen afscheid van Frank Henry - algemeen directeur stedelijk basisonderwijs Chris Van den Bossche - VCLB Brugfiguren als stemgerechtigd in de AV, consensus of stemmen ?

4 2. Schooltoelage Informeren en sensibiliseren van ouders Wie kan aanvragen: De ouders De school CLB (leden)organisaties VAC Virginie Lovelinggebouw, Koningin Maria Hendrikaplein 70, 9000 Gent, ma en woe – 16.00u

5 3. Uitrol M-decreet Waarborgregeling gaat een jaar vroeger in (op ) wegens al minder leerlingen in BuBaO op 01/02/2015 Als tijdelijk project voor Doelstelling – zie ‘20 gestelde vragen over M-decreet’: Alle middelen die naar de leerlingen met een beperking gaan in het buitengewoon en geïntegreerd onderwijs, blijven behouden. Op die manier wordt de omkadering van het personeel in het buitengewoon onderwijs beschermd. Als door het M-decreet minder leerlingen naar het BuO gaan, dan worden de vrijgekomen middelen ingezet ter ondersteuning van gewoon onderwijs. Bij verschuivingen tussen types binnen het BuO kan een deel van de middelen van de waarborgregeling ook in het BuO aangewend worden.

6 3. Vervroegde waarborg Bepaling in voorontwerp van decreet (VLaReg 24/04/’15) Nog te stemmen in parlement Daling van leerlingen in BuBaO: : : Verschil: 906 (=-3,0 %) Vrijgekomen middelen (gecorrigeerd voor demografie): Lestijden: Uren paramedisch e.a. p.: 2174 Voor ondersteuning van leraren(teams) gewoon BaO in onderwijs aan lln met specifieke behoeften “in het bij zonder“ met verslag voor (de sterkste dalers): Type 1, basisaanbod, type 2, type 3 Evenredige verdeling per net (overeenkomstig daling aantallen lln.) Per net bepaalt paritaire commissie besturen – personeel de verdeling over de scholen BuBaO (tijdelijke aanstellingen). Kans om bij GON/ION “vergeten groepen” te ondersteunen?

7 4. Inschrijven in het basisonderwijs: 4
4. Inschrijven in het basisonderwijs: Buitengewoon onderwijs ‘15-’16 M-decreet volledig in werking vanaf 01/09/2015 1ste keer inschrijven basisaanbod en type 9 Gezamenlijke inschrijvingsperiode alle scholen buitengewoon onderwijs In oktober 2015 nieuw overleg buitengewoon onderwijs : hoe verliep de inschrijvingsperiode ? Afspraken over inschrijvingen voor schooljaar Trachten gezamenlijke inschrijvingsperiode af te spreken en af te stemmen op periode gewoon basisonderwijs Alle scholen en toeleiders danken voor hun inzet en engagement voor het realiseren van de inschrijvingen. Bij twijfel zeker altijd contact opnemen met Els. Vermelden plannen minister: aparte inschrijvingsregels voor het buitengewoon onderwijs én vereenvoudiging inschrijvingsregels voor gewoon onderwijs. Brief aan de minister + hoorzittingen in het Vlaams Parlement.

8 4. Inschrijven in het basisonderwijs: 4.2. Gewoon onderwijs ‘16-’17
Aanmeldings- en inschrijvingsdata voor Inschrijvingen van de instappers (°2014) met voorrang als broer/zus of kind van personeel: vanaf 19 oktober tot en met 30 oktober 2015 op de school (herfstvakantie van 02/11 tot 8/11) Aanmeldingen: 29 januari 2016 om 12 uur ’s middags tot 19 februari 2016 om 12 uur ’s middags (3 weken) (krokusvakantie van 08/02 tot 14/02) Resultaat van de aanmeldingen: vanaf late namiddag 26 februari 2015 Inschrijven met ticket: vanaf di 1 maart 2016 tot en met 21 maart 2016 (paasvakantie van 28/3 tot 10/4) Inschrijvingen zonder ticket: vanaf 12 april 2016 Bespreken en stemmen van de aanpassingen van het aanmeldingsdossier. Herfstvakantie valt laat. Aanmeldingsperiode 3 weken, krokusvakantie is de tweede week en valt dus midden in de aanmeldingsperiode. Inschrijvingen kunnen pas vanaf 1/03, daarom wordt gestart op een dinsdag. Deze periode moet 15 schooldagen duren en eindigt dus op maandag.

9 4.2. Gewoon onderwijs ‘16-’17 Nieuwe indeling deelgebied Gentbrugge/Ledeberg in twee deelgebieden : Gentbrugge (Gentbrugge & Oud-Gentbrugge, d.i. wijken 16 & 17) Streef% KO: 30% Instappers: 22% LO: 36% Ledeberg – Moscou-Vogelhoek (stadswijken 18 en 15). Streef% KO: 47% Instappers: 35% LO: 59% Voor Ledeberg afzonderlijk zou dat nog eens 8% hoger zijn. Ter vergelijking: voor Gentbrugge – Ledeberg samen was dat: Streef% KO: 38% Instappers: 28% LO: 47% Aanleiding: vraag van De Kleurdoos - werd te “wit” Nieuwe indeling wordt over twee jaar opnieuw geëvalueerd

10 Kaart: Gentbrugge en Ledeberg en de hierin liggende scholen

11 4.2. Gewoon onderwijs ‘16-’17 Correctie instappers – school kan vragen om die niet toe te passen Streefcijfer IND instapklas = streefcijfer IND K1-K2-K3 Vraag stellen aan de voorzitter Er wordt getracht te realiseren dat in de aan de ouders over de resultaten de afstand domicilie-school wordt vermeld voor de scholen waarvoor het kind werd geweigerd (cf. opmerking CLR). Mandaat aan voorzitter en LOP-deskundige om de aanpassingen op te nemen in het aanmeldingsdossier 2016 voor de CLR

12 4.2. Gewoon onderwijs ‘16-’17 Stemming Stemming over de veranderingen
Wat niet werd vermeld, werd niet aangepast en blijft gelden Nieuwe periodes Twee nieuwe deelgebieden Individuele mogelijkheid per school/VP tot niet-toepassing van de correctie voor de instappers Mandaat om de aanpassingen op te nemen in het dossier voor de CLR

13 4.3. MJA2015 – kwantitatieve resultaten
Groep Aangemelde kinderen Toegekende plaatsen 6e leerjaar 27 1,2% 22 81,5% 5e leerjaar 42 1,8% 33 78,6% 4e leerjaar 52 2,2% 38 73,1% 3e leerjaar 68 2,9% 46 67,6% 2e leerjaar 86 3,7% 44,2% 1e leerjaar 161 6,9% 85 52,8% Geboortejaar 2010 110 4,7% 47,3% Geboortejaar 2011 137 5,9% 75 54,7% Geboortejaar 2012 240 10,3% 117 48,8% Geboortejaar 2013 1409 60,4% 1350 95,8% TOTAAL 2332 100,0% 1856 79,6%

14 4.3. MJA2015 – kwantitatieve resultaten
Capaciteit: instappers ( + 17) Broers & zussen 1304 (43,0% / cap) Aangemeld: instappers (2332 alle lftdn) (> 87% alle Gentse kinderen °2013) Kansarm 23,5% (evenredige verdeling: 29,2%) Ticket (= 95,8%) (1856 alle lftdn) In school 1e keuze 73,4%  86,2% (incl B&Z / ⁰2013) In school 2e keuze 13,8% In school 3e keuze ,9% In school 4e keuze ,3% In school 5e keuze ,9%

15 4.3. MJA2015 – kwantitatieve resultaten
Stand van zaken instappers °2013 op 06/05/2015 met toelating: met inschrijving: met uitschrijving: met plaats vrijgegeven: met annulatie: geweigerd, zonder toelating/inschrijving: 59 hadden op 06/03 ge en ticket, waarvan 50 uit Gent)

16 4.3. Terugblik MJA2015 –Technisch luik
Geen technische problemen tijdens aanmelden. Wél vertraging bij versturen mails met resultaten. Digitaal platform is afgewerkt. We ijveren nog verder voor: Vermelden afstand thuis – school in mail resultaten Aanmelden B/Z – KvP in oktober Koppeling CAR – schoolsoftware – DISCIMUS Duidelijker instructies voor gebruikers van CAR

17 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 1
Online survey tijdens aanmeldingen “Geef de scholen waarbij je aanmeldde, een score van van 1 (helemaal niet tevreden) tot 10 (heel erg tevreden als mijn kind hier een plaats zou krijgen)” Op 479 ouders (= 20,5% van 2332 aangemelde kinderen), [2014: 21,8%] Gaf 11,7% aan één of meer scholen score “1” [2014: 13,5%] Plaatste 5,6% de scholen niet volgens voorkeur [2014: 6,6%] 5,7% bij de 351 instappers [2014 : 7,1%] Ter vergelijking < 5% non-take up bij instappers [ 7,3%] Samen 16,3% (78 aangemelde kinderen, waarvan 64 instappers) Deze ouders kregen verzoek om hun keuzes in CAR in overeenstemming te brengen met hun voorkeuren. We bekijken of instructies op scherm nog duidelijker kunnen. Een score “1” betekent: “Ik wil deze school niet voor mijn kind.” Het is van belang dat ouders geen scholen aanvinken waar ze hun kind NIET naartoe willen sturen. Het is evenzeer van belang dat ze de scholen in volgorde van hun voorkeur plaatsen. Bij de toewijzing van de vrije plaatsen wordt met die voorkeurorde rekening gehouden.

18 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 1
Enkel ouders met correcte ordening van scholen (331 instappers / 452 alle lftdn.) Gemiddelde tevredenheidsscore School van hoogste voorkeur (73,4%) 9, /10 School van 2e voorkeur (13,8%) 7,8 School van 3e voorkeur ( 4,9%) 6,6 School van 4e voorkeur ( 2,3%) 5,6 School van 5e voorkeur ( 0,9%) 5,2 School van nog lagere voorkeur ( 0,5%) 5,0 Geen ticket ( 4,2%) Gemiddelde gerealiseerde tevredenheid (weging naar verdeling gerealiseerde voorkeuren bij 1409 aangemelde instappers) 8,8 /10

19 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 2
Respondenten 365 aanmelders hebben hun mening gegeven (16% van de aanmelders) [2014: 356 – 14%] 324 (89% van de respondenten) is vader, moeder, … 62% kreeg school van 1ste keuze 14% kreeg school van 2de keuze 7% kreeg school van 3de keuze 4% kreeg school van 4de keuze 4% kreeg 5de keuze of lager 9% kreeg geen ticket Aandeel ouders van instappers: wellicht 1 op 3 (zie “brochure”).

20 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 2
Respondenten Aangemelde kinderen Ouder van indicatorleerling: 13% 32% IND-lln. Opleiding moeder HO 74% 50% Volledig SO 18% 24% Trekt schooltoelage 10% 17% Niet-Nederlandstalig 13% 31% In vergelijking met de gezinnen van de 2332 aangemelde kinderen (alle leeftijden), telt de groep respondenten van de tevredenheidsbevraging meer gezinnen met hoogopgeleide moeders en minder gezinnen die een schooltoelage ontvangen of niet-Nederlandstalig zijn. Niet verrassend, gezien kansarme en niet-Nederlandstalige ouders meer een beroep doen op scholen en organisaties voor de aanmelding van hun kinderen.

21 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 2
Brochure en website Over de brochure (32% kreeg een brochure) 88% van hen vond deze helder (in 2013: 78%, in 2014: 85%) 82% van hen vond de uitleg voldoende (in 2013: 76%, in 2014: 80%) Over de website 72% vond de site helder (in 2013: 67%, in 2014: 76%) 6% vond de site niet helder (in 2013: 12%, in 2014: 6%) 73% vond de uitleg op de site voldoende (in ‘13: 68%, in ‘14: 75%) 7% vond de uitleg op de site onvoldoende (in ‘13: 11%, in ‘14: 7%) 70% vond de website gebruiksvriendelijk (in ‘13: 68%, in ‘14: 76%) 7% vond ze niet gebruiksvriendelijk (in ‘13: 10%, in ‘14: 3%)

22 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 2
Het aanmelden zelf 86% vond de aanmeldingsperiode gepast van duur (in 2013: 85%, in 2014: 89%) 5% vond ze een week te kort 10% vond ze een week te lang 8% van de aanmelders had problemen bij het aanmelden (in 2013: 22%, in 2014: 6%) 4% had problemen met toevoegen/rangschikken van scholen 2% had problemen met invoer/aanpassing van gegevens 1,5% kreeg een foutmelding op het scherm

23 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 2
De helpdesk 18,5% van de respondenten maakte gebruik van de helpdesk (in 2014: 16%) 88% vond de verkregen uitleg duidelijk (in 2013: 82%, in 2014: 88%) 85% vond dat ze snel geholpen werden (in 2013: 83%, in 2014: 83%) De realisatie van de inschrijving na het aanmelden 81% vond de bevestigingsperiode gepast van duur (in 2013: 83%, in 2014: 81%) 13% vond ze een week te kort 6% vond ze een week te lang 76% vond de mailcommunicatie achteraf goed tot heel goed (in 2013: 73%, in 2014: 81%) 12% vond ze niet goed

24 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 2
De rangordecriteria 69% vond het criterium afstand “thuis-school” (heel) goed (in 2013: 68%, in 2014: 66%) 15% vond dit geen goed criterium (in 2013 en 2014: 15%) 50% vond het criterium afstand “werk-school” (heel) goed (in 2013 en 2014: 51%) 21% vond dit geen goed criterium (in ‘13: 21%, in ‘14: 23%) Algemeen oordeel 82% van de respondenten vond het aanmelden goed geregeld (in 2013: 78%, in 2014: 82%) 70% is tevreden over het resultaat voor hun kind 18% is niet tevreden over het resultaat voor hun kind 12% geeft geen mening over het resultaat (“neutraal”)

25 4.3. MJA2015 - Resultaten ouderbevraging 2
Algemeen oordeel 82% van de respondenten vond het aanmelden goed geregeld % is tevreden over het resultaat voor hun kind Wie tevreden is over het resultaat voor zijn kind, neigt er meer toe te vinden dat het aanmelden goed geregeld is. Maar toch: Bij de ouders die niet tevreden zijn met het resultaat, vindt 1 op 3 het aanmelden toch goed geregeld (18 op 57), tegenover: Bij de ouders die wel tevreden zijn met het resultaat, vindt maar 1 op 25 het aanmelden niet goed geregeld (9 op 221). Het % ouders dat het aanmelden goed geregeld vindt, is groter dan het % dat tevreden is over het resultaat voor zijn kind.

26 4.3. MJA2015 – Resultaten scholen & organisaties
30 scholen gewoon onderwijs & 11 medewerkers van organisaties beantwoordden de vragenlijst Zowel de brochure als de site werden positief beoordeeld: Op vlak van helderheid (82% - 73% / 64% - 64%) Op vlak van terug te vinden uitleg (79% - 73% / 72% - 64%) Op vlak van gebruiksvriendelijkheid (67% / 64%) Met als terugkerende bezorgdheid dat het voor kansarme ouders niet altijd evident is Bij 87% resp. 91% verliep het proces probleemloos

27 4.3. MJA2015 – Resultaten scholen & organisaties
De duur van de aanmeldings- en bevestigingsperiode werd als gepast ervaren (87% - 73% / 100% - 91%) 26 van de 30 scholen en 9 van de 11 organisaties vonden het aanmelden goed geregeld 22 scholen en 6 organisaties kunnen zich (helemaal) vinden in het criterium “thuis-school” 6 scholen en 2 organisaties vinden dit geen goed criterium 23 scholen en 6 organisaties kunnen zich (helemaal) vinden in het criterium “werk-school” 3 scholen en 2 organisaties vinden dit geen goed criterium

28 4.3. Terugblik MJA2015 - Resultaten tevredenheidsbevraging
De antwoorden, opmerkingen en suggesties worden meegenomen in de herwerking van de brochure en het verder perfectioneren van de website

29 5. Keuzeprocessen en sociale mix
Instappers Aanmeldingen 2015 Geboortejaar 2013 Aantal netten 1 2 3 4 totaal Aantal keuzes (beperkt tot eerste vijf) 158 46 63 109 59 116 221 22 94 71 189 5 56 298 353 25 732 341 571 470 27 1409 Van de ouders die 2 of meer voorkeurscholen aangeven, kiest slechts 15% binnen één net.

30 5. Keuzeprocessen en sociale mix
Instappers Aanmeldingen 2015 Geboortejaar 2013 Aantal netten 1 2 3 4 totaal Aantal keuzes (beperkt tot eerste vijf) 158 46 63 109 59 116 221 22 94 71 189 5 56 298 353 25 732 341 571 470 27 1409 Van de 571 ouders die hun keuze tot 2 netten beperken, kiest slechts 15% uitsluitend voor officieel onderwijs.

31 5. Keuzeprocessen en sociale mix (°2011 – aanmeldingen 2013, 1e toepassing DC)
Aantal scholen (vp)  Evolutie: jan tegenover feb. 2012 Tot. Weige-ringen = 0 BZ ≥ 50.0% methode  SIJB %IND > 70% totaal SIJB kansarmer (> 10%) 6 5* 2 kansarmer (< 10%) 5 3 1 naar streefnorm (>10%) 10 4 naar streefnorm (<10%) 9 status quo (± 5% rond % in feb. 2012) 17/43 16* 23 13 7 11 kansrijker (<10%) 2* kansrijker (>10%) omslag naar kansrijk (<10%) 2+2 omslag naar kansrijk (>10%) 95 38 39 24 17 22 23.2% 35.3% 36.4% 46.2% 17/43 (40%) SQ zaten al rond de norm; brengt totaal aandeel “positieve scholen” op 39/95 (41%). Met 1/11 in groep IND>70% komen we daar ook op 41%. *te verhogen met scholen die na aanmeldingsperiode capaciteit uitbreidden 22 vp positieve evolutie + 17 status quo rond streefnorm = 41%

32 6. Varia Inschrijvingsrecht vanaf 01 / 09 / 2016?
Brief van LOP Gent BaO naar minister Hoorzitting in Vlaams parlement Overleg gemand. LOP-voorzitters met minister


Download ppt "LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering"

Verwante presentaties


Ads door Google