Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Krachtige Leeromgeving
Tomas Michelena - Astrid Van Dyck - Laura Willekens
2
Overzicht Lesverloop Didactisch materiaal Didactische verantwoording
3
LESVERLOOP
4
Lesbegin 1. Terugkoppeling online tool: woordzoeker
2. Energizer: naam in lucht schrijven
5
Lesmidden 3. Groepsverdeling (4groepen van 5 lln)
4. Lk houdt overzicht en begeleidt 5. Namen per groep op A2-papier schrijven 6. Demonstratie 7. Boeken over popart kunstenaars kiezen 8. Figuur of woord zoeken 9. Schilderen
6
Leseinde 10. Eindevaluatie 11. Opruimfase
7
DIDACTISCH MATERIAAL
8
Online tools Woordzoeker Herhaling Essentie (kenmerken popart)
Invuloefening Huistaak Controle
9
DIDACTISCHE VERANTWOORDING
10
Didactische Basisprincipes
11
Aanschouwelijkheidsprincipe
Visueel (Boeken met foto’s) Kinesthetische (Al doende schrijven in de lucht) voorkeur
12
Activiteitsprincipe Namen in lucht schrijven Letterstijl kiezen
Popart boek kiezen Techniek kiezen Voeren hun ideeën uit
13
Belangstelling en motivatieprincipe
Marvel strip voorbeeld Linken aan popart Kleuren en techniek kiezen Zelfreflectie eindevaluatie
14
Integratieprincipe (Wie leest er strips, vertel)
Afronding: kenmerken werk Massaproductie linken aan popart
15
Herhalingsprincipe Inleiding: kenmerken herhalen → woordzoeker met kenmerken Energizer: letterstijl in de lucht schrijven Opdracht: letterstijl in opdracht verwerken Demonstratie: kenmerkend kleurengebruik Eindevaluatie: opdracht voldoen aan kenmerken → Herhalen op verschillende manieren
16
Beperkings- en geleidelijkheidsprincipe
Oefenen Tekenen Techniek zoeken Verven Online tool: kenmerken
17
Individualisatie- en differentiatieprincipe
Individuele reflectie tijdens de verfopdracht
18
Taalontwikkelend lesgeven of taalgericht vakonderwijs
19
Context Moeilijke woorden (massaproductie) laten uitleggen door leerlingen Zelf aanvullen in woorden die leerlingen al kennen
20
Interactie Uitleg van medeleerling sneller begrijpen
Vragen of iedereen mee is Demonstratie
21
Taalsteun Uitleg van lln bevestigen/bekrachtigen → “Goed zo!”
Door uitleg verhelderen de lln zich → eindreflectie (nadenken) → open vragen stellen Verbeteren impliciet: overcompenseren, lln zelf fout laten ontdekken expliciet: lln maakt taalfout, lkt verbeterd Schooltaal
22
Het geheugen
23
Factoren die de werking van het geheugen beïnvloeden
Fysieke toestand: koorts en moeheid → lln naar huis of ziekenboeg sturen Aandacht en concentratie: → lk blijft interessant door enthousiast te zijn Stoorzenders: → lk zorgt voor een beperkt aantal krachtige prikkels
24
Mogelijkheden op de kans om vergeten te beperken
Context: strips linken aan popart Leefwereld van lln betrekken (strip) Popart kenmerken toepassen in opdracht Herhaling: woordzoeker en invul oefening Visueel: boeken, foto’s, strips Naam in de lucht schrijven, later op papier Deelinformatie: vragen naar hun beginsituatie (wie weet er iets over popart, wie leest er strips,...)
25
Coderen van de prikkels die we waarnemen
Actief: bewust zelf zoeken naar popart voorbeeld Passief: onbewust voorbeelden die gegeven worden tijdens uitleg posters op de muur
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.