Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hoe bereiken we jongeren?
6 februari 2018 Michael Elbers
2
Even voorstellen 14.000 werknemers 300 communicatiemedewerkers
Social media team Hoi, mijn naam is Michael Elbers en ik werk bij het social media team van de gemeente Amsterdam. Bij de gemeente Amsterdam werken mensen. De gemeente is dan ook de grootste werkgever in Amsterdam. Van die collega’s werken er 300 bij communicatie. Ik werk zoals gezegd bij het social media team en ik laat jullie kort zien wat wij als team doen en daarna zal ik jullie de opdracht uitleggen. Mijn collega Suzanne Mol zal 1 van de 2 voorbeelden toelichten. Zij gaat iets vertellen over Appen in het verkeer campagne.
3
64.872 16.000 34.791 Het social media team van de gemeente beheert de 4 grootste social media accounts van de gemeente op FB, Twitter, Instagram en Linkedin. Daarnaast hebben grof gezegd 3 hoofdtaken: monitoring, webcare en publiceren. <volgende sheet>
4
Social media monitoring
Met Coosto, social media monitoring tool kunnen we snel een beeld schetsen van wat er in de buitenwereld gebeurt. Zeker op het moment van een crisis wil men snel een beeld krijgen van wat er speelt. Dit doen we oa door het maken van een omgevingsanalyse. Het voorbeeld dat je hier ziet is naar aanleiding van de schietpartij op Wittenburg. Met deze tool hebben we snel een beeld wat media maar ook wat bewoners over een incident zeggen. Maar we kunnen met deze tool ook andere zaken zoals webcare. Hebben jullie een idee wat webcare is? Maken jullie er zelf gebruik van?
5
Webcare Hier een voorbeeld van zo’n webcareconversatie, in dit geval via Twitter. Deze persoon stuurt ons een foto van fout aangeboden vuil. Mijn collega van webcare antwoord dat ie het doorgeeft, zet het in het interne systeem en de medewerker van de reiniging gaat op pad om het op te ruimen. In dit geval heeft de medewerker ook een foto gemaakt om te bewijzen dat ie het ook echt heeft opgeruimd.
6
Publiceren Naast monitoring en webcare publiceren we ook. Hier een voorbeeld van het best scorende bericht van afgelopen jaar. Dat gaat helaas over de burgemeester die is overleden. Iemand een idee hoe de nieuwe waarnemend burgemeester heet? Maar naast dit soort nieuws doen we gelukkig ook leuke dingen. Zo hebben we een paar weken geleden tijdens de laatste open dag van de Noord Zuidlijn Instastories op Instagram geplaatst.
7
Recent zijn er weer cijfers over het social media gebruik in Nederland bekend geworden.
Wie van jullie zit er op WA? Wie op FB? (etc.) Volgens het onderzoek neemt het gebruik van FB onder jongeren vooral af, herkennen jullie dit?
8
Wie van jullie zit er op Pinterest of Snapchat
Wie van jullie zit er op Pinterest of Snapchat? Waarom Snapchat en niet Instagram?
9
- WhatsApp is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube.
- Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2.1 miljoen dagelijks op het platform te vinden zijn. - Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar, ook in het dagelijks gebruik. We verwachten dat deze trend doorzet. - Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Facebook nog altijd sterke positie in leeftijdscategorieën 20 jaar en ouder.
10
Voorbeelden Dan nu over naar de opdracht.
Als gemeente willen we soms ook specifiek jongeren bereiken. En dat blijkt nog niet mee te vallen. Zeker nu jongeren wegtrekken van de plekken waar wij actief zijn, zoals Facebook. Nu is dat ook niet zo moeilijk te begrijpen. We zijn natuurlijk niet echt sexy. Maar toch moeten we soms jongeren (zij het soms tegen hun wil) bereiken. Twee van die campagnes zoals ik ze nu maar even noem gaan Suzanne en ik kort toelichten. Beide voorbeelden zijn campagnes die lopen of hebben gelopen. Ik zal de jonge mantelzorgers campagne toelichten en Suzanne de Appen in het verkeer campagne.
11
Jonge mantelzorgers Jonge mantelzorgers zijn diegenen die opgroeien met een zieke ouder, broer, zus, of met een zieke opa en oma, die in de directe omgeving van het gezin woont en die intensieve zorg nodig heeft. Er kan sprake zijn van een lichamelijke ziekte of handicap, een psychische ziekte of verslavingsproblematiek. Achtergrond: De zorg voor een familielid kan leiden tot overbelasting en psychische problemen. Doelstelling: jonge mantelzorgers (tot 25 jaar) wijzen op hulp. Doelgroep: jonge mantelzorgers en mensen in hun omgeving.
12
#ikzorgookvoormezelf
Websites gemeente en partners Video’s (interviews, rap, AT5 item) Facebook/Instagram advertenties Week van de jonge Mantelzorger Op de website van de gemeente staat veel informatie over wat een mantelzorger is, hoe je kunt checken of je een mantelzorger bent en hoe je hulp kunt krijgen. Daarnaast zijn er video’s geproduceerd. Interviews met een aantal mantelzorgers, maar ook een rap van Gizza Ook voor AT5 is er een filmpje ontwikkeld. Wie kijkt er wel eens naar AT5? TV? Website? Twitter? Facebook? <zijsprongetje> wat doen jij om het nieuws te volgen? Ik ben gewoon benieuwd?
13
Communicatiedoelstelling
Jonge mantelzorgers in Amsterdam zijn zich bewust van dat ze mantelzorger zijn en weten waar ze terecht kunnen met vragen en voor ondersteuning. Professionals, ouders en de omgeving hebben meer aandacht voor het herkennen/bereiken van jonge mantelzorgers en kennen het ondersteuningsaanbod.
14
Uitdagingen Jonge mantelzorgers kennen de term jonge mantelzorger niet en herkennen zichzelf er ook niet in. Alles wat met ‘zorg ‘ en ‘hulp’ te maken heeft, spreekt de jonge mantelzorger niet aan. Er heerst een taboe op om het onderwerp aan te snijden.
16
Ook zijn er video’s ontwikkeld waarin jonge Mantelzorgers zich voorstellen. Zij vertellen wat ze doen en hoe ze dat vinden. <video afspelen?>
17
Nog meer voorbeelden. Bijvoorbeeld van een bannering campagne via google.
Maar ook facebook advertenties en Instagram advertenties.
18
Reacties En natuurlijk kregen we daar ook reacties op. Sommigen positief, sommigen neutraal en sommigen negatief.
19
De opdracht: analyseer en creëer
Evalueer/analyseer de ‘oude’ campagne. Welke elementen zijn goed? Welke elementen zijn minder? Bedenk een nieuw concept. Bekijk de oude campagne. Wat zijn goede elementen, die je bijvoorbeeld terug kunt laten komen of hergebruiken. Maar ook wat zijn de mindere elementen, wat zou je weglaten?
20
En… Wees eerlijk, spreekt de boodschap jou aan?
Heb je onderzoek gedaan onder de doelgroep? Durf creatief te zijn.
21
Bedankt voor jullie aandacht.
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.