De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bevestigingen Hoe maken we het vast? Wil Janssens.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bevestigingen Hoe maken we het vast? Wil Janssens."— Transcript van de presentatie:

1 Bevestigingen Hoe maken we het vast? Wil Janssens

2 Vaste verbindingen Lassen Lijmen Lamineren

3 Semi-hernieuwbare verbindingen
Klinknagels Blindklinknagels (pop rivets)

4 Klinkverbindingen

5 Pop rivets (blindklinknagels)

6 Rivnuts (blindklinkmoer)

7 Anchor nuts

8 Hernieuwbare verbindingen
Bouten en moeren Schroeven

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Schroefdraad Schroefdraad kan worden gerold, gesneden of gegoten.
Schroefdraad rollen verhoogt bij materialen met een kristalstructuur - zoals staal - de trekvastheid. Schroefdraad snijden doet men industrieel op een draaibank. Of handmatig met een draadsnijkussen. Kerfwerking is nadelig voor de treksterkte van de bout. Schroefdraad gieten is enkel voor lage kwaliteit, bij goedkopere massaproduktie. Gietaluminium (zamak)

22

23 Ik zie 8.8 op een boutkop staan, wat betekent dit?
Dit is de aanduiding van de mechanische eigenschappen voor bouten. In dit geval is het 8.8, maar het kan ook 4.6, 4.8, 10.9 of 12.9 zijn. Het eerste getal komt overeen 1/100 van de nominale treksterkte (Rm) in N/mm². Bij een 8.8 bout is de treksterke dus 8 x 100 = 800 N/mm². (bout M6 heeft kerndiameter van 5mm=19mm² x 800= 15200N ~= 1,5 ton) Het tweede getal is de verhouding tussen de nominale vloeigrens (Re) tot de nominale treksterkte (Rm) maal 10.Vermenigvuldigen van beide getallen levert 1/10 van de nominale vloeigrens op. Bij onze 8.8 bout is de Re dus (8 x 8) x 10 = 640 N/mm². Voor het berekenen van de boutoppervlakte ga je uit van de kerndiameter. Dat is dus anders dan de buitendiameter! Kortom, hoe hoger het getal hoe sterker de bout, maar ook hoe duurder.

24 Bouten in roestvrij staal (RVS, Stainless steel, Edelstahl )
RVS-bouten worden niet in vliegtuigen gebruikt op plaatsen met hoge mechanische belasting of trekkrachten. RVS heeft praktisch geen elasticiteit, is zeer hard en zal bijgevolg meteen breken nadat de vloeigrens bereikt is. Bij twijfel: gebruik magneet, RVS zo goed als niet magnetisch.

25 Moeren en borgingen Zelfborgende moer Kroonmoer /splitpen
Fokkernaald - borgveer Borgdraad

26 Zelfborgende moeren Veelgebruikte borging, betrouwbaar en efficient mits enkele aandachtspunten. Geen rechtstreeks contact met draaiende onderdelen. Geen vet of olie op de schroefdraad. Maximum 3 windingen schroefdraad door de moer. Slechts één maal te gebruiken.

27 Kroonmoer met splitpen
Massaal aanwezig in oudere vliegtuigen, gelukkig minder in nieuwere vliegtuigen. Tijdrovende methode. Moer kan opnieuw gebruikt worden maar splitpen slechts één maal.

28 Fokkernaald Borgveer

29 Borgdraad / remdraad

30 Plaatschroeven / houtschroeven

31 Stuurkabels 7 x ,2mm of 2,5mm Meer dan 2 draadjes los = kabel vervangen

32 Kabeloog Gevlochten: niet meer van toepassing
Talurit: niet toegelaten in stuurkabels Nicopress: toegelaten en algemeen gebruikt.

33 Nicopress Talurit

34 Kabelspanners (turn buckels)

35 Snelsluitingen Beter gekend onder de naam l'hotellier Grob (Twin)

36 Wedekind vergrendeling op ‘l Hottelierkoppeling


Download ppt "Bevestigingen Hoe maken we het vast? Wil Janssens."

Verwante presentaties


Ads door Google