Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Tekstverbanden en signaalwoorden
Hoe herken ik signaalwoorden en hoe ontdek ik verbanden in een tekst? NU Nederlands 2F
2
UITLEG Een tekst die goed is opgebouwd heeft altijd logische verbanden tussen de verschillende zinnen en alinea’s. De schrijver gebruikt vaak signaalwoorden om deze verbanden duidelijk te maken. NU Nederlands 2F
3
VOORBEELD Om een opsomming aan te geven, kan een schrijver beginnen met het woord ‘eerst’. Eerst moet er voldoende geld opgehaald worden. Signaalwoorden die hierop kunnen volgen in de tekst zijn: vervolgens bovendien daarna ten slotte NU Nederlands 2F
4
Andere verbanden die door signaalwoorden aangegeven kunnen worden.
Vertelt waar de tekst over gaat, geeft toelichting of reden of argument daarom, omdat, derhalve, aangezien, namelijk. tegenstelling maar, echter, desondanks, hoewel, toch. conclusie dus, hieruit volgt, kortom. oorzaak - gevolg doordat, daardoor, als gevolg van, waardoor, zodat. NU Nederlands 2F
5
VOORBEELD Welke signaalwoorden kan je uit deze zinnen halen?
1 Het Rode Kruis zoekt dringend vrijwilligers, om aan de groeiende hulpvraag te kunnen voldoen. 2 Ik lees de krant, zodat ik op de hoogte blijf van al het belangrijke nieuws. NU Nederlands 2F
6
verband = oorzaak-gevolg
VOORBEELD Welke signaalwoorden kan je uit deze zinnen halen? 1 Het Rode Kruis zoekt dringend vrijwilligers, om aan de groeiende hulpvraag te kunnen voldoen. 2 Ik lees de krant, zodat ik op de hoogte blijf van al het belangrijke nieuws. verband = doel-middel verband = oorzaak-gevolg NU Nederlands 2F
7
VOORBEELD Welke signaalwoorden missen er in deze zinnen?
1 Die gewichtstoename zou komen die vrouwen voor zichzelf net zo veel eten opscheppen als voor hun mannelijke partner. 2 Die portie is natuurlijk veel te groot, vrouwen minder calorieën nodig hebben. NU Nederlands 2F
8
verband = oorzaak - gevolg verband = reden/argument
VOORBEELD Welke signaalwoorden missen er in deze zinnen? 1 Die gewichtstoename zou komen doordat die vrouwen voor zichzelf net zo veel eten opscheppen als voor hun mannelijke partner. 2 Die portie is natuurlijk veel te groot, omdat vrouwen minder calorieën nodig hebben. verband = oorzaak - gevolg verband = reden/argument NU Nederlands 2F
9
Wat zijn de signaalwoorden in de tekst?
VOORBEELD Wat zijn de signaalwoorden in de tekst? Topman NS wint: studenten uit de spits Studenten mogen tijdens spitsuren niet meer in de trein. NS vindt het een goede oplossing voor overvolle treinen, studenten vinden het echter een belachelijk idee. Woensdag werd bekend dat NS-topman Roger van Boxtel zijn zin heeft gekregen: hogescholen blijken tóch bereid te zijn om hun collegetijden aan te passen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat studenten pas na de spits klaar zijn met colleges, zodat ze niet in deze drukke tijden de trein bezetten. Zo heeft de hogeschool in Utrecht al aangegeven les te geven tot uur en bekijkt ook de universiteit van de stad de mogelijkheden Naar: Metro NU Nederlands 2F
10
VOORBEELD Topman NS wint: studenten uit de spits
Wat zijn de signaalwoorden in de tekst? De signaalwoorden zijn dikgedrukt en onderstreept. Topman NS wint: studenten uit de spits Studenten mogen tijdens spitsuren niet meer in de trein. NS vindt het een goede oplossing voor overvolle treinen, studenten vinden het echter een belachelijk idee. Woensdag werd bekend dat NS-topman Roger van Boxtel zijn zin heeft gekregen: hogescholen blijken tóch bereid te zijn om hun collegetijden aan te passen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat studenten pas na de spits klaar zijn met colleges, zodat ze niet in deze drukke tijden de trein bezetten. Zo heeft de hogeschool in Utrecht al aangegeven les te geven tot uur en bekijkt ook de universiteit van de stad de mogelijkheden Naar: Metro NU Nederlands 2F
11
VOORBEELD Topman NS wint: studenten uit de spits
‘om…te’ geeft het verband doel-middel aan Het signaalwoord ‘echter’ geeft een tegenstelling aan. Topman NS wint: studenten uit de spits Studenten mogen tijdens spitsuren niet meer in de trein. NS vindt het een goede oplossing voor overvolle treinen, studenten vinden het echter een belachelijk idee. Woensdag werd bekend dat NS-topman Roger van Boxtel zijn zin heeft gekregen: hogescholen blijken tóch bereid te zijn om hun collegetijden aan te passen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat studenten pas na de spits klaar zijn met colleges, zodat ze niet in deze drukke tijden de trein bezetten. Zo heeft de hogeschool in Utrecht al aangegeven les te geven tot uur en bekijkt ook de universiteit van de stad de mogelijkheden Naar: Metro Het signaalwoord ‘zodat’ geeft ook doel-middel aan Het signaalwoord ‘zo’ geeft een voorbeeld aan NU Nederlands 2F
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.