De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Joris Verwater B2C & Marketing manager -

Verwante presentaties


Presentatie over: "Joris Verwater B2C & Marketing manager -"— Transcript van de presentatie:

1 Joris Verwater B2C & Marketing manager - Vergelijk.nl @jorisverwater

2 Vergelijk.nl Sinds 1999 40 medewerkers in Utrecht & Helsinki
5 Europese websites (vergelijk.nl, vergelijk.be, vertaa.fi, comparer.fr, comparer.be) 4 miljoen unieke gebruikers per maand 1700 webshops op vergelijk.nl 550 “offline” winkels op vergelijk.nl

3 SEA 80% Adwords - 20% Bing + 82%

4 SEO

5 Adwords Feiten en Nummers
Gebruiken Google Adwords sinds sept. 2002 Google Adwords officieel pas in Nederland in febr. 2003

6 SEA Groei 2015

7 Bezoekers (V) x CTR Vergelijk.nl x CPC winkels = €€€
Hoe verdienen wij geld? Bezoekers (V) x CTR Vergelijk.nl x CPC winkels = €€€ x 60% x € 0,40 = € Bezoekers CTR Partner websites Vergelijk.nl (en nog wat banners)

8 SEA-team: beheren de formule, daarmee spil in organisatie
SEA in organisatie SEA-team: beheren de formule, daarmee spil in organisatie V x CTR x CPC = € Bezoekers (V) CTR op Vergelijk.nl CPC Winkels Betere website Meer producten Seizoen (airco) Meer winkels Marktconform CPC’s SEA

9 Recruitment SEA’ers Gestopt met aannemen ervaren SEA’ers
We nemen onervaren mensen aan (Youngcapital) Analytisch & Prestatiegericht (Japanse autobanden markt vraag) Normen & waarden - cultuur match Training-on-the-job Learning: staar je niet blind op ervaren SEA’ers maar train junior’s on the job

10 Dagelijkse operations
Formule-management Opbrengsten Bezoekers (V) x CTR Vergelijk.nl x CPC winkels = €€€ x 60% x € 0,40 = € Kosten Marge / Winst x € 0,15 = € € € = € 9.000 Ik reken het team af op ‘marge’ (= hoge marge goed?) Hoe manage je deze aantallen nu met zo weinig man?

11 Dagelijkse operations

12 Dagelijkse operations

13 Filters

14 Technische inrichting
Google.nl

15 COOKIES SAVED Keyword ‘iPhone 6’ SAVED GUID ‘x6x72ts’

16 Vergelijk.nl/Apple/iPhone-6

17 COOKIES READ Keyword ‘iPhone 6’ READ GUID ‘x6x72ts’

18 Phonespot.nl

19 COOKIES Keyword ‘iPhone 6’ GUID ‘x6x72ts’

20 Outclick database € 0,40 iPhone 6 x6x72ts mobiele telefoon
REVENUE € 0,40 KEYWORD iPhone 6 GUID x6x72ts CATEGORY mobiele telefoon MERCHANT Phonespot.nl

21 Salesforce € 0,40

22 Outclick database € 0,40 iPhone 6 x6x72ts mobiele telefoon
KEYWORD iPhone 6 GUID x6x72ts CATEGORY mobiele telefoon MERCHANT Phonespot.nl REVENUE € 0,40

23

24 bGenius iPhone 6 x6x72ts 1 2.5 7 € 0,40 KEYWORD GUID VISITORS POSITION
QS 7 REVENUE € 0,40

25 AdWords / Bing reporting
GUID x6x72ts COSTS € 0,25

26 bGenius iPhone 6 1 7 € 0,40 2.5 x6x72ts € 0,25 € 0,15 KEYWORD VISITORS
QS 7 REVENUE € 0,40 POSITION 2.5 GUID x6x72ts COSTS € 0,25 PROFIT € 0,15

27 AdWords / Bing reporting
Technische inrichting Google.nl Vergelijk.nl Phonespot.nl COOKIES COOKIES SAVED READ Outclick database Salesforce AdWords / Bing reporting bGenius

28 Uitdaging 2015 Dalende Quality Score = minder SEA bezoek
= hogere CPC’s 6.6 6.4 6.2 6 5.8 5.6 Aug-14 Sep-14 Okt-14 Nov-14 Dec-14 Jan-15 Feb-15

29 Quality Score

30 Quality score hangt af van …. dus wij gingen …
Je Click-Through-Rate (CTR) De relevantie van elk keyword t.o.v. de AdGroup waar die in zit De relevantie van je advertentie tekst Je historische Adwords account performance Landingspagina kwaliteit en relevantie dus wij gingen …

31 Quality score

32 Quality score Betere landingspagina’s kiezen / aanpassen
Account structuur aanpassen, kleinere AdGroups Keywords verplaatsen (hogere relevantie) en… Een paar miljoen keywords verwijderen (had effect op QS van alle keywords in AdGroup) Learning: cliché is waar, maak je AdGroup’s zo klein en relevant mogelijk en verwijder keywords zonder impressies! Onderschat niet wat een hoge QS doet!

33 Quality Score

34 Dynamic Search Ads (DSA) Vult gaten op in huidige campagnes
“Dynamische zoekadvertenties gebruiken de organische web crawling technologie van Google om automatisch zoekopdrachten te targetten op basis van uw website-inhoud." Vult gaten op in huidige campagnes Hoog rendement (ROI) Kost minder tijd dan ‘traditionele campagnes’ Vooral volume voor e-commerce sites met groot assortiment Bron van nieuw campagne materiaal

35 Dynamic Search Ads ‘Opschonen’ Panda DSA (week) SEO (visibility)

36 Uitdagingen

37 2016 Uitdagingen voor retailers en marketeers
onderscheid tussen on- & offline winkelen is aan het verdwijnen

38 Onderbouwing 80% van vergelijk.nl gebruikers koopt niet “online” maar bij een “offline” winkel meer dan 50% van “offline” verkopen is beïnvloed door ‘online kanalen’ 34x meer “near me” searches sinds 2011 en bijna verdubbeling met 2013 (80% “near me” searches komen van mobiel) 1 in 5 zoekopdrachten op Google is locatie-based Bronnen: shoppingTomorrow.nl (shopping2020), thinkwithgoogle.com, google.com/insights/

39 uitdagingen voor Vergelijk.nl
uitdagingen voor Vergelijk.nl Onderscheid tussen on- & offline winkelen is aan het verdwijnen Hoe kunnen wij als Vergelijkingssite daarop inspringen en waarde toevoegen En wat voor een gevolgen heeft dat voor onze SEA campagnes (doormeten van conversie van on- & offline winkels) 1-op-1 SEA marketing, mass-marketing/boodschappen werken steeds slechter Van ‘ouderwetse’ tekst-advertenties naar visueel advertenties

40 Voorbeelden toekomstige Ad’s
Advertenties in 2017? Voorbeelden toekomstige Ad’s

41 Persoonlijk aanbod van BCC.nl
Advertenties in 2017 Pinterest Hi Joris! Persoonlijk aanbod van BCC.nl Van: vergelijk.nl Apple iPad 32GB - €270 De BCC.nl in Utrecht wil je graag een persoonlijk aanbod doen: 30 korting als je deze week een iPad komt kopen. Vergelijk.nl Vergelijk tablets Promoted pin

42 Hi Joris! Haal je iPad vandaag Advertenties in 2017 30 euro korting
Instagram JIJ BENT HIER Haal je iPad vandaag De BCC.nl is vlak bij AFSTAND: 0,2km 30 euro korting voor jou alleen Nog steeds op zoek naar een iPad Hi Joris! Friends of Search 11th of February 2016

43 Waar moet jij nu al over nadenken Hoe ga je de vertaling maken van mass-marketing naar 1-op-1 marketing? Hoe ga je deze campagnes beheren? 1-op-1 marketing vergt meer tijd/effort? Hoe ga je het rendement meten van je campagnes? (cross-device en on/offline) Hoe ga je om met eventuele privacy kwesties? Hoe ga je om met het samengaan van on- & offline? Is dat relevant voor de branche waarin je actief bent? Is het tijd om over te stappen van ‘ouderwetse’ tekst-advertenties naar visuele advertenties?

44 Vragen? Joris Verwater B2C & Marketing manager - Vergelijk.nl


Download ppt "Joris Verwater B2C & Marketing manager -"

Verwante presentaties


Ads door Google