Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBrecht Vedder Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Karen Jager
2
Programma Wat is Lectora? Wat zijn interactieve multimedia?
Hoe ontwikkel je interactieve multimedia? Wie gaat het ontwikkelen?
3
Lectora (1) Auteurstool Standaarden Gebruikersgemak:
SCORM & AICC compliant Gebruikersgemak: Voor inhoudsdeskundigen Templates & wizards “boek” principe Overerving WYSIWYG interface Treeview met totale structuur Wizard voor publiceren
4
Lectora (2) Content hergebruik Rijkheid aan instructie
Importeren objecten andere cursussen Tal van media formaten Externe html & scripts Rijkheid aan instructie Veel vraagtypes & feedback mogelijkheden Definieren van paden (conditional branching) Team ontwikkeltool Samenwerken aan cursus
5
Interactieve multimedia (IMM)
“Elke toepassing die meerdere soorten media gebruikt en waarbij de gebruiker actief inhoud of informatie uitwisselt met de computer”
6
Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties
Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning
7
Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties
Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning Type leeractiviteit Type leerdoel Randvoorwaarden
8
Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties
Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning Type leeractiviteit Type leerdoel Randvoorwaarden
9
Ontwikkelen van IMM(1) Standaarden Iteratief proces Project management
Klant en ontwikkelaar eens over standaarden voor alle aspecten van product Iteratief proces Voortdurende evaluatie tijdens ontwerp en ontwikkeling Project management Instructietheorie
10
Ontwikkelen van IMM(2) Van discussie naar idee naar implementatie
Niet te snel ontwerpen en ontwikkelen! Creativiteit Teambenadering
11
Individueel versus team
Individuele docent + autonomie docent - tijd docent kwaliteit technische ondersteuning
12
Individueel versus team
Individuele docent + autonomie docent - tijd docent kwaliteit technische ondersteuning Team benadering - autonomie docent + technische ondersteuning tijd docent kwaliteit (meer kennis & vaardigheden)
13
Team benadering Docenten Onderwijskundigen IMM Vormgevers Programmeurs
14
Model voor IMM Planning
15
Model voor IMM Planning Ontwerp
16
Model voor IMM Planning Ontwerp Ontwikkeling
17
Model voor IMM Planning Ontwerp Ontwikkeling
18
Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling
19
Voortdurende evaluatie
Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling Voortdurende evaluatie
20
Voortdurende evaluatie
Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling Voortdurende evaluatie Project management
21
Planning Bepaal de inhoud (leerdoelen) Analyseer de doelgroep
Stel de randvoorwaarden vast (hardware, software, budget, tijd) Bepaal budget, planning & projectteam Verzamel bestaand materiaal Brainstorm over eerste idee (aanpak & look-and-feel)
22
Ontwerp Beschrijf eerste ideeën voor de inhoud (hoe & wat)
Maak een functioneel ontwerp (structuur & functionaliteit) Ontwerp de basisvormgeving Schrijf de teksten Maak storyboards (schermindeling & grafisch materiaal) Schrijf scripts (audio & video)
23
Voorbeeld structuur Welkom Bellenbord 201 202 203 206 207 205 201.1
201.4 202.3 202.4 203.2 203.5 206.5 207.1 207.4 205.1
24
Voorbeeld functionaliteit
logo titel programma leerdoel Tekstblok plaatje terug verder bellenbord
25
Voorbeeld vormgeving Titel Dit is het standaard lettertype. plaatje
26
Ontwikkeling Creëer de media elementen (tekst, plaatjes, animaties, etc.) Bouw het programma Voeg de onderdelen samen Creëer ondersteunend materiaal Test en revisie (alpha & beta) Implementatie
27
Structuur in Lectora
28
Rol OECR? Algemeen Op maat Handleiding Cursussen
Template voor EUR cursus Bijeenkomsten (uitwisselen ervaring) Op maat Individuele ondersteuning Workshops (afdeling, vakgroep)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.