Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVincent van der Berg Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Welkom Het bestuur van de Vrienden van de GSR: Bertine Blom Arthur Vlaardingerbroek Jasper Klamer Erik Harinck
3
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
SOCIAL MEDIA DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
4
PROGRAMMA Deel 1: theorie Even voorstellen
Verkennen van social media landschap Generatie Z: in welke wereld leeft jouw puber? Vragen Deel 2: wat vind jij van….
5
Even voorstellen Elles de Waard Natascha van Noord
6
Kennis vergroten over social media
Doel van vanavond Kennis vergroten over social media Meer inzicht in de online wereld van uw kinderen
7
Zeer eens Zeer oneens
8
VERKENNEN SOCIAL MEDIA LANDSCHAP
9
INTRODUCTIE SOCIAL MEDIA
Social media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Social media gaat om interactie en dialoog tussen gebruikers. Dingen/momenten met elkaar delen.
10
SOCIAL MEDIA LANDSCHAP 2017
11
SOCIAL MEDIA LANDSCHAP 2017
12
SOCIAL MEDIA LANDSCHAP 2017
15
42 miljard berichten per dag
WhatsApp Een app op smartphones waarmee gebruikers berichten, foto’s en video’s kunnen sturen, naar 1 of meerdere personen. Ook kan er mee gebeld worden. Is in de plaats gekomen van sms. 42 miljard berichten per dag
16
1,2 miljard gebruikers per dag
Facebook en Facebook Messenger Na registratie kunnen gebruikers: een persoonlijk profiel aanmaken vrienden toevoegen berichten versturen via Messenger statussen plaatsen foto's posten video's delen 1,2 miljard gebruikers per dag
17
300 miljoen gebruikers per dag
Instagram is een platform met focus op beeld. Alles draait om het mooie plaatje. Het ‘perfecte’ leven. Foto’s en korte video’s plaatsen Reacties plaatsen Sinds kort ook stories (content die slechts 24 uur zichtbaar is) Verhoogt de snelheid van posten en de drang om continu te checken 300 miljoen gebruikers per dag
18
4 miljard video’s per dag
YouTube is een dochteronderneming van Google. Het is een site waar gebruikers kosteloos video's kunnen publiceren en bekijken. Voor jongeren is dit het nieuwe tv kijken, tegenwoordig ook veel branded content (waar bekende vloggers geld mee verdienen). 4 miljard video’s per dag
20
Snapchat is een app voor het delen van foto's en video's.
De post is slechts 1 tot 10 seconden te zien daarna verdwijnen de bestanden van de servers van Snapchat. Maakt de drempel heel laag om content/foto’s te delen. Gebruikers kunnen echter gemakkelijk het beeld downloaden door een schermafbeelding te maken. Als de ontvanger een screenshot maakt ontvangt de verzender daar echter bericht van. Snapchat wordt veel gebruikt voor het maken van selfies en is een populaire app om aan sexting te doen. 750 miljoen snaps per dag
22
In welke wereld leeft jouw puber?
GENERATIE Z In welke wereld leeft jouw puber?
23
Ontmoet Generatie Z Gemiddeld 7,5 uur per dag online (4 uur op smartphone) On-demand kijken (geen TV, wel smartphone) Kortdurige hypes (Pokemon Go, Planking) YouTube is eerste bron van informatie Hoeveelheid contacten is geëxplodeerd en is nu onafhankelijk van tijd en plaats. Vertrouwen social media en elkaar
24
Generatie Z gebruikt social media omdat:
Gewoon omdat ze het leuk vinden (97%) Om in contact te komen met anderen (92,4%) Uit verveling (80%) Geen informatie willen missen (FOMO) (49,8%) “12 tot 18-jarigen vinden het veel vervelender als zij ergens niet online kunnen zijn, dan 18- tot 25 jarigen. Ook hebben meisjes hier meer last van dan jongens.”
26
Generatie Z is online
27
Risico’s Cyberpesten Privacy / alles openbaar
Buitengesloten voelen / onzekerheid Seksualisering / sexting Verslaving Beïnvloeding Social media stress
28
Voordelen Sociale contacten Afspraken maken Bron van informatie
Hoger niveau Engels (Internationale) contacten onderhouden Nieuwe ambities / opstapje naar online carrière
29
Leuk!
31
PAUZE
32
WAT VIND JIJ VAN….
33
“Ik weet wat mijn kind doet op social media”
Stelling 1 “Ik weet wat mijn kind doet op social media”
36
“Social media is thuis onderwerp van gesprek“
Stelling 2 “Social media is thuis onderwerp van gesprek“
40
“ik verwacht van school een actieve rol in social mediagebruik”
Stelling 3 “ik verwacht van school een actieve rol in social mediagebruik”
44
“Ik kan morgen met mijn kind het gesprek aangaan over social media“
Stelling 4 “Ik kan morgen met mijn kind het gesprek aangaan over social media“
46
Volgende keer Veel geluk met je persoonlijkheid Onderwerpen:
Persoonsvorming en geluk van jongeren Wat zijn jouw diepste drijfveren? Waar zitten jouw kracht en valkuilen? Wat voor type ouder ben je en wat is de invloed van je gedrag? Hoe zijn jouw kinderen gedreven en welk gedrag is effectief passende bij jouw kind? Ben jij een TOPouder?
48
Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.