De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct les 6 C-propedeuse, studiejaar , blok 3

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct les 6 C-propedeuse, studiejaar , blok 3"— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-mail: les 6 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 3
22/07/2018 Direct les 6 C-propedeuse, studiejaar , blok 3

2 Programma van vandaag Presentaties analyse bestaande DEM
22/07/2018 Programma van vandaag Presentaties analyse bestaande DEM De waarde van klanten Klantdata, klantenbestanden, segmenteren, importeren: aan de slag met klantenbestand en Mailchimp

3 Lesdoelen Studenten kunnen een DEM analyseren op sterke en zwakke punten. Studenten snappen de term klantwaarde en kunnen dit toepassen in hun campagne. Studenten kennen het begrip data en kunnen dit toepassen in hun campagne. Studenten kunnen een databestand importeren in Mailchimp.

4 22/07/2018 Presentaties drie duo’s

5 Wat zijn data? Gegevens Gegevens in een geautomatiseerd systeem
22/07/2018 Wat zijn data? Gegevens Gegevens in een geautomatiseerd systeem Gestructureerde gegevens Automatisch te verwerken gegevens

6 Belang van klantdata Goede campagne door inzicht in database.
22/07/2018 Belang van klantdata Goede campagne door inzicht in database. Van product naar klant: relatie opbouwen en onderhouden. Actuele data over klant zijn nodig. Hoe meer je weet van de klant, hoe beter je je boodschap kunt afstemmen. Analyseren: wat levert elke klant op? En wat levert een groep klanten op? Wat willen onze klanten? Et cetera… Big data is big business!

7 Klantwaardepiramide Platina Goud Zilver Brons Inactieve klanten
22/07/2018 % klanten %winst-gevendheid per periode 1 % 34 % 4 % 30 % 15 % 24 % 80 % 12 % Klantwaardepiramide Platina Goud Zilver Brons Inactieve klanten Prospects Rest van de wereld Bron: Paul Postma, Handboek Direct Marketing 2.0, 2007 Kluwer, Deventer

8 Klantwaarde Hoe kun je winstgevende klanten vasthouden?
22/07/2018 Klantwaarde Hoe kun je winstgevende klanten vasthouden? Hoe kun je trouwe klanten die minder besteden, meer laten besteden? Hoe kun je nieuwe klanten trekken? Wat willen jullie met je campagne bereiken?!

9 Klantwaarde Hoe kun je winstgevende klanten vasthouden?
22/07/2018 Klantwaarde Hoe kun je winstgevende klanten vasthouden? Speciale acties voor trouwe klanten Eigen accountmanager Cadeaus Extra service Hoe kun je trouwe klanten die minder besteden, meer laten besteden? Speciale koopavonden voor klantkaarthouders Aantrekkelijke aanbiedingen Toesturen catalogus Hoe kun je nieuwe klanten trekken? Naamsbekendheid vergroten Kennismakingsaanbiedingen

10 Welk soort data zijn nodig voor DEM?
22/07/2018 Welk soort data zijn nodig voor DEM? Gegevens van de ontvangers: adres Naam Segmentatiekenmerken Gegevens over de s: Teksten Plaatjes Links (naar website, sociale media, et cetera)

11 Segmenteren van het klantenbestand
22/07/2018 Segmenteren van het klantenbestand Socio-demografische factoren: leeftijd, opleiding, levensfase Gedrag: wanneer laatste aankoop, hoe vaak, hoeveel geld besteed Klantmotivatie: waarom koopt een klant? (onderzoek)

12 Loyalty Marketing

13 Hoe kom je aan data voor je DEM?
22/07/2018 Hoe kom je aan data voor je DEM? Kopen Zelf verzamelen: direct of via andere kanalen/toepassingen in het bedrijf Let op privacywetgeving (komt in week 4 aan bod)

14 Weergave van data: in een tabel
22/07/2018 Weergave van data: in een tabel Naam adres Woonplaats Geboortedatum Auto Klant sinds Ernst Cleven De Koog Ja 2010 Latife Nieuwland Enschede Nee Anke van Thiel Wassenaar 2007 Wolter Huijs Zoutkamp 2011 Gosse Cok Tiel 2009 Haije van Elst Rheden

15 22/07/2018 Importeren van data Data wordt vaak opgeslagen in de volgende formaten: Excel: import is eenvoudig CSV: zie volgende slide Database, bijvoorbeeld SQL=Structured Query Language Een taal om opdrachten aan een database te geven: informatie opvragen of bijwerken (toevoegen, aanpassen, verwijderen) Meest gebruikte varianten: MySQL (open source, vooral op het web) Oracle Database (zware toepassingen) Microsoft SQL Server (beide)

16 CSV Comma Separated Values: kommagescheiden lijst
22/07/2018 CSV Comma Separated Values: kommagescheiden lijst Bestand bevat rijen die steeds bestaan uit kommagescheiden waarden. Voorbeeld (zo zie je het straks ook eerst even in Mailchimp) Ernst Koog, ,Ja,2010 Latife Anke van Wolter Gosse Haije van

17 Hoe verwerk je grote databestanden?
22/07/2018 Hoe verwerk je grote databestanden? Selecteren! In Excel: horizontaal of verticaal Opdracht Haal het klantenbestand van Scholar. Wat selecteer je als je horizontaal selecteert? En wat als je verticaal selecteert?

18 Wat gaan jullie doen met het databestand?
22/07/2018 Wat gaan jullie doen met het databestand? Eerst: doelgroep bepalen Dan segmenten bepalen Haarscherp weten wie je wilt bereiken (en waarom) en wie je dus moet selecteren! 18

19 Data in MailChimp Het ‘MailChimp’-proces
22/07/2018 Data in MailChimp Het ‘MailChimp’-proces Ontvangers importeren/segmenteren Template maken/selecteren Template invullen Testen Versturen Meten

20 Een list maken Verzamel e-mailadressen in een “list”:
22/07/2018 Een list maken Verzamel adressen in een “list”: Importeren uit Excel Gemakkelijkst is kopiëren en plakken vanuit Excel List = lijst met alle potentiële ontvangers van campagne – nog geen segmentatie (zelfs nog niet zeker of iedereen mail krijgt!)

21 Een list heeft: Beschrijvende naam (voor jezelf) Afzender (kies goed!)
22/07/2018 Een list heeft: Beschrijvende naam (voor jezelf) Afzender (kies goed!) Afzender adres (gebruik je eigen (HAN-) adres) Wettelijk verplichte info (CAN-SPAM Act 2003): Info over hoe iemand op de lijst is gekomen Postadres van afzender: gebruik: HAN, Ruitenberglaan 26, 6826CC, Arnhem <- dat ziet Mailchimp dat je niet commercieel mailt. Leden (“People”)!

22 22/07/2018 Groups List kan groups bevatten: voorgedefinieerde subgroepen, bijvoorbeeld: List “Restaurantbezoekers” “Vegetariërs” “Veganisten” List “Sporters” “Fietsers” “Roeiers” “Klimmers” Lidmaatschap wordt d.m.v. vinkje vastgelegd door persoon zelf (public) of door beheerder (private) Zie:

23 22/07/2018 Segments Segments worden bepaald aan de hand van eigenschappen in je klantdata, maar ook lidmaatschap van groups, of een combinatie. Segments worden dynamisch bepaald (bijv. bij leeftijd levert vandaag een andere lijst op dan volgende maand), in tegenstelling tot groups. Segments zijn als group op te slaan. Zie

24 Opdracht In duo’s: Niets versturen! maak een list in MailChimp;
22/07/2018 Opdracht In duo’s: maak een list in MailChimp; kopieer en plak de Excellijst in MailChimp; segmenteer vervolgens alle vrouwen die in Rotterdam wonen; hoeveel vrouwen zijn dat?; en hoeveel mannen wonen er in Rotterdam? Niets versturen!

25 Volgende week Drie lessen Creativiteit
22/07/2018 Volgende week Drie lessen Creativiteit Weinig theorie, veel aan het werk…

26 Ter voorbereiding op volgende week
22/07/2018 Ter voorbereiding op volgende week Lees nu uit de reader uit de tekst ‘Verschillende niveaus van communicatieplannen’ nogmaals 10.9: Concept

27 Ter voorbereiding op volgende week
22/07/2018 Ter voorbereiding op volgende week Bekijken we dit filmpje van 10 minuten met de vraag: Wat is hier het concept? (Let vooral de eerste twee minuten goed op!)

28 Fijne dag en tot volgende week Neem ‘Creativiteit HOE? ZO!’ mee!
22/07/2018 Fijne dag en tot volgende week Neem ‘Creativiteit HOE? ZO!’ mee!


Download ppt "Direct les 6 C-propedeuse, studiejaar , blok 3"

Verwante presentaties


Ads door Google