De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Equens-DACT SEPA-training Utrecht

Verwante presentaties


Presentatie over: "Equens-DACT SEPA-training Utrecht"— Transcript van de presentatie:

1 Equens-DACT SEPA-training Utrecht
Migration of the Netherlands to the Single Euro Payments Area Michiel van Doeveren Equens-DACT SEPA-training Utrecht 6 december 2011 De Nederlandsche Bank

2 Johannes Vermeer – The Milkmaid 1658

3 Agenda Backround of SEPA SEPA-products Impact of SEPA
National SEPA Migration Plan and status of migration Concluding remarks

4 European Payment Market
End of 2009 NL EU 17 EU 27 Inhabitants (mio) 16.5 329.1 500.4 GDP (Eur bio) 571.98 8,963.01 11,790.8 Inst. offering payment services 319 6,547 8,700 Payment accounts (mio) 24.0 372.6 630.9 Transactions (bio) 5.0 57.9 82.1 POS terminals (ths) 340 6,428 8,555 ATM’s (ths) 8.5 322.1 433.7 Cards (mio) 30 478 726 1. De sheet maakt duidelijk dat SEPA veel impact heeft doordat het speelveld wordt verbreed tot de Europese betaalmarkt. Verder kan worden onderstreept dat SEPA een groot en complex project is om Europa te laten overgaan en daarbij rekening te houden met alle nationale betaalculturen, producten en verschillen Nuttig is om aan te stippen dat er veel actoren moeten meebewegen met SEPA en dat de Europese bankengemeenschap bestaat uit een lappendeken van algemene banken, spaarbanken en coöperatieve banken. Daarnaast zijn er veel kleine banken en relatief weinig grote banken. Nederland heeft een sterk geconcentreerd bankwezen. Je kan ook aan de zaal vragen wat ze opvallend vinden. Bron: ECB, Eurostat 4

5 Payment Trends in the EU
Number of transactions per type of payment intrument (billions) Bron: Blue Book ECB (aantallen transacties in miljarden) 1. Deze dia geeft een overzicht van de meest populaire betaalmiddelen in de landen van het Eurosysteem De volgende punten vallen op: Overschrijvingen en incasso zijn de meest gebruikte betaalmiddelen in het betalingsverkeer op afstand. Het gebruik van incassi is sinds 2002 gestaag gegroeid. Voorts valt op dat het gebruik van credit en debit cards in het toonbankbetalingsverkeer een snelle groei blijft vertonen. De reden hiervan is vooral het toegenomen gebruik van betaalpassen. Cheques is duidelijk op zijn retour en is in Nederland bij de invoering van de chartale euro in 2002 afgeschaft. Voorts valt op dat e-money (waaronder de Nederlandse chipknip) Aanpak en tijdlijnen realistisch nog altijd niet een grote doorbraak heeft gemaakt. Source ECB

6 The euro is the common currency of 17 countries today, but retail payments are still organised nationally 1. Vraag gerust naar ervaringen met SEPA Korte uitleg over wat SEPA is. Ieder land heeft van oudsher een sterk nationaal gerichte betaalinfrastructuur en betaalcultuur (voorkeur voor betaalmiddelen). Aangezien vrijwel 98% van de betalingen binnenlands is, was er ook nauwelijks een prikkel om te investeren in systemen om grensoverschrijdende betalingen geautomatiseerd af te wikkelen. Zeker nu de euro al sinds 1999 de uniforme munt is en er vanaf 2002 sprake is van een uniform contant betalingsmiddel, in het logisch dat ook er ook standaard girale betaalmiddelen komen waarmee veilig, snel en gemakkelijk mee kan worden betaald. Mét een set van betaalmiddelen kan er via één betaalrekening overal in Europa worden betaald.

7 SEPA means an uniform payments market
EU 1. Visie Europese Commissie en de ECB: De Single Euro Payments Area (SEPA) is een geïntegreerde markt voor betalingsdiensten die onderhevig is aan effectieve concurrentie en waar geen verschil bestaat tussen grensoverschrijdende en nationale betalingen binnen het eurogebied. Zie: Joint Statement SEPA is een logische verdieping van de Economische en Monetair Unie. Deze logica bestaat uit zowel politieke (EU, ECB), economische (volume en schaalvoordelen voor een industrie met hoge vaste kosten en lage marginale kosten) en bedrijfseconomische (vooral voor Europese banken en bedrijven) redenen.

8 Impact of SEPA Consumers Firms (private and public) Retailers Banks
Use IBAN and BIC Use of cards in the whole SEPA area Firms (private and public) Easier cash-management and administration Standard formats (ISO XML) Use of IBAN and BIC Centralisation of accounts and direct debits Retailers More choise: terminal, acceptance of brands, acquiring Banks Change of markets, new products, new systems

9 Payment chain clearing debit credit payment instruction payment
information bank bank clearing payment information debit payment instruction credit buyer seller good/service

10 SEPA Credit Transfer (in use since 2008)
SEPA Credit Transfer: Standard for bank to bank credit transfers in euro (mass payments) Payments are made for the full original amount IBAN and BIC are obliged ISO UNIFI standards (XML-language) 140 characters of remittance information are delivered to the beneficiary Unstructured or restructured remittance information as agreed between partners

11 SEPA Direct Debit (introduced in 2009)
SEPA Direct Debit: Standard for bank to bank Direct Debits in euro (B2C and B2B) Payments are made for the full original amount IBAN and BIC are obliged ISO UNIFI standards (XML-language) One-off or recurrent A mandate is signed by the debtor (e-mandate) Pre-notification (mostly 14 calender days in advance) Refunds (PSD: 8 weeks) and returns

12 SEPA Regulation End dates:
1 February 2014 uniform end-date national credit transfers and national direct debits 1 August 2015 niche products SCT and 1 August 2016 niche products SDD Conversion facilities IBAN for consumers and XML services for firms until 1 August 2016 Technical requirements: consumer demands w.r.t. the SDD, white listing, black listing, maximum size and frequency No MIF SDD after Role of Trilogue European Commission published the draft SEPA-Regulation on 16 December 2010

13 SEPA for Cards Vision of the Eurosystem (1)
The Consumer can choose between different debit card brands The Merchant can choose which debit cards brands he or she accept The cards market is competitive, reliable and efficient, as well as for card holders, merchants as for processing More aspiration is needed in the SEPA for cards: need for an additional European debit card scheme Further card standardisation is vital

14 SEPA for Cards Vision of the Eurosystem (2)
All technical and legal barriers are eliminated Interchange fees should not be misused to generate excess revenues for the banking system, at the costs of merchants and cardholders Preference for no MIF-model: see for example the MasterCard and VISA cases Ideal situation: ‘Any card at any terminal’

15 Migration to SEPA Aim: a smooth migration to SEPA
To organise nationally Market driven within the limits of the SEPA- Regulation Speed can differ between countries Stakeholders’ involvement and communication are important tools for success Clear end dates

16 Possible use of niche products after end-date
1 February: end-date SCT & SDD migration Infrastructure SEPA proof for mass migration Specifications SEPA proof basic products for businesses SDD adapted to consumer protection measures regulation SCT SDD 2012 1-10 2013 1-3 1-7 2014 Possible use of niche products after end-date Banks SEPA proof infrastructure Support migration end-users Software suppliers SEPA proof software packages Support migration end-users Large-scale enterprises SCT Early movers Mass migration SMEs SCT only Early movers Mass migration Large-scale enterprises all Early movers Mass migration SMEs SCT & SDD Early movers Mass migration Consumers Growing use of IBAN Communication Communication from umbrella organisations, intermediaries, banks Public campaign 16

17 Migration status SCT Transactions processed in SEPA format as % of total transactions

18 Aim of the SEPA Migration Monitor
Insight into the status of SEPA migration of corporates, public authorities and software suppliers 1. Awareness of the meaning and implications of SEPA Stage of preparations Actual use of SEPA payment instruments Development of software packages Snel! (even noemen: zoals vorige keer) 18

19 Results: Awareness users
Large companies, public authorities and a large part of the local authorities and software companies know what SEPA is. More than 80% of the SME doesn’t know what SEPA is. 36% of the middle-large companies doesn’t know what SEPA is. 19

20 Results: Awareness users
Information needs SME: general information Middle-large companies: general information Large companies: exact end dates; e-mandates Local authorities: exact end dates; general information Public authorities: nowhere, progress introduction in NL Most often named information sources SME: homebank, accountant, DNB Middle-large companies: homebank, DNB, government Large companies: homebank, DNB, government Local authorities: homebank, ICT provider, DNB Public authorities: SPPS, DNB 20

21 Results SEPA Credit Transfer (SCT)
A small percentage now only pays with SCT With the local authorities the situation is hardly changed since the last monitor. With the large companies a worsening seem to have taken place. A large part of the SMEs is still far behind, but did progress. Now 78% has done nothing yet. 21

22 Results SEPA Direct Debit (SDD)
With the public authorities and large companies a worsening seems to have taken place in comparison to the last monitor. With the local authorities the situation hasn’t changed. With the middle-large companies a small improvement is visible. By now 4% uses the SDD. 93% of the SMEs has done (almost) nothing in preperation. 22

23 Results softwareproviders

24 Concluding Remarks The success of SEPA depends on:
An end date for national payment instruments (SEPA-Regulation) SEPA for Cards means ‘Any card at any terminal’. This requires time. Further European standardisation, which is not easy Well organised stakeholder involvement and consultation The implementation of the Netherlands’ SEPA Migration Plan

25 Questions?


Download ppt "Equens-DACT SEPA-training Utrecht"

Verwante presentaties


Ads door Google