Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijmen van den Brink Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Studiedag VDLG Utrecht 9 maart 2017 Lex van den Nieuwenhuizen
2
Augustinus van Hippo [00:00 – 00:05] Idee van deelneemster aan workshop digitale didactiek
3
Differentiëren: om niet te blijven steken bij niveau 3 van Bloom’s taxonomie
[00:05-00:08] Taxonomieën van Bloom: vanouds bekend, we blijven veel steken op niveau 3 als we daar al komen In de derde kolom staan activiteiten die je verder laten komen.
4
De differentiatiematrix voor activerende directe instructie
{ ‘Sterkere’ leerling ‘Zwakkere’ leerling Gezamenlijke instructie (voorkennis activeren – doel van de les – verwachtingen) 10 min Onderzoeken Zelfstandige verwerking Feedback Verdieping verbreding reflectie Basis instructie en begeleide inoefening 10 min Zelfstandige verwerking Verlengde instructie 5 min ADSL Zelfstandige verwerking [00:08-00:13] 5 minuten Voorbeeld van de lesopbouw met het DIM Kolom 1: gaan discussiëren met ‘Over de streep’, kiezen een discussieleider; daarna partijprogramma schrijven op dit punt Kolom 2: Neem songtekst Robbie Williams ‘I wanna be pure’ en leg links met Augustinus Kolom 3: Leg uit, laat ze op internet (kranten)artikelen zoeken die met innerlijke reinheid te maken hebben De ovalen geven aan waar de leerkracht op een moment in de les zijn aandacht richt. 15 min Feedback Verdieping Feedback Gezamenlijke afsluiting 5 min
5
De les vlgs. Flipped Mastery Model
Opdracht meegeven (ELO): zelfstandige voorbereiding in eigen tijd, tempo, … incl. verwachting Voorkennis activeren en testen Voor de les: SurveyMonkey Begin vd Les: Socrative, Kahoot Op maat verder laten gaan Verwerking zelfstandig en gedifferentieerd Volgen van de resultaten Thuis voorbereiden Toets Ok Niet Ok Remediëren Verwerken Werkboek Case study Project [00:13-00:15] Wat is belangrijk: Volledige instructie tbv zelfstandige verwerking Testen en volgen
6
Traditionele les versus Flipping the Classroom
Lestijd Opzet traditionele les In de les instructie en verwerken Huiswerk maken (verwerken) [00:15-00:16] Visualiseren dat een FtC les niet lesverlenging is Opzet Flipping the Classroom Instructie als huiswerk (voorbereiden) In de les verwerken
7
Inzet tools bij FtC Voorbereiden Toetsen Verwerken Evalueren Tijdens
Erna Begin vd les Linoit / Padlet Explain Everything [00:16-00:20] Manieren om voor te bereiden, te volgen en te verwerken Etc. Huiswerk maken (voorbereiden) In de les verwerken
8
Differentiatie bij FtC
[00:20-00:22} Waar differentieer je hoe? - Leerstijl - Tempo - Niveau - Inhoud - Interesse - Extra zorg - Leerstijl - Tempo - Niveau - Tempo - Niveau Differentiatie in:
9
Opdracht Herontwerp een van je lessen tot een FtC-les Compleet maken!
Welke instructie ga je op welke manier aanbieden? Hoe ga je toetsen, wat vraag je dan? Hoe ga je de vrij gekomen tijd optimaal gebruiken in de verwerking? Hoeft niet af, een ontwerp is prima, let op je tijd Samenwerken? Graag! Terugkoppelen aan collega’s in ‘pitches’ [00:22-00:25] opdracht geven [00:25-00:35] opdracht uitwerken [00:35-00:42] 3 pitches van 2 minuten [00:42-00:45] afronden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.