Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Projectleider/docent BIM in het onderwijs Projectleider BIMLab academie BBT Bouwkunde, bouwtechnische bedrijfskunde, civiel Wiechert (J.) Eschbach MBA BSc Docent BIM Projectleider/onderzoeker BIM Bouwkunde, bouwfysica
2
BIM in het HBO De ontwikkelingen zijn ook in het bedrijfsleven nog lang niet af; Daar kan het onderwijs niet op wachten; Het HBO speelt als onderzoeksinstelling een rol; Rol van de werkgroep ‘BIM in het HBO; uniform curriculum voor de basis uitwisselen van studiemateriaal contact met het bedrijfsleven Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek Hogescholen zijn gericht op het verzorgen van hoger beroepsonderwijs. Zij verrichten ontwerp- en ontwikkelactiviteiten of onderzoek gericht op de beroepspraktijk. Zij dragen bij aan de ontwikkeling van beroepen waarop het onderwijs is gericht.
3
Building Information Modelling
4
Uitgangspunten Curriculum
Van…….Tot ….. bij Saxion Stage 3D Afstuderen D + 3D standaard curriculum 3D BIM minor & BIM BIMLab Saxion Uitgangspunten Curriculum Projectonderwijs + 5 leerlijnen Leerlijn - Algemene HBO competenties Leerlijn - Bouwkunde Leerlijn – Toegepaste mechanica Leerlijn - Smart building Leerlijn - BIM
5
Curriculum Bouwkunde en BTB Jaar 1
BIMLab Revit volumes SO, 3D print a.d.h.v. Project Kwartiel 1 Jaar 1: Revit VO Kwartiel 2 Revit DO – definitief ontwerp Individuele toets (project) Kwartiel 3 Revit TO – technisch ontwerp Kwartiel 4
6
Curriculum Bouwkunde Jaar 2 kwartiel 1 t/m 4
BIMLab VO-voorlopig ontwerp, BIMM samenwerkingsplan, 3 aspectmodellen (BK,CO,INST), tekeningen VO, details uit model, ruimtes, C4R, visualisaties Kwartiel 1: Groepswerk Project RVB en ILS, NLSFB codering, IFC modellen en clashes in BIM+, tekeningen DO uit model, details uit model Kwartiel 2: DO-definitief ontwerp, Kwartiel 3: TO-technisch ontwerp, updaten 3 aspectmodellen, installaties 3D, clash in Navis works, tekeningen TO uit model en details, gebruik hoeveelheden uit model Kwartiel 4: UO-uitvoering ontwerp, updaten 3 aspectmodellen, clash in Solibri, tekeningen UO uit model planning, Aspectmodellen prefab beton en staal
7
Curriculum 3e jaar BIM engineering minor
Individueel onderzoek voor bedrijf 4 dagen stage, 1 dag onderwijs BIM samenwerking in Project BK, BTB, SM&RM, Civiel HAN, Avans, Groningen, Utrecht, Amsterdam
8
Curriculum 4e jaar SSO en Project + BIM beoordelingsaspecten
9
BIMLab - samenwerken m.b.v. BIM
Multidisciplinaire projecten Bedrijven-Studenten-Docenten
10
BIM curriculum
11
BIM onderwijs leert ons lessen
BIM curriculum
12
BIM onderwijs leert ons lessen
BIM curriculum
13
BIM onderwijs leert ons lessen
De opdracht na de les coderen: Werk een twee-onder-één-kapwoning uit volgens de basis ILS; Zorg dat alle zones een unieke nummering krijgen volgens RVB-BIMnorm; Overdracht van gegevens via een bouwkundig en een constructief IFC-model Controlesoftware Voorbeeld van een exportlijst
14
BIM onderwijs leert ons lessen
Reactie van studenten Toevoegen informatie is veel werk; Toevoegen informatie is extra werk; Het is geen bouwkunde; Het resultaat is niet meteen zichtbaar; Software is bedoeld/geschikt om mee te modelleren en niet om data toe te voegen; Het clashen is onbarmhartig elke fout wordt gezien. Voorbeeld uit les coderen Conclusie: Modelleren het maken van een 3D-model. Wisten we al, maar nu zien we de impact ! De information Take Off is de beloning. Studenten die van ordenen houden vinden het geweldig. Noot: opdracht nagekeken met behulp van Solibri: voor docenten interessant
15
SAMEN LEREN – SAMEN DOEN
Clashen Slopen Beheren Detailleren LCA Information Take-off Ontwerpen Uitvoeringsbegroting Integraal denken Modelleren Informatie Leveringsspecificatie ILS Contractvorming Projectserver Energiezuinig bouwen Kosten Duurzame materialisering Informatie-uitwisseling Herbestemmen BIM protocol Restaureren Realiseren SAMEN LEREN – SAMEN DOEN
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.