De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik"— Transcript van de presentatie:

1 Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Prof. dr. Rens Vliegenthart @rensvl Staat van Nederland Dinsdag 4 oktober 2016

2 Political communication
Interactie journalist en politici – zie Aboutaleb (gedeeld belang) Friso: Maurice de Hond van belang “Nu doet u het weer” – interventie op proces Issue ownership Coherente uitstraling Generieke dynamieken – los van de actoren 2

3 Publieke agenda setting
The press "may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.” Cohen (1963)

4 Priming When media salience of issues also becomes important when people make judgements.

5 Framing Verschil tussen ‘hoe’ er iets gezegd wordt (communicatiepraktijk) en ‘wat’ er gezegd wordt (onderzoek) – welk woord/welke invalshoek kies je? Kahneman & Tversky gain/loss framing Emotie/events/framing (nieuwswaarden)

6 Framing “Framing essentially involves selection and salience. To frame is to select some aspects of a perceived reality and make them more salient in a communicating text, in such a way as to promote a particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, and / or treatment recommendation for the item described.” Entman (1993) “A frame is an emphasis in salience of different aspects of a topic.” De Vreese (2005)

7 Media effecten (?)

8 Trends (?)

9 ‘Het wordt allemaal slechter’

10 Negativiteit

11 Feitelijke berichtgeving?

12 De horse race ‘sells’

13 Juiste berichtgeving?

14 Media ‘in touch’?

15 ‘Filterbubbles’ en ‘echochambers’?

16 Maar wel: selectieve blootstelling

17 Aparte mediaprofielen

18 Tenslotte: een tweestrijd?


Download ppt "Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik"

Verwante presentaties


Ads door Google