Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRudolf Gijs Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Paden die leiden naar Islamistische radicalisering
2
Wat is Islamisme? Politieke ideologie, streeft naar politieke overheersing Gaat uit van: een min of meer eenduidige interpretatie van geloof als politieke leidraad en politiek systeem Middeleeuwse politieke uitgangspunten met moderne ideologische aannames - moderne opzet, middeleeuwse politieke inzichten, premoderne wetten Kalifaat - moderne ideologische staat/rijk om de wereld te overheersen en om hun versie van het Islamitisch geloof op te leggen Sociaal vs. socialisme - Islam vs. Islamisme Onderbouwd door Salafistische theologie - krachtige mix en ontworpen voor de strijd Islamism One of the more ugly aspects of contemporary Islam is radicalism and the violence which is starting to accompany it. The issue of British and US involvement in Iraq and Afghanistan and in the “war on terror” coupled with the view that Muslims are being brutalized or insulted has led many Muslims, in particular young people, not only to identify with the global ummah but also to be critical of western government foreign policy. This has in the past been widely touted as the reason for the growth of radicalism. However there was no “invasion of Afghanistan” nor was “operation Iraqi Freedom” in full flow when the Twin Towers were sent crumbling in a heap on the day that the world view on terrorism was severely changed. The Global war on Terror was not the plot that caused young men to commit suicide and to kill thousands of people. Eleven years after the beginning of the “global war against terror,” the growth of home grown Islamist terrorists and after the recent “Arab winter” (nay spring) many in the western world still do not know who the enemies are—let alone how they are organized, how they recruit from within society or how best to respond to their activities. Without an essential understanding of who is on the other side, how is it possible to defend oneself? Though the number of radical Muslims (Islamists) in the west is thought to be only a small percentage of the community, their militant actions are approved by many more and financed by some. Whilst many western Muslims have denounced “terrorism” they often do not include within this term the actions of some jihadists, which they consider either defensive or for other reasons justifiable. All Islamists share the aim of establishing an Islamic state under sharia, first in individual states, then expand to one universal Caliphate. Following the model of Muhammad’s hijra, they see this as a staged process, but differ in what stages are envisaged. Those who might be termed “gradualists” seek firstly to Islamize society by da‘wa, meanwhile infiltrating the state and its institutions, until they are able to take power legally and establish an Islamic state with their particular interpretation of sharia.. An example of this would be the Muslim Brotherhoods recent electoral victory in Egypt and the subsequent draft constitution where article 2 regarding the role of sharia was to be changed from "..and the principles of Islamic Sharia are the main source of legislation" with "and Islamic Sharia is the main source of legislation" Those termed “jihadists” work by recruiting to form secret cells, which are trained and armed. These fighters engage in terrorism, rebellion and coups in order to remove from power the existing governments and establish in their place Islamic states under sharia.
3
Belang van aanpakken hoofdoorzaak
De harde kant van CVE De zachte kant van CVE (countering violent extremism) Interventie Veerkrachtige gemeenschappen rehabiliteren bijsturen arresteren Z % begrip Y % sympathiseert X % ondersteunt
4
Paden
5
STRIJD TEGEN IDEOLOGIE/THEOLOGIE HARDE AANPAK INTERVENTIE
ZACHTE AANPAK STRIJD TEGEN IDEOLOGIE/THEOLOGIE HARDE AANPAK INTERVENTIE SOCIALE COHESIE Utopisch IS Geloof in wereldbeeld waarin Westen in oorlog is met Islam Intellectueel Persoonlijke grieven Ideologisch Sociaal Emotioneel Spiritueel Theologische rechtvaardiging Grieven door vooroordelen Push factoren Pull factoren Wraak Charismatische ronselaars Vermeende grieven Online vs. offline Geestelijke gezondheid GRIEVEN LENS OPLOSSINGEN
6
Moskeeën De moskee op zich - niet de belangrijkste bron van terroristische activiteiten. Maar hierbij kunnen wel kanttekeningen worden geplaatst: Sommige moskeeën geven ruimte aan alle groepen, bijv. Hizb ut Tahrir (radicaal-Islamitische beweging) die Arabische les verzorgt Sommige moskeeën worden geleid door aanhangers van extremistische ideologieën Activisten die niet bij een moskee horen maar wel van daaruit opereren De theologie van sommige instellingen staat welwillend tegenover bepaalde vormen van terrorisme en extremisme, bijv.: Salafisme
7
Online extremisme 'Zelf-radicalisering' bestaat niet, sommige personen hebben al een 'reden' of 'motivatie' en gaan vervolgens op zoek naar informatie Personen die het zien als een plek om anoniem hun ideologie en theologie te verspreiden, of door directe eenrichting propaganda, of anderen die forums bezoeken waar discussies kunnen worden gehouden over 'theologie/jurisprudentie'. Sympathisanten verdedigen en verder laten radicaliseren en gelijkgestemde personen ontmoeten. Een groep vinden om bij te horen, volgens onderzoekers is dit gebruikelijk binnen alle soorten van afwijkend gedrag, of het nou gaat om een zelfmoordverbond, sektes, enz.. Bevestiging van overtuigingen en wereldbeeld en het verder versterken van het geloof in die overtuigingen. M. Sageman (2008) Leaderless Jihad – Internet zorgde voor: een lagere leeftijd van de gemiddelde rekruut meer deelname van vrouwen afgenomen complexiteit en effectiviteit van terroristische aanvallen platforms en forums op sociale media - kunnen dienst doen als instrument voor transformatie; maar mensen kiezen en bezoeken sites die overeenkomen met hun inzichten.
8
Hoger onderwijs 47% van de veroordeelde terroristen in Groot-Brittanië ging naar een universiteit 6 veroordeelde terroristen - voormalige voorzitters van 'Islamic Society' op de universiteit Schijnbaar gematigde instituten staan achter extremistische geestelijken Aanhangers van gewelddadige terroristen en hun activisten waren actief op de campus Gepolitiseerde discussies die in de weg staan van een objectieve analyse Vanuit deze instituten wordt weinig tot niets geïnvesteerd op dit gebied Er is geen objectief criterium om vast te stellen wat zijn de politieke en theologische standpunten van de groepen en instituten waarmee we van doen hebben? wat is een acceptabele ondergrens en hoe definiëren we die? Tegenbewegingen tegen de gangbare totalitaire denkbeelden moeten worden gefaciliteerd Middelen moeten beschikbaar komen om universiteiten te ondersteunen
9
Gevangenissen Bestaande spanningen lopen op - de laatste jaren zijn racisme en vooroordelen binnen gevangenissen aangepakt, maar nog steeds bestaan er spanningen tussen 'gemeenschappen' binnen een gevangenis en tussen die gemeenschappen en het personeel De gemiddelde medewerker beschikt over onvoldoende kennis en inzicht van de theologische en ideologische realiteit waarmee ze te maken hebben Gebrek aan degelijke, op de praktijk gestoelde scholing voor personeel op het gebied van kenmerken en gedragingen waarop in dergelijke gevallen moet worden gelet Het isoleren van extremistische of terroristische geestelijken en activisten van de rest van de moslimpopulatie: hoe kan dat worden gerechtvaardigd? Hoe kan dat worden uitgevoerd? Hoe kan de interactie worden gereguleerd? Welke interventies hebben succes en welke niet?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.